Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Leino kertoo hyödyntävänsä suunnittelijan työssään jääkiekko­kaukalossa saamiaan oppeja.

Ville Leino oli NHL-kiekkoilija ja ”shopaholic” – sattumalta syntynyt Billebeinon logo täytti hänen haaveensa ja muutti kaiken

Teksti:
Sami Sykkö
Kuvat:
Aleksi Poutanen
Julkaistu: 24.4.2023
|
Muokattu: 24.4.2023
Ville Leino haaveili nuorena omasta vaatemerkistä. Nyt hänen perustamansa Billebeino on yksi Suomen kiinnostavimmista muotibrändeistä.

Kun Ville Leino, 39, pelasi jääkiekkoa NHL:ssä, alkoi hän pelaamisen vastapainoksi maalata tauluja. Maalaaminen auttoi viemään ajatukset pois kiekosta, peleistä ja stressistä. Leino vietti vapaa-aikaansa myös kirjojen parissa.

”Syksyllä 2013 luin maailman vanhinta kiinalaista kirjaa, I Chingiä, jossa käsitellään erilaisia heksagram-merkkejä”, Leino kertoo.

Leino asui Buffalossa, ja hänellä oli tapana käydä kerran viikossa päiväelokuvissa treenien jälkeen. Kerran Leino sai kesken elokuvan ajatuksen: jatkossa hän signeeraisi maalaamansa taulut kiinalaiskirjassa näkemällään merkillä, viivojen muodostamalla neliöllä.

Kun Leino myöhemmin avasi tilin Instagramiin, hän otti salanimekseen Bille Beino ja tunnuskuvakseen tauluissa käyttämänsä neliön.

Leino ei vielä tiennyt, että hänellä oli nyt käsissään avaimet tulevaisuuteensa.

Nuoruuden unelma toteutuu

Nyt, lähes vuosikymmen myöhemmin, Leino asuu taas Suomessa. Hän on pukeutunut ruutupaitaan ja farkkuihin. Tyyli on kuin kenellä tahansa Leinon ikäisellä suomalaismiehellä – ja hänen suunnittelemiinsa vaatteisiin suomalaiset miehet mielellään pukeutuvatkin.

Leino on nimittäin nykyisin vaatesuunnittelija. Hän tutustui Yhdysvalloissa asuessaan Juhani Putkoseen, joka oli tullut maahan katsomaan jääkiekkoa. Putkonen päätyi asumaan Leinon luokse ja innostui tämän käyttämästä kiinalaiskuviosta niin, että teki siitä version tietokoneella. Pienen pyörittelyn jälkeen syntyi ajatus, että logoa voisi käyttää vaatteissa.

Billebeino perustettiin vuonna 2014, mutta Leinolla ja Putkosella ei aluksi ollut sen kummempaa bisnesideaa.

”Päädyimme kuitenkin hakemaan keksimälleni viivaneliölle tavaramerkin”, Leino kertoo.

Niin alkoi Leinon ura alalla, joka oli kiinnostanut häntä aina. Nuorena Leino oli jopa unelmoinut omasta vaatemerkistä.

Kaikki alkoi päähineistä

Vuosien mittaan Leino on ostanut paljon huippumuotitalojen vaatteita Guccista Saint Laurentiin. Harvinaisuuksiakin.

”Olen ollut aikamoinen shopaholic”, Leino tunnustaa.

Muotimogulin alku suunnittelijana oli kuitenkin vaatimaton. Rajoja rikkovien luomusten sijaan Billebeino myi lippalakkeja ja pipoja. Ensimmäisen vuoden ajan kukaan ei tiennyt, että jääkiekkotähti Ville Leino oli mukana yrityksessä. Myynti lähti kuitenkin vetämään.

”Myimme pian ei-oota”, Leino kertoo.

”Meidän lisäksemme juuri kukaan ei vielä silloin markkinoinut sosiaalisessa mediassa.”

Hänen mukaansa juuri se teki Billebeinosta haluttavamman. Kiinnostusta brändiä kohtaan lisäsi myös erottuva logo, ja markkinoinnissakin osuttiin oikeaan.

”Meidän lisäksemme juuri kukaan ei vielä silloin markkinoinut sosiaalisessa mediassa”, Leino sanoo.

Billebeinon ensimmäisen mainosfilmin ohjaajaksi palkattiin elokuvaohjaaja Aku Louhimies, ja mainoskasvoiksi lähti Leinon sanoin ”verkostoa ja kaveriporukkaa” – eli sellaisia tunnettuja henkilöitä kuin Kimi Räikkönen, Vesa-Matti Loiri, JVG:n Jare ja VilleGalle, Teemu Selänne sekä Aki Linnanahde.

Leinon mukaan myös alun yhteistyö Long Drinkin kanssa oli tärkeä, sillä se toi vaatebrändille paljon näkyvyyttä. Sitä seurasivat yhteistyömallistot New Balancen, Smurffien, Beatlesin, Umbron ja Angry Birdsin kanssa. Angry Birds -pelissä nähtiin jopa Bille Bird -hahmo.

Luonnollinen lopetus jääkiekko­uralle

Ensimmäiset viisi vuotta Leino suunnitteli vaatteita samalla, kun pelasi jääkiekkoa: NHL:n jälkeen Latvian Riiassa ja viimeiseksi Ruotsin Växjössä. Viimeisen kauden jälkeen hän palasi Suomeen ja päätti katsoa rauhassa, jatkaako uraansa jääkiekkoilijana.

Tuli kesä, sitten syksy. Leino ei yksinkertaisesti palannut jäälle. Se tarkoitti sitä, että Leinon ura jääkiekon parissa oli ohi, mutta vaatebisneksessä hän oli vasta pääsemässä vauhtiin. Viime vuodet hän on toiminut Billebeinon toimitusjohtajana ja alkanut perehtyä myös yrityksen lukuihin.

”Aloin viime vuonna ensimmäistä kertaa katsoa Billebeinon menestystä tarkemmin numeroina”, Leino kertoo.

Billebeinon kasvu on ollut nopeaa. Ensimmäisenä vuonn liikevaihto oli Leinon mukaan 50 000 euroa, toisena 250 000, kolmantena jo miljoonan. Nyt liikevaihto on ylittänyt neljä miljoonaa euroa. Osa yrityksen tuloksesta tosin tulee Billebeinon pyörittämiltä padel-kentiltä. Kasvun myötä Billebeino on palkannut uusia työntekijöitä, joita on nyt 14.

”Seuraavaksi myös vanhemmat naiset pitäisi saada kiinnostumaan brändistä.”

Nykyään Billebeinoa voi ostaa muun muassa Sokos-tavarataloista. Valikoimaa on laajennettu pikkuhiljaa, etteivät asiakkaat hämmentyisi uutuuksista. Pipojen ja lippisten jälkeen valikoimaan tuli huppareita, T-paitoja ja collegeita, sitten housuja ja takkeja.

”Olemme tehneet miestenvaatteita yhdeksän vuotta, ja tunnemme sen asiakaskuntamme. Naistenvaatteita olemme tehneet vasta puolitoista vuotta.”

Leinon mukaan miesasiakkaita on nuorista viisikymppisiin, mutta naistenvaatteita ostavat enimmäkseen nuoret ja trendikkäät naiset.

”Seuraavaksi myös vanhemmat naiset pitäisi saada kiinnostumaan brändistä.”

Tavoite maailmalla

Vastuullisuus on tärkeä ja alati korostuva teema vaateteollisuudessa. Se mietityttää myös Leinoa.

”Meidän pitää keskittyä siihen enemmän. Aiemmin 40 prosenttia tuotteistamme tehtiin kierrätetystä polyesteristä ja puuvillasta. Jatkossa käytämme enemmän orgaanista puuvillaa, mikä nostaa tuotteen hintaa. Mutta teemme tuotteita, jotka kestävät vuodesta toiseen.”

Billebeino on siirtänyt tuotantoaan Kiinasta ja Intiasta Portugaliin ja Turkkiin. Joitakin tuotteita tulee myös Italiasta ja Liettuasta. Suomessa tehdään esimerkiksi pipoja ja villapaitoja, Leino kertoo.

Suomen valloituksen jälkeen Billebeino tähtää maailmalle.

”Kansainvälistyminen kiinnostaa. Mutta viimeiset kaksi vuotta olemme keskittyneet perusasioihin. Tämä on maraton, ei sprintti.”

Billebeino

  • Vaatebrändi Billebeino on perustettu 2014.
  • Yrityksen perustivat Ville Leino ja Juhani Putkonen.
  • Yritys työllistää 14 henkeä, ja sen liikevaihto on yli neljä miljoonaa euroa.
  • Billebeino on tehnyt yhteistyö-mallistoja esimerkiksi New Balancen, Umbron ja Angry Birdsin kanssa.
  • Merkin vaatteet valmistetaan pääosin Portugalissa, Turkissa, Italiassa, Liettuassa ja Suomessa.

Lue myös