Satunnaisen retkeilijän hämmästys on suuri, kun Katja ja Sami Tuomola kömpivät suomalaisen mäntymetsän siimeksessä ulos yksiöstään, Tesla-merkkisestä urheiluautosta. Auton takaluukusta, untuvapeitteiden alta, nousee sikeästi nukkunut pariskunta.
Tuomolat ovat entisiä karavaanareita, jotka vaihtoivat asuntoautonsa Teslan Model S -sähköautoon. Nykyään he reissaavat ilman kalliita polttoainekuluja paikkoihin, joita kuuden hengen asuntoautolla olisi vaikea saavuttaa.
”Ensin ajattelimme siirtyä karavaanareista telttailijoiksi. Sitten tutustuimme sähköautoiluun ja Teslan retkeilyasetuksiin”, Katja kertoo.
Sähköautoretkeilijän ei tarvitse tinkiä mukavuuksista. Kun autosta kaataa penkit ja asettaa patjan takakonttiin, voi ison akun ansiosta nukkua yön yli ilmastoidussa tai lämmitetyssä sisätilassa. Akun varausta yksi retkeily-yö pudottaa vain 10-20 prosenttia.
Eikä vähäinen tila vaikuta retkien varustelutasoon. Tuomoloiden mukana kulkevat muun muassa retkiastiasto, kaasugrilli, retkikeittiö, minijääkaappi ja ruokailuryhmä.
“Tänne takakonttiin tehtiin vanerista tasainen pohja, jonka päälle muotoilimme 120-senttisen patjan. Kokeilimme ensin kaikenlaisia ilma- ja retkeilypatjoja, mutta ne olivat liian köykäisiä. Tämä normaali patja on riittävän paksu ja siinä nukkuu todella hyvin”, Sami esittelee.
Pedatun sängyn päälle on pinottu läpinäkyviä ja kannellisia muovilaatikoita. Niihin on pakattu retkille tarpeelliset tarkkaan valikoidut tavarat ja tarvikkeet. Niistä on helppo ottaa esiin vaikkapa kahvinkeittovälineet, kun kahvihammasta kolottaa.
“Kun asuntoautossa oli aikanaan mahdollisuus kuljettaa varmuuden vuoksi vähän kaikkea, ajattelimme alussa, että tarvitsemme Teslaankin mukaan vähän sitä sun tätä", Sami kertoo.
Laatikoita oli aluksi paljon ja ne olivat paljon suuempia kuin nyt mukana olevat. Vähitellen laatikot ovat vähentyneet ja pienentyneet.
"Ihan varmasti tänäkin kesänä huomataan, että turhaa tavaraa on vieläkin mukana”, Sami nauraa.