Sattuvatko korkkarit? Kokeile suosittua teippikikkaa! | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Neljä keinoa välttää korkokenkien aiheuttama kipu

Sattuvatko korkkarit? Kokeile suosittua teippikikkaa!

Teksti:
Inka Ikonen
Kuvat:
123RF
Julkaistu: 25.4.2019
Muokattu: 15.5.2019
Korkokengät aiheuttavat päkijöihin inhottavaa pistelyä, saattavat hiertää ja painaa. Näillä neljällä vinkillä voit välttää kivun!

1. Valitse kengät oikein

Paras tapa ehkäistä kipua on valita kengät oikein. Mitä paksumpi ja matalampi korko ja pohja sekä tukevampi malli, sitä enemmän jalkasi kenkiä rakastaa.

Selvitä, millainen lesti sopii jalkaasi parhaiten. Panosta laadukkaaseen materiaaliin, kuten nahkaan.

Älä osta liian pieniä kenkiä ja muista, että jalat turpoavat varsinkin kesällä. Jos kengät ovat liian pienet, holvikaari ei saa riittävästi tukea. Tällöin jalkaterään kohdistuu painetta ja venymistä, mikä aiheuttaa kipua. Liian iso kenkä taas eikä pysy tukevasti jalassa ja kantapää nousee.

2. Hanki pehmusteet

Osta kengän malliin sopivat pehmusteet. Pohjallinen tai päkijätyyny helpottavat korkkarikipuun. Pehmusteita löytyy myös vaivasenluulle ja kantapäälle.

Voit myös kokeilla kotitekoista kikkaa ja leikata paksusta terveyssiteestä pehmusteen päkiän alle.

3. Testaa teippausta

Kokeile suosittua teippauskikkaa! Teippaa isovarpaasta päin laskettuna kolmas ja neljäs varpaasi yhteen esimerkiksi huomaamattomalla haavateipillä. Näissä varpaissa on hermo, johon korkokenkien aiheuttama paine kipuilee. Kun varpaat teippaa yhteen, poistuu hermoon kohdistuva rasitus. Tällöin kipu lievenee.

4. Varaudu

Jalat kipeytyvät korkokengissä, koska ne eivät ole luonnollisessa asennossa. Pohjelihaksen jänteet lyhentyvät ja akillesjänne ei veny normaalisti. Siksi ennen ja jälkeen korkokenkien käyttöä kannattaa venytellä niin pohkeita kuin jalkapohjia.

Mahdollisuuksien mukaan pidä taukoja juhlien aikana. Istu, ota kengät hetkeksi pois ja anna jalkojen levätä. Hiero jalkoja, venyttele ja pyörittele nilkkoja. Liikuttele varpaita. Keinu kantapäiltä päkijöille.

Ota varmuuden vuoksi asuusi sopivat vaihtokengät mukaan. Älä anna kivun pilata juhlia.

Lisää pukeutumisvinkkejä

Lisää aiheesta