Näin hoidat raha-asiat mobiilissa - Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Näin hoidat raha-asiat mobiilissa

Näin hoidat raha-asiat mobiilissa

Mobiilisovellusten avulla hoidat pankkiasiat missä ja milloin vain. Nappaa tästä asiantuntijan vinkit, joiden avulla käytät rahaa mobiilissa turvallisesti.

Jaa Somessa
Teksti
Petra Sneck
Kuvat
SOK

Mobiiliasioimisen suosio kasvaa jatkuvasti, mutta toisinaan sen turvallisuus voi mietityttää. Kysyimme Yhteishyvän lukijoilta ja S-Pankin asiakkailta, mikä heitä arveluttaa mobiilissa pankkiasioinnissa. Annoimme S-Pankin riskienhallintapäällikkö Juha Niemisen vastata kysymyksiin.

Mitkä raha-asiat voin hoitaa mobiilisti?

Mobiilissa voi hoitaa lähes kaikki samat asiat kuin verkkopankissakin. Esimerkiksi laskujen maksu, tilitietojen katselu sekä rahansiirtäminen onnistuvat kätevästi. Voit myös asettaa kortteihin maakohtaisia rajoituksia ja säätää nostorajoja.

En vielä osaa asioida mobiilissa. Miten pääsen alkuun?

Ensin kannattaa tutustua älypuhelimen ominaisuuksiin ja toiminnallisuuteen. Mobiilin asioinnin voi aloittaa lataamalla pankin sovelluksen tunnetusta verkkokaupasta, kuten App Storesta tai Google Playsta, ja tutustumalla pankin ohjeisiin sovelluksen käytöstä. Myös pankkien asiakaspalvelusta saa apua. S-mobiilia on helppo käyttää, mutta tarvittaessa saat apua asiakaspalvelusta tai osoitteesta s-mobiili.fi.

Kumpi on turvallisempaa: verkkopankin käyttö älypuhelimella vai tietokoneella?

Molemmat ovat yhtä turvallisia tapoja. Tämä edellyttää tietysti sitä, että käyttäjä on huolehtinut laitteensa tietoturvasta ja varmistaa, ettei kukaan pääse urkkimaan henkilökohtaisia tietoja. Pankin mobiilisovellusta kannattaa päivittää aina, kun uusi päivitys on tarjolla.

Miten pankki varautuu väärinkäytöksiin?

Väärinkäytöksiä seurataan ja niihin reagoidaan. Pyrimme estämään huijareiden toimintaa esimerkiksi verkossa mutta silti on tärkeää, että asiakkaat itse ovat hereillä. Muistutamme asiakkaita säännöllisesti, että pankit eivät koskaan kysy pankkitunnuksia tai muita arkaluontoisia tietoja puhelimitse tai verkossa.

Miten voin itse suojata puhelintani tai tablettiani?

Puhelimen tietoturvan tulee olla ajantasalla. Puhelimen lukituksen ja sen avaamiseen tarvittavan turvakoodin tai sormenjälkitunnisteen on hyvä olla käytössä.

Hoidan kaikki raha-asiani älypuhelimella. Mitä jos puhelimeni katoaa tai se varastetaan?

Asiakkaan on otettava välittömästi yhteyttä pankkiin, jos hän huomaa tilitapahtumia, joita hän ei ole itse tehnyt, tai epäilee tunnuksiensa joutuneen vääriin käsiin. Ulkopuolinen ei pääse S-mobiilissa käsiksi pankkitietoihin pelkästään puhelimen avulla. Jos myös pankkitunnukset tai maksukorttien tunnukset ovat kadonneet, asiasta pitää ilmoittaa välittömästi pankkitunnusten tai kortin sulkupalveluun.

Matkustan paljon ja maksan laskuja sekä ostan lentoja ulkomailla. Uskaltaako hotellien tai kahviloiden avoimissa verkoissa asioida?

Jos asioit langattomassa verkossa, sulje istunto sekä verkkoyhteys aina asioinnin päätteeksi. Pankkiasioita ei suositella hoidettavan julkisella, yhteiskäytössä olevalla laitteella vaikkapa kirjastossa tai hotellin aulassa. Silloin on mahdotonta tietää esimerkiksi tietokoneen päivityksistä.

Hoidan jo nyt kaiken mobiilipankissa. Mitä uutta sähköistä palvelua voin saada tulevaisuudessa?

Sähköinen tunnistautuminen joko itse valitulla tunnusluvulla tai sormenjäljellä avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia ja tekee raha-asioiden hoitamisesta entistä helpompaa.

S-mobiilia kehitetään koko ajan. Esimerkiksi säästämisen voi aloittaa helposti nykyisin myös mobiilisti Säästäjä-palvelussa.

Vastaukset: S-Pankin riskienhallintapäällikkö Juha Nieminen

Näin asioit turvallisesti

  • Käytä pankkiasioinnissa pankin omaa mobiilisovellusta. Pidä käyttöjärjestelmä ja virustorjunta ajan tasalla.
  • Pidä pankkitunnukset ja korttitiedot huolellisesti tallessa vain itselläsi.
  • Pankit eivät koskaan kysy pankkitunnuksia tai korttitietoja verkossa tai puhelimitse.
  • Huijausviestit tulevat usein sähköpostilla, joskus tekstiviestillä tai puhelinsoittona. Viime aikoina on nähty hyvää suomen kieltä sisältäneitä viestejä, joten virheellinen kieliasu ei ole ainoa tunnusmerkki huijausviestille.
  • Lisätietoja turvallisuuteen liittyvistä asioista löydät täältä.

Lähteet: Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskuksen päällikkö Antti Kiuru. Artikkelia on päivitetty 28.2.2019

Lue myös

Julkaistu: 25.11.2015
Muokattu: 15.5.2019
Jaa Somessa