Euroopan pyöräilyjärjestö ECF vertasi marraskuussa 2011 polkupyörän, henkilöauton ja bussikyydin hiilidioksidipäästöjä matkustuskilometriä kohti. Vertailussa otettiin huomioon muun muassa ajoneuvon valmistuksesta sekä käytöstä aiheutuva CO2-kuormitus.
Pyöräilijän polttoaineena on ruoka, jonka tuotanto kuormittaa ympäristöä. Polkiessaan 16 kilometrin tuntinopeudella pyöräilijä tarvitsee energiaa neljä kilokaloria per painokilo autoilijaa enemmän. Näin ollen 70-kiloisen pyöräilijän polttoaineenkulutus on noin 175 kilokaloria tunnissa.
Mitä tämä sitten tarkoittaa hiilipäästöinä kilometriä kohden? Tilastojen mukaan keskiverto EU-kansalainen nauttii päivässä 3 466 kilokaloria ja tuottaa ruokailullaan vuodessa 1,83 tonnin hiilipäästöt. Näillä laskentaoletuksilla pyöräilijän käyttämä polttoaine tuottaa kilometriä kohden 16 grammaa hiilidioksidia. Vertailussa autokyydin päästöarvo on 229 g/km.
Nykyautojen ilmoitettuihin päästöarvoihin verrattuna lukema kuulostaa suurelta, mutta laskelmissa on esitetty niin sanotut Well to Wheel -päästöt, jotka huomioivat myös polttoaineen valmistuksessa kuluneen energian.
Keskivertopyöräilijän hiilidioksidipäästöjen määrä on 16 g/km.