Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Sähköautoretkellä on ihana sukeltaa peiton alle lämpimään. Etupenkit toimivat keittiökaappeina, kun auto on parkissa.

Teslan takakontista kömpii hyvin nukkuneita retkeilijöitä – Näin Katja ja Sami tuunasivat sähköautostaan retkikärryn

Teksti:
Jyri Kivimäki
Kuvat:
Tomi Hänninen
Julkaistu: 6.5.2023
|
Muokattu: 5.5.2023
Katja ja Sami Tuomola ovat sähköautoretkeilyn pioneereja. Heidän punainen Teslansa näyttää tavalliselta henkilöautolta, mutta siitä on kokeneiden karavaanarien käsittelyssä tullut täysverinen retkeilyauto.

Satunnaisen retkeilijän hämmästys on suuri, kun Katja ja Sami Tuomola kömpivät suomalaisen mäntymetsän siimeksessä ulos yksiöstään, Tesla-merkkisestä urheiluautosta. Auton takaluukusta, untuvapeitteiden alta, nousee sikeästi nukkunut pariskunta.

Tuomolat ovat entisiä karavaanareita, jotka vaihtoivat asuntoautonsa Teslan Model S -sähköautoon. Nykyään he reissaavat ilman kalliita polttoainekuluja paikkoihin, joita kuuden hengen asuntoautolla olisi vaikea saavuttaa.

”Ensin ajattelimme siirtyä karavaanareista telttailijoiksi. Sitten tutustuimme sähköautoiluun ja Teslan retkeilyasetuksiin”, Katja kertoo.

Sähköautoretkeilijän ei tarvitse tinkiä mukavuuksista. Kun autosta kaataa penkit ja asettaa patjan takakonttiin, voi ison akun ansiosta nukkua yön yli ilmastoidussa tai lämmitetyssä sisätilassa. Akun varausta yksi retkeily-yö pudottaa vain 10-20 prosenttia.

Eikä vähäinen tila vaikuta retkien varustelutasoon. Tuomoloiden mukana kulkevat muun muassa retkiastiasto, kaasugrilli, retkikeittiö, minijääkaappi ja ruokailuryhmä.

“Tänne takakonttiin tehtiin vanerista tasainen pohja, jonka päälle muotoilimme 120-senttisen patjan. Kokeilimme ensin kaikenlaisia ilma- ja retkeilypatjoja, mutta ne olivat liian köykäisiä. Tämä normaali patja on riittävän paksu ja siinä nukkuu todella hyvin”, Sami esittelee.

Pedatun sängyn päälle on pinottu läpinäkyviä ja kannellisia muovilaatikoita. Niihin on pakattu retkille tarpeelliset tarkkaan valikoidut tavarat ja tarvikkeet. Niistä on helppo ottaa esiin vaikkapa kahvinkeittovälineet, kun kahvihammasta kolottaa.

“Kun asuntoautossa oli aikanaan mahdollisuus kuljettaa varmuuden vuoksi vähän kaikkea, ajattelimme alussa, että tarvitsemme Teslaankin mukaan vähän sitä sun tätä", Sami kertoo.

Laatikoita oli aluksi paljon ja ne olivat paljon suuempia kuin nyt mukana olevat. Vähitellen laatikot ovat vähentyneet ja pienentyneet.

"Ihan varmasti tänäkin kesänä huomataan, että turhaa tavaraa on vieläkin mukana”, Sami nauraa.

Lähtökohta on yöpyä autossa

Viime kesänä Tuomolat retkeilivät Teslallaan Norjassa. Kymmenen päivän reissun aikana lisätilaa toi pieni teltta, johon pariskunta laittoi yöksi tavaransa sateensuojaan. Itse he nukkuivat lämpimän peiton alla sähköautossaan.

“Tällä autolla on aika kätevä retkeillä myös leirintäalueiden ulkopuolella. Ilmajousien ansiosta auton korkeutta voi vähän säätää, mikä antaa pelivaraa majoituspaikan valintaan. Rantapaikoilla viihdymme, mutta ei meillä usein ole mitään suunnitelmaa mihin mennään. Lähdetään rohkeasti reissuun ja paikka valikoituu matkan aikana”, Katja kuvailee.

Katjan ja Samin tapana on viettää noin joka toinen yö leirintäalueilla, jotta pääsee suihkuun ja voi pestä pyykkiä.

”Lähtökohta on yöpyä autossa ja jos retkeilykohteessa pääsee hyvin esimerkiksi uimaan järveen, silloin ei peseytymistarvekaan ole niin suuri”, Katja vinkkaa.

Harrastajat jakavat ahkerasti tietoa

Tesla-retkeily on kerännyt nopeasti tiiviin harrastajayhteisön, johon myös Katja ja Sami kuuluvat. Samanhenkinen retkeilystä innostunut sähköautoilijoiden porukka vaihtaa ahkerasti vinkkejä ja kertoo retkikokemuksiaan tarkoitusta varten perustetussa Tesla-retkeilijöiden Facebook-ryhmässä.

Tänä kesänä yhteisö myös kokoontuu 1.-2. heinäkuuta Suonenjoelle viettämään kansainvälistä Tesla Owners Campers Day’ta. Tieto sähköautoretkeilystä ja sen mahdollisuuksista kasvaa vauhdilla, ja Katjakin jakaa oppejaan Liikkuva kaksio -blogissaan.

Sähköautoilun suosion lisääntymistä ja pitkien retkien tekemistä helpottaa Suomen suurimman teholatausverkoston nopea kasvu. ABC-latauksen yhteydessä voi näppärästi hoitaa myös ruokaostokset ja pakata eväskorin täyteen herkkuja.

”Enää ei tarvitse miettiä, riittääkö autossa virtaa seuraavalle latauspisteelle saakka. Nykyään laturi löytyy aina”, Tuomolat kehuvat.

Irtiotto frisbeegolf-radoille

Katja ja Sami Tuomola ajavat Teslallaan vuodessa noin 50 000 kilometriä, josta parhaimpaan retkiaikaan eli kesällä kertyy 30 000 kilometriä.

“Irtiotto tavallisesta arjesta vie meitä tien päälle. Jos on viikonlopun kotona, siellä odottavat tiskit, pyykit ja kaikki ne tekemättömät remontit, jotka pitäisi joskus omakotitalossa tehdä. On kiva lähteä välillä pois, niin tuntee olevansa ihan eri tavalla vapaalla”, Katja pohtii.

Hyvä syy retkeillä on myös yhteinen frisbeegolf-harrastus.

“Hyvien ratojen perässä retkeillään. Jotkut paikat katsotaan ihan sen mukaan, että löytyykö kiva paikka yöpyä radan läheisyydessä, jotta pääsee heti aamusta heittelemään”, Sami hymyilee.

Lue lisää

Lisää aiheesta