Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Erin Anttila käsittelee murheitaan ensin yksin. Hän jäsentelee ajatuksiaan kävelyillä ja puhuu vasta sitten niistä muille: siskolle, läheisille ystäville tai miehelleen.

Mielinauha-kampanjan keulakuva Erin Anttila: "Kun saan perunat keitettyä, tiedän asioiden olevan hyvin"

Teksti:
Minna Perovuo
Kuvat:
Konsta Leppänen, Nana Simelius
Julkaistu: 30.3.2023
|
Muokattu: 31.3.2023
Suositun artistin Erin Anttilan mieli lepää perhearjessa. Jokaisen mieli on kuitenkin joskus solmussa – niin myös Anttilan, jonka on vaikeaa puhua hankalista tunteista.

Lauluntekijä Erin Anttila osaa lauluissaan sanoittaa ja kiteyttää elämän kipukohtia tunnistettavalla tavalla. Omassa elämässään hän on oppinut saman vasta yli nelikymppisenä. Hyvinä opettajina toimivat Anttilan 7- ja 9-vuotiaat pojat, joiden ilmaisukykyä ja tunteiden avointa näyttämistä Anttila kannustaa ja tukee.

”Lapsilta olen oppinut, että kaikki tunteet ovat sallittuja ja niistä voi puhua. Annan lasteni räiskyä ja huutaa, mutta toki myös opettelemme sitä, missä ja milloin esimerkiksi huutaminen ei ole hyvä juttu.”

Älä vähättele nuorten ongelmia

Anttila päätti lähteä Mielinauha-kampanjan keulakuvaksi, sillä hän on huolissaan nuorten mielenterveydestä. Hän ei halua, että aikuiset ohittavat tai vähättelevät nuorten ongelmia.

”Emme me tiedä, mitä on olla nuori tänä päivänä. Aikuisen tehtävä on ottaa nuorten asiat vakavasti, kuunnella ja antaa kokemus kuulluksi tulemisesta.”

Anttila ihailee nykynuoria, jotka puhuvat tunteistaan paljon avoimemmin kuin hänen omassa nuoruudessaan. Silloin Anttila koki, että etenkin tyttöjen tunteita tukahdutettiin ja vaikeiden tunteiden oli parempi antaa olla.

Keskustelukulttuuri on mennyt suurin harppauksin eteenpäin parissa kymmenessä vuodessa, mutta nuorten pahoinvointi on myös kasvanut. Sosiaalinen media on tuonut mukanaan muun muassa ulkonäköpaineita ja ulkopuolisuuden tunnetta.

Rajat ovat rakkautta myös omalle mielelle

Kun Anttila oli parikymppinen, hän kiersi Suomea suositun Nylon Beat -yhtyeen toisena jäsenenä yhdessä Jonna Geagean kanssa. Kaksikolle tarjottiin hienoja mahdollisuuksia ja annetiin kaikki kuin tarjottimella. Se tarkoitti myös sitä, että oman mielipiteen muodostaminen jäi taka-alalle.

Nyt Anttila ei enää tee urallaan mitään, mikä ei tunnu aidosti hyvältä. Hän kannustaa nuoria miettimään, mikä tuo iloa elämään ja minkä eteen on valmis tekemään töitä. Anttilalle se on laulujen säveltäminen ja sanoittaminen. Se vaatii aikaa, ja siksi hänen on kieltäydyttävä esimerkiksi tarjotuista musikaalirooleista uutta musiikkia tehdessään.

Omaa polkuaan etsiville nuorille Anttila antaa ohjeeksi tehdä sitä, mikä itseä kiinnostaa. Tulevaisuuden ammatista ei tarvitse hätäillä, hän sanoo.

”Asioilla on tapana loksahdella paikoilleen, kun seuraa kiinnostuksen kohteitaan.”

Solmut auki

Kun perunat kiehuvat kattilassa ja koko perhe on istumassa saman pöydän ääreen, Anttila on onnellisimmillaan. Tai silloin kun, hän saa viedä lapsensa harrastuksiin ja jutella siellä muiden vanhempien kanssa.

Anttila tunnustaa, että hänen on edelleen vaikeaa puhua hankalista tunteista tai kertoa muille mieltä painavista asioista. Hän on huomannut, että joskus on helpompaa puhua vieraalle kuin tutulle – etenkin asioista, jotka ovat painaneet mieltä jo vuosia.

Anttila käsittelee murheitaan ensin yksin. Hän jäsentelee ajatuksiaan kävelyillä ja puhuu vasta sitten niistä muille: siskolle, läheisille ystäville tai miehelleen.

”Kaikilla ei ole ihmisiä, joille puhua. On kuitenkin tärkeää, ettei jää mielen solmujen kanssa yksin. Mieli ry:n kriisipuhelimessa on ihmisiä, jotka kuuntelevat.”

Mikä Mielinauha?

  • S-ryhmä on tänä vuonna toista kertaa mukana MIELI ry:n Mielinauha-kampanjassa. Nauhat ovat myynnissä myymälöissä 30.3. alkaen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku, Prisma Rauta, ABC, Sokos, Emotion).

  • Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä ja kriisiauttamista. Keräyksen järjestää MIELI Suomen Mielenterveys ry (MIELI Psykisk Hälsa Finland rf).

  • Mielinauha-kampanja kannustaa ihmisiä puhumaan mielenterveydestä ja mielen ongelmista sekä vähentää ongelmiin liittyvää leimautumista.

  • Mielinauhan lisäksi myynnissä on kampanjatuotteita, joiden myynnistä menee tietty osuus keräykseen. Uutena mukana on Mielinauha-ruusukimppu, joka on Prismojen ja suurimpien S-marketien valikoimassaa 30.3.–14.5. Lahjoitamme jokaisesta myydystä ruusukimpusta 20 senttiä Mielinauha-keräykseen.

Lisää aiheesta