Helsingin Lauttasaaren pellolle on levitetty parikymmentä metriä punaista vyyhtiä tuulen suuntaisesti. Se kiinnitetään kyljelleen kaadettuun koriin. Kangas alkaa kohota, kun sen sisään puhalletaan ilmaa kahdella suurella puhaltimella.
Valtavan kokoinen pallo täyttyy noin kolmessa vartissa viileällä ilmalla. Sisällä kävelee kuumailmapallonkuljettaja Hartmann Abendstein, joka tarkistaa, että kangas on moitteettomassa kunnossa.
"Yksi pallo kestää noin viisisataa tuntia lentämistä", Abendstein kertoo.
"Yleensä neljänsadan tunnin jälkeen kangas on jo sen verran ohutta, että tyhjentäminen on hyvin helppoa lennon jälkeen", hän jatkaa. Pallon tuulipukukankaalta tuntuva materiaali herättää pientä epäilyä hypistelijöissä.
Kun pallo on täyttynyt viileällä ilmalla, käynnistetään korin kaasuliekit. Hiljalleen pallo nousee korin päälle ja matkustajat käsketään kyytiin. Korissa on neljä karsinaa, joihin Abendstein on jakanut joukon etukäteen painon mukaan. Hän seisoo itse keskellä koria kaasupullojen ja polttimon kanssa.
"Ei tämä nouse ennen kuin kaikki ovat kyydissä", hän rauhoittelee.
Yritämme kaikki kavuta koriin samaan aikaan ja sohimme toisiamme.
Neljäsataa kiloa painava kori, kaksisataa kiloa kaasua ja kuusitoista ihmistä irtoavat maasta kuin itsestään. Mikään ei tärise tai kolise. Rystyset valkoisina puristamme köysiä, joista on neuvottu pitämään kiinni nousun ja laskun aikana.
Varastorakennukset pellon laidalla jäävät metri metriltä kauemmaksi. Hetkessä aukeaa upea maisema: erikokoisten saarten täplittämä meri kimmeltää ilta-auringossa.
Jännitys helpottaa, ja kamerat kaivetaan esiin.
Meri hallitsee maisemaa
"Helsingille leimallista on tietenkin sijainti meren rannalla", kertoo suunnittelumaantieteen professori Harry Schulman Helsingin yliopistosta.
"Erityisesti se, että suuri kaupunki on rakentunut verrattain ahtaalle niemialueelle erottaa Helsingin muista Pohjoismaiden pääkaupungeista", hän jatkaa.
Merelliset maisemat ovat vaikuttava näky myös ilmasta. Pallo kaartaa Seurasaarenselän yli koilliseen päin. Korkeuksista näkee myös Helsinginniemen edustan saaret. Aurinko paistaa matalalta ja värjää Seurasaaren männyt kultaisiksi.
Pallon etenemisestä ei kuulu ääntä, ainoastaan kaasupolttimoiden liekkien kohina katkaisee välillä hartaan hiljaisuuden. Lämpö ritisee pallossa kuin saunan hormissa. Liekit myös lämmittävät niin, että moni kuorii ylimääräisen villapaitakerroksen pois.
Huikaisevan kauniin, merellisen aloituksen jälkeen pallo lipuu Etu-Töölön yli. Kaupunginosa on rakennettu 1910–1930-luvuilla. Ylhäältä näkee, miten yhtenäinen ja tiiviisti rakennettu alue on. Erityisesti korkeiden rakennusten sisäänsä sulkemat suuret puistomaiset umpikorttelit erottuvat hyvin. Schulman mainitseekin Etu-Töölön yhdeksi kiinnostavimmista alueista historiallisen Helsinginniemen keskusta-alueella.
"1930-luvulla tiiviisti rakennetun Etu-Töölön pelättiin slummiutuvan. Kun arvostettua kaupunginosaa katsoo nyt, ajatus tuntuu hassulta."
Töölönlahti on Helsingin tunnetuimpia puistoalueita. Ilmasta näkee, kuinka se on todellisuudessa osa suurta Keskuspuistoa. Lintuperspektiivistä katsottuna junarata hallitsee maisemaa. Pasilan aseman seutu ja Ilmalan junavarikko ovat massiivisempia kuin maasta käsin voi hahmottaa.
Junalla pääsee keskustaan paitsi kauempaa, myös Helsingin monista lähiöistä. Kaupungin kasvun huomaa niiden rakenteesta.
Ilmasta näkee Helsingin kauneuden, kun erikokoisten saarten täplittämä meri kimmeltää ilta-auringossa.