"Samat ihmiset kysyvät kinkun paisto-ohjetta" - Yhteishyvä

"Samat ihmiset kysyvät kinkun paisto-ohjetta"

Palvelutorivastaava Leila Surakka

"Lapsiperheet ostavat arkena enemmän valmisruokaa kuin ennen. Nuoret seuraavat selvästi kokkiohjelmia, vanhemmat ihmiset ostavat kerralla useamman päivän ruuat", Leila Surakka sanoo.

Palvelutorivastaava Leila Surakka, 59, tietää suomalaisten lempiruoka-annoksen. Hän ilahtuu erityisesti, kun asiakas kertoo maukkaasta ruoasta. Surakan työpaikka on S-Market Nurmijärvi.

Jaa Somessa
Teksti
Leena Lukkari
Kuvat
SOK

"Palvelutiskin suosituin annos on lihapullat muusilla ja kermakastikkeella.

Tunnen monen asiakkaan mieltymykset niin hyvin, että voisin pakata tuotteet valmiiksi ennen tilausta. Yksi perhe ostaa aina lihamakaronilaatikkoa, toinen on ihastunut possunfileeseen.

Kerran leikkasin asiakkaalle possua, joka oli niin mureaa, ettei meinannut pysyä kasassa. Sanoin, että tämähän hajoaa kuin Jokisen eväät. Kävi ilmi, että asiakaan nimi oli Jokinen. Minua hävetti, mutta asiakkaasta se oli vain hauskaa.

Neuvoja pyytävät sekä nuoret ja epävarmat että kokeneet kokit. Vuodesta toiseen samat ihmiset kysyvät, miten se joulukinkku nyt taas tehdäänkään. Aina he ovat yhtä onnellisia, kun kertaan ohjeen pääkohdat ja sanon, että kinkun voi laittaa pussiin tai paistaa ritilällä. Liikaa vaihtoehtoja ei kannata antaa, se vain hämmentää.

Aina he ovat yhtä onnellisia, kun kertaan ohjeen pääkohdat.

Muutama vuosi takaperin puhuttiin paljon uusavuttomuudesta, mutta nyt muodissa on kokkaukseen paneutuminen.

Ennen naiset tekivät ruokaostokset ja valmistivat ruoan, mutta nykyisin ruokavastuu jakautuu molemmille. Joskus asiakkaat sanovat tiskillä, että mitä ehdottaisit, tänään on minun kokkausvuoro.

Pidän työstäni monella tavalla. Varsinkin joulun alla nautin tuotteiden asettelusta kauniisti. Parasta on, kun joku huomaa sen. Hyvä mieli tulee, kun asiakas kertoo, kuinka maukasta ruoasta tuli.

Hyvä mieli tulee, kun asiakas kertoo kuinka maukasta ruoasta tuli.

Huonot päivät jaksan hyvien voimalla. Joskus asiakas saattaa purkaa huonoa oloaan. Jos hän on tuttu, tiedän mistä narusta vetämällä tunnelma piristyy. Yleensä paras keino on kuunnella.

Joskus asiakas haluaa briljeerata tietämyksellään. En arvostele, ellei tieto ole väärä. Silloinkin yritän kauniisti kertoa, että tästä on myös toisenlaista faktaa."

Tiesitkö?

Julkaistu: 21.12.2017
Muokattu: 11.12.2018
Jaa Somessa