Asiat menivät ihan toisin kuin oli aikomus. Oululainen Lilli Norio oli valmistumassa vaatesuunnittelijaksi Lapin yliopistosta vuonna 2012. Hän oli muuttanut kevääksi Helsinkiin viimeistelemään graduaan.
”Olin ajatellut hakea töihin etelän lämpöön tai vaikka suunnittelijaksi New Yorkiin”, Norio kertoo.
Graduntekijä tarvitsi kuitenkin rahaa, joten hän haki kesämyyjäksi R-Collectionin myymälään Helsinkiin. Merkki tuli mieleen, sillä Norio oli pyörinyt samassa kaveriporukassa kuin Olli Saastamoinen, jonka perhe omisti anorakeistaan tunnetun R-Collectionin.
Marjo Saastamoinen oli perustanut miehensä Pekan kanssa Rockseri Oy -nimisen yrityksen Kajaanissa vuonna 1978. Sen valmistama vaatebrändi oli saanut nimekseen R-Collection. Reilut 30 vuotta myöhemmin meno oli hieman hyytynyt. Norion työsopimusta allekirjoittaessaan Saastamoinen tajusi, että kyseessä oli sama vaatesuunnittelun opiskelija, josta hän oli kuullut pojaltaan Ollilta.
”Ehdin olla töissä myyjänä pari viikkoa, kun Marjo soitti, että enemmän kuin myymälässä he tarvitsevat apua suunnittelussa. Että tulepa käymään Kajaanissa.”
Lilli Norio istuu työhuoneessaan Kajaanissa. Samalla tontilla on kolme Rockseri Oy:n rakennusta: tässä suunnitellaan ja tuotetaan mallistoja, toisessa on tehtaanmyymälä ja tuotevarasto ja kolmannessa säilytetään kankaita.
Rakennukset ovat 1980-luvun alusta ja enemmänkin funktionaalisia kuin kauniita. Ne rakennuttivat Pekka ja Marjo Saastamoinen.
Norion työhuoneesta avautuu näkymä Kajaanin kauniille puusta rakennetulle rautatieasemalle. Sen takana on Kajaanin keskusta.
”Kun aloitin työt täällä, R-Collection oli hieman unholaan jäänyt merkki. Myynti oli laskenut tasaiseen tahtiin.”
Pian myös Helsingissä ompelua opiskellut Olli Saastamoinen palasi Kajaaniin auttaakseen vanhempiaan yrityksen kanssa.
”Olli tuli avukseni suunnittelemaan. Me rakastuimme, ja nyt on toinen lapsi tulossa”, Norio kertoo.
Ollin paluumuutosta Kajaaniin on 12 vuotta. Sen jälkeen R-Collection sai uuden elämän.
Oli uudistettava myyntikanavat, kassajärjestelmä, tuotantoaikataulut, tuotannonohjausjärjestelmät ja verkkokauppa. Mallistolle tehtiin nuorennusleikkaus, ja vuoden 1978 alkuperäinen logo otettiin takaisin käyttöön.
”Ideoimme yhdessä, ja Olli ajoi ideamme läpi vanhemmilleen.”
Vuonna 2014 Designmuseossa oli R-Collectionin 35-vuotisjuhlanäyttely. Pääosassa oli luonnollisesti yrityksen suurin menestys: anorakki.
”Ai onko tämä brändi vielä elossa, moni ihmetteli. Ja ihmiset alkoivat kiinnostua meistä taas”, Norio kertoo.
Sen jälkeen on ollut nousua ja laskua. Pandemian aikana kauppa kävi, mutta Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja inflaatio ovat nostaneet raaka-aineiden hintoja. Lisäksi suomalaisilla on aiempaa vähemmän rahaa käytössään. Se tekee kaupasta haastavaa.
Norion työuran aikana vaatealaa ovat mullistaneet myös digitaalisuus ja sosiaalinen media. Nyt tuloaan tekee tekoäly.
”Toisaalta olen jo tottunut muutoksiin. Vaatekauppa ei ole tasaista.”
R-Collectionin mallistossa on paljon klassikoita ja tuotteita, joita myydään vuodesta toiseen. Klassista anorakkia on myyty jo noin 160 000 kappaletta eli 4 000 joka vuosi. Uusia tuotteita otetaan mallistoon mukaan harkiten.
”Jos kevätmallistossa myy jokin mekko, siitä tulee uusi väri seuraavaan mallistoon. Koitamme tehdä tuotteita, jotka kestävät pitkään.”
Viime vuosina naisten mallisto ja uutuudet ovat myyneet hyvin. 60 prosenttia myynnistä on klassikoita ja 40 prosenttia sesongin uutuuksia.
”Myydyin tuotteemme on musta, pitkä anorakki. Uutuuksilla pidämme yllä ihmisten mielenkiintoa. Tavoitteemme on luoda uusia, toimivia klassikoita.”
Muotialalla on tosiaan tarjottava myös uutta, vaikka rahaa ropisisikin tutuista tuotteista. Yrityksen liikevaihto on nykyisin noin neljä miljoonaa.
Millaisille ihmisille Norio sitten suunnittelee vaatteita?
”Asiakkaamme asuu keskustassa mutta pitää ulkoilusta. Hän haluaa pukeutua niin, että samoilla hyvännäköisillä vaatteilla pärjää kaupungissa ja luonnossa.”
Norion mielestä esimerkiksi R-Collectionin pitkä anorakki yllään voi ulkoiluttaa aamulla koiraa, mennä sitten töihin ja piipahtaa illalla ravintolaan.
R-Collectionia myydään Sokoksissakin.
”Sokoksista olemme saaneet uusia asiakkaita myös omaan myymäläämme ja verkkokauppaamme. Ja Sokoksen sisäänostajan mielipide on ollut meille niin tärkeä, että olemme joskus jättäneet jonkin värin pois, jos sisäänostaja ei ole siihen uskonut.”
Norio haaveili nuorena työstä maailman muotitaloissa, mutta päätyi suunnittelemaan perheyritykseen pieneen Kajaaniin. Vuosi sitten hänestä tuli myös Rockserin toimitusjohtaja.
”Haastavinta on perhedynamiikka, kun yrityksessä on monta vahvaa, luovaa persoonaa”, Norio sanoo ja nauraa.
”Meillä on ihmisiä, jotka ovat olleet täällä töissä yli 35 vuotta. Kulttuurin muuttaminen työpaikalla ei ole helppoa.”
Rockserilla on 23 työntekijää, ja yritykseen on aina palkattu myös perheen kavereita. Suhteet eivät ole siitä huolimatta menneet solmuun.
R-Collectionin tavoitteena on löytää uusia asiakkaita esimerkiksi Saksasta ja Hollannista – ja pitää työpaikat Kajaanissa.
Norio odottaa uusia kierrätyskuituja sormet syyhyten. Hänestä on mahtavaa, että EU kiristää tuotannon läpinäkyvyyttä ja yritysvastuuta.
”Ja hienoa on sekin, että Kemiin rakennetaan uutta suurta jätteenlajittelulaitosta, jossa voidaan kierrättää myös vaatteet.”
Entä millaisia ovat toimitusjohtaja-suunnittelijan hienoimmat hetket töissä?
”Kun olen onnistunut luomaan tuotteita, jotka myyvät vuodesta toiseen. Ja nyt toimitusjohtajana se, kun huomaan, että ihmiset innostuvat.”
Perustettiin vuonna 1978 Kajaanissa.
Ennen brändin perustamista Pekka ja Marjo Saastamoinen olivat kiertäneet toreilla myymässä armeijan ylijäämätavaroita, collegepaitoja ja farkkuja.
Ensimmäinen myymälä avattiin Helsinkiin vuonna 1982.
R-Collection-brändin omistava Rockseri Oy on edelleen Saastamoisten perheyritys.
R-Collectionin tunnetuin tuote on 1980-luvun alussa syntynyt klassinen anorakki.
Yritys työllistää 23 ihmistä. Liikevaihto on noin neljä miljoonaa.
Jutun on kirjoittanut toimittaja, ekonomi ja tyylin suurlähettiläs Sami Sykkö.