Kokki Pipsa Hurmerinta käy Herkussa neljästi viikossa: "Aloitan ruoan suunnittelun vihannesosastolta" - Yhteishyvä

Kokki Pipsa Hurmerinta käy Herkussa neljästi viikossa: "Aloitan ruoan suunnittelun vihannesosastolta"

Kokki Pipsa Hurmerinta käy Herkussa neljä kertaa viikossa

Pipsa Hurmerinta kokkaa pääasiassa kasviksista.

Vuosia maailmalla asunut Pipsa Hurmerinta haluaisi lähikauppaansa hieman torifiilistä.

Jaa Somessa
Teksti
Yhteishyvä
Kuvat
Kirsi Tuura

Food Market Herkku eli tuttavallisemmin Herkku on kokki Pipsa Hurmerinnan lähikauppa. On ollut koko sen ajan, kun hän on asunut Helsingissä vuodesta 2007.

"Käyn ruokakaupassa neljästä viiteen kertaan viikossa. Herkusta löytyy kaikki ne tuotteet, joita itse käytän", Hurmerinta perustelee.

Hänelle tärkein osasto on heti sisäänkäynnin vieressä – hevi eli hedelmä- ja vihannesosasto. Sieltä Hurmerinta ostaa suurimman osan tuotteista, sillä hän syö vain vähän lihaa.

Teen ruokakaupassa heräteostoksia.

Kun Hurmerinta suuntaa ruokaostoksille, hän ei yleensä tiedä, mitä ruokaa haluaisi tehdä.

"Teen heräteostoksia. Aloitan ruoan suunnittelun juuri vihannesosastolta. Jos siellä on ihana kurpitsa, voin päättää, että teen kurpitsasoppaa. Jos tarjolla on paljon juureksia, voin päätyä kokkaamaan jotain pataa."

Nälkäisenä etsiminen ärsyttää

Hurmerinta, kuten moni muukin, menee ruokakauppaan usein töiden jälkeen jo melko nälkäisenä. Silloin alkaa helposti suututtaa, jos ei heti löydä etsimäänsä. Tutussa lähikaupassa muodostuu nopeasti oma reitti, jota pitkin ostokset tekee.

Arvostan sitä, että voin tehdä lyhyemmänkin kierroksen.

"Itseäni ärsyttää, jos joudun kävelemään koko kaupan läpi hakeakseni maitotölkin. Olen usein mennyt Herkussa heviltä suoraan juustotiskille. Arvostan sitä, että voin tehdä lyhyemmänkin kierroksen."

Se, mikä nopeaksi ja itseohjautuvaksi asiakkaaksi itseään määrittelevän Hurmerinnan ruokakaupassa pysäyttää, ovat maistiaiset. Niitä pitää hyvässä ruokakaupassa olla paljon.

"On kiva, että itselle uutta tuotetta saa ensin maistaa. Siten tulee ostettua jotain, mitä ei olisi muuten tullut ostettua."

Toinen asia, mitä Hurmerinta arvostaisi, olisivat houkuttelevat erikoiserät: esimerkiksi vain hetken myynnissä olevaa juustoa tai vaikka upeita tomaatteja maatilalta Suomesta.

"Ruokakaupassa olisi siten vähän torifiilis – sieltä voisi ostaa sitä, mitä kulloinkin on tarjolla."

On vanhanaikaista, että ajamme yksin autolla markettiin ostamaan tuotteet.

Maistiaiset, palvelutiskin asiantuntevat ja tuotteista kertovat myyjät sekä erikoiserät ovat asioita, jotka saisivat Hurmerinnan asioimaan lähikaupassaan, vaikka hän ostaisi ruokansa tulevaisuudessa verkosta.

"On vanhanaikaista, että ajamme yksin autolla markettiin ostamaan tuotteet. Tulevaisuudessa ruoka kuljetetaan meille kotiin."

Hintalaput hyötykäyttöön

Oman lähikauppansa uutta tulemista, Food Market Herkkua, Hurmerinta on odottanut kiinnostuneena. Esimerkiksi Beer Garden -olutosasto kuulostaa houkuttelevalta.

"Tykkään pienpanimo-oluista. On kiva, että oluiden hintalapuissa tulee olemaan selostukset samaan tapaan kuin Alkossa.

Hurmerinnasta on hyvä, että asiakkaalle avataan tuotteita ja niiden taustoja.

"Olen miettinyt ennenkin, miksei hintalappuja hyödynnetä enemmän. Ne ovat siellä hyllyissä joka tapauksessa, ja niissä on usein paljon tyhjää tilaa."

Hintalapuissa voisi Hurmerinnan mukaan kertoa, mikä tuotteessa on erityistä sekä vinkkejä sen käyttämiseen.

Pizzapalan voi napata suuhunsa, kun nälkäkiukku iskee.

Myös uuden myymälän pizzatiski saa kiitosta Hurmerinnalta. Roomalaisen pizzapalan voi napata suuhunsa, kun nälkäkiukku iskee kesken ruokaostosten. Sitten jaksaa oman kauppakierroksensa loppuun hyvillä mielin.

Uudistunut Food Market Herkku avattiiin Helsingin keskustan Stockmannin alakertaan keskiviikkona 24.10.2018.

Julkaistu: 24.10.2018
Muokattu: 11.12.2018
Jaa Somessa