”Jos siirrettäisiin Euroopan kukkatrendit suoraan tänne, oltaisiin pulassa.”
Kuopiolainen Sami Heimonen tietää mistä puhuu. Heimonen on yhden Suomen suurimman puutarhan, Heimosen puutarhan toimitusjohtaja. Sen läpi kulkee vuoden aikana noin kaksi ja puoli miljoonaa kasvia, joista suurin osa on kesäkukkia.
Iso osa S-ryhmän myymälöissä myytävistä kesäkukista tulee Heimosen puutarhalta.
Heimonen on haastatteluhetkellä juuri palannut kukkamessuilta Hollannista. Siellä hän valitsi lajikkeet ja värit, joita nähdään suomalaisten kesäpihoilla- ja parvekkeilla kesällä 2025.
Suomalaiset pitävät perinteisiksi mielletyistä kesäkukista. Pelargoniat, marketat, miljoonakellot ja petuniat ovat takuuvarmoja myyntihittejä vuodesta toiseen. Hollannin messuilla esitellään näiden lisäksi uutuuksia niin lajikkeissa kuin väreissä. Niitä Heimonen ottaa testimyyntiin vain pieniä eriä. Valintojen on osuttava yksiin suomalaisten mieltymysten kanssa.
Heimonen tarkoittaa valinnoilla erityisesti värejä. Joka vuosi pitää olla jotain uutta, mutta asiakkaat vaihtavat hitaasti mieltymyksiään.
Väreistä vaaleanpunainen ja sen eri sävyt ovat nyt suosittuja. Esimerkiksi pelargonioissa vaaleanpunainen on ohittanut myynnissä klassisen punaisen. Vallalla olevat puutarhatrendit, kuten koristeheinät ja ”roikkuvihreät” kasvattavat nekin suosiotaan kesäistutuksissa, mutta Euroopassa paljon käytetty keltainen väri ei tahdo rantautua isommassa mittakaavassa Pohjolan perukoille.
”Ei tänne voi tuoda isoja määriä. Ei niitä saisi millään myytyä.”
Heimosella on tähän teoria. Keltainen on monien luonnonkukkien väri. Esimerkiksi leinikit, hanhikit, keltamot ja kultapiiskut hehkuvat auringon keltaisuutta niityillä, teiden varsilla ja kallioilla. Heimosen mukaan kuluttajat ovat myös keltaisen eri sävyjen suhteen hyvin valikoivia. Sen sijaan vaaleanpunaisessa kaupaksi menevät kaikki värivariantit.
Heimosen puutarhat sijaitsevat Kuopiossa, Riistaveden ja Tuusjärven alueilla. Yhteensä kasvihuonepinta-alaa on noin 35 tuhatta neliötä ja lisää on tulossa, kunhan törmäpääskyt ovat pesineet.
Tuusjärven toimipisteellä rakennetaan uusia kasvihuoneita ja uhanalaiset linnut ovat löytäneet hyvän pesimispaikan maansiirtotöiden synnyttämistä isoista hiekkakasoista.
Sami Heimonen on yrityksen toimitusjohtaja jo kolmannessa polvessa. Hänen aikanaan Heimosen puutarha on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmaksi puutarhayritykseksi.
Lyhyesti kuvailtuna perheyrityksen historia kulkee näin: Heimosen isoisä Onni perusti 1940-luvulla pienen kukkakaupan Kuopioon, jossa myytiin Onnin ja hänen vaimonsa Jennyn omalla palstalla viljeltyjä ruiskukkia, kieloja ja leikko-orvokkeja. Samin vanhemmat Pertti ja Eeva-Kaarina laajensivat toimintaa ammattimaisiin kasvihuoneisiin.
Sami Heimonen
Tulevaisuuskin on tiukasti Heimosten suvun omissa käsissä. Samin kolme poikaa ovat puutarhalla töissä. Esikoinen Tuomas, 29, hoitaa myyntiä, keskimmäinen Markus, 28, johtaa Tuusjärven toimipistettä, ja kuopus Joel, 22, on tuorein tulokas. Hänen vastuullaan on kuljetus.
Sami Heimonen kertoo työfilosofiastaan omien poikiensa suhteen. Siihen kuuluu vastuun ja tilan antaminen. Virheitä saa tehdä ja epäonnistumisista oppii, mutta samoja virheitä ei pidä toistaa kerta toisensa jälkeen. Jälkikasvulla ei ole velvollisuutta olla perheyrityksessä, eikä Sami painosta heitä. Samoin toimi Heimosen oma isä hänen suhteensa.
”Tämä on sitovaa työtä. Jos homma maistuu kettingiltä, kannattaa kokeilla jotain muuta.”
Vanhemmat pojat ovat jo paikkansa löytäneet.
Tuomas on savolaisena supliikkimiehenä kuin luotu myyntiin, jossa tilanteita ratkotaan nopeasti sesongin ollessa päällä. Hän kiteyttää kukkien myymisen kiehtovuuden ja niiden haasteen.
”Elävä kasvi tuo myyntityöhön tietynlaisen paineen. Se on hullulla tavalla mukavaa.”
Markus puolestaan vastaa rekrytoinneista ja on elementissään kädet mullassa tai kastelujärjestelmää korjatessa.
”Laatu ei saa lipsua. Teemme jatkuvasti töitä, jotta kasvihuoneiden olosuhteet kasveille pysyvät ihanteellisina”, Markus toteaa.
Kesäkuun kukkamessujen jälkeen Sami Heimonen käy poikiensa kanssa läpi kuluneen kevään kokemukset ja suunnittelee seuraavan kesän lajikkeet, määrät ja värit.
Syksyllä alkaa jo kevään ennakkomyynti kauppoihin, sekä taimien että pistokkaiden tilaus.
Kesäkukkasesongin jälkeen Heimosilla on taas myös vapaa-aikaa, ja silloinkin he viihtyvät yhdessä. Muutama vuosi sitten pojat houkuttelivat isän opettelemaan golfia, ja nelikko saattaa pelata kierroksen ennen töihin tuloa.
Kukkien kasvatus ei jää vain työpaikalle, sillä Heimosella on omalla pihamaallaan laaja valikoima erilaisia ja erikoisempia kukkalajikkeita. Hän haluaa testata, miten uutuudet kasvavat ja kannattaako niitä suositella asiakkaille.
Kotiin tulee myös myymättä jääneitä, muotopuolia tai vioittuneita kukkia. Tänä kesänä Heimosella on kokeilussa leikkokukkia: leijonankitoja, harsokukkaa, ikiviuhkaa ja kuivakukkalajikkeita. Oman pihan leikkokukat ovat jo nousevana trendinä Euroopassa ja matkalla tännekin.
Leikkokukkien kasvatus sulkee ympyrän isoisä Onnin ja Samin välille. Seuraavaakin sukupolvea leikkii jo puutarhan liepeillä, kun Tuomaksen ja Markuksen lapset saapuvat mummolaan.