Teini-ikää elävä Aliisa on kasvanut maailmassa, jossa pikamuoti houkuttelee ostamaan jatkuvasti uutta. Eläkkeellä olevalla Eva-Liisalla on edelleen aktiivikäytössä 20 vuotta sitten hankittuja housuja ja hameita.
Second hand -muoti on etenkin alle 35-vuotiaiden ja lapsiperheiden suosiossa. Tämä ikäryhmä ostaa vaatteita myös tuplasti muuta väestöä enemmän ketjumyymälöistä.
Muoti- ja urheilukauppa ry:n kyselystä selviää, että 15–24-vuotiaista yli kolmannes ostaa vaatteita second hand -myymälöistä tai vertaiskaupasta. Heidän valintoihinsa vaikuttaa etenkin huoli ilmastosta.
Aliisa on kriittinen kuluttaja myös second hand -muodin osalta, eikä kelpuuta tiettyjen brändien tuotteita edes käytettynä.
Eva-Liisa toteaa, että vanhemmat ihmiset kääntävät ajatuksiaan ja tottumuksiaan hitaammin.
”Iloitsen siitä, että omassa taloudessamme olemme saaneet roskien kierrätystä eteenpäin. ”