Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kristjan Räst aloitti Herkussa vuonna 2011. "Omat kanta-asiakkaat jäävät jopa odottamaan vuoroaan, että pääsevät minulle."

Kristjanin palveluun jonotetaan Herkun liha- ja kalatiskillä - kysy häneltä reseptivinkki!

Teksti:
Sirkku Saariaho
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 22.10.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Kristjan Räst työskentelee ruokamestarina Herkun palvelutiskillä Helsingissä.

"Uudistus tuo Herkkuun esimerkiksi Dry ager -lihakaapin, jossa raakakypsytetään lihaa. Se on aika vau. Minusta sen olisi pitänyt olla Herkussa jo aikoja sitten, mutta hienoa, että saimme sen nyt.

Palvelutiskillä on myynnissä muitakin erikoisempia lihoja, kuten petite tender -lihaa, japanilaista Wagyu-lihaa ja flank steak -pihvejä.

Minä valmistuin vuosi sitten ruokamestariksi, ja teen Herkussa liha- ja kalamestarin töitä. Lauantaisin minut voi löytää osteribaarista. Se aukeaa taas myöhemmin syksyllä.

Osaan puhua ruoasta, neuvoa ja kertoa reseptejäkin, kun niitä kysytään.

Viihdyn palvelutiskillä, koska siinä on niin paljon vuorovaikutusta. Tykkään myydä, tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa ja osaan myös kuunnella heitä.

Laitan mielelläni ruokaa ja järjestän isoja juhlia ystävilleni ja sukulaisilleni. Taidosta on hyötyä töissäkin. Osaan puhua ruoasta, neuvoa ja kertoa reseptejäkin, kun niitä kysytään. Asiakkaat kyselevät niitä usein, ja minulla on useita valmiina muistissa.

Olen puhunut esimieheni kanssa paljon uudesta Herkusta. Meidänhän pitää olla vähintään yhtä kovalla tasolla kuin hienot keskieurooppalaiset ruokakaupat. Minusta meidän pitäisi olla jopa kovemmalla tasolla.

Meidänhän pitää olla vähintään yhtä kovalla tasolla kuin hienot keskieurooppalaiset ruokakaupat.

Tietenkin asiakkaat ovat huolissaan, että pysyykö tämä Herkkuna, ja he puhuvat paljon asiasta. Totta, eihän S-ryhmällä ole ollut vastaavaa gourmet-kauppaa. Näen tämän kuitenkin mahdollisuutena, kaksi ammattilaisten tiimiä yhdessä: S-ryhmän kokemus ja Herkun osaaminen.

Odotan, että pääsemme näyttämään osaamisemme.

Olen ollut Herkussa töissä seitsemän vuotta ja tunnistan kaikki liha- ja kalatiskin kanta-asiakkaat – ja moni heistä tunnistaa minut. Puhun suomen lisäksi englantia ja venäjää sekä ymmärrän ruotsia ja espanjaa. Venäläiset ovat todella iloisia, kun saavat puhua äidinkieltään kaupassa. Omat kanta-asiakkaat jäävät jopa odottamaan vuoroaan, että pääsevät minulle.

Odotan, että pääsemme näyttämään osaamisemme."

Lue myös

Taustaa

Lisää aiheesta