Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Tero Sivula on Veljekset Mattila Oy:n toimitusjohtaja. Hänelle Suomalainen Menestysresepti 2023 -kisa on oppimatka tuotteistukseen ja tuotekehitykseen.

Tero painaa laikka punaisena savustetun Smokehouse-valmisruoan puolesta – ”Katsoin ambulanssin takaikkunasta, että tähänkö kuolen?”

Teksti:
Pirjo Latva-Mantila
Kuvat:
Pirjo Latva-Mantila, Sami Heiskanen, SOK
Julkaistu: 7.12.2022
|
Muokattu: 9.2.2023
Pihan pielessä nököttävän vanhan pakun kyljessä lukee ”Veljekset Mattila, Ylöjärvi, saunapalvia”. 1950-luvun Valmetista on tehty ravintolasaliin pöytä, ja monet isoisän aikaiset työkoneet ja tykötarpeet ovat saaneet uusia käyttötarkoituksia.

(MAINOS)

Historia on vahvasti läsnä Veljekset Mattila Oy:n Palwaamo-ravintolassa ja konttoritiloissa Ylöjärvellä. Itse asiassa lihanjalostukseen erikoistuneen yrityksen juuret ovat 50-lukuakin syvemmällä, sillä jo veljesten isä Iivari Mattila aloitti savustamisen Kankaanpäässä vuonna 1922, eli tasan sata vuotta sitten.

Kaikesta näkee, että perinteitä vaalitaan edelleen, mutta uudella twistillä.

Mattilan veljesten, Leon ja Kaukon perustama yritys tunnetaan nykyään nimellä Mattila Bros. Toimitusjohtaja Tero Sivula on luotsannut toiminnan 2000-luvulle yhdessä puolisonsa Essin kanssa. Essi on Leon tyttären tytär ja johtaa yrityksen hallitusta.

Tänä vuonna historiaa on kirjoitettu uusille sivuille, ja niiden sivujen kääntymistä seurataan Suomalainen Menestysresepti 2023 -ohjelmassa.

Itse asiassa saman firman innovatiivisia tuotteita on nähty kisan semifinaalissa kahdesti aiemminkin. Tällä kertaa syntyi resepti, jolla noustiin finaaliin.

– Pitää olla rohkea ja uudistua sekä pitää silmät avoimina, kuvailee ”propellihatuksi” tunnustautuva Tero. Hänellä on kokemusta muun muassa sirkkatuotteiden kehittämisestä.

Smokehouse- ja saunakulttuuri kohtaavat

Uudessa menestysreseptissä yhdistyvät amerikkalainen smokehousekulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Tero tähtää siihen, että kaikki tuotteet ovat järjettömän hyvän makuisia sekä tuhteja ja täyttäviä.

– Nyt mennään maku edellä sataprosenttisesti.

Hän kertoo ajatuksen valmisruuasta muhineen useamman vuoden, ja saaneen ison buustin siitä, kun vannoutunut BBQ-mies Johannes Nykänen tuli töihin firman tuotekehitykseen.

– Me katsottiin, että kaupan hyllyltä puuttuu kokonaan tällainen kunnon valmisruoka. Johannes on intohimoinen tämän alan osaaja ja tietäjä.

Mattila Bros. työllistää noin 20 osaajaa, joista monet ovat todella pitkäaikaisia tekijöitä.

– Meitä käy edelleen auttamassa yksi herrasmies, jonka Leo on aikoinaan palkannut. Hän tekee kinkkuja ja on ollut talossa töissä jo 47 vuotta.

Lihatehtaan johtaja kuvailee Suomalainen Menestysresepti -kisan finaalipaikkaa huikeaksi jutuksi, joka vie yrityksen uudelle levelille. Matka ei kuitenkaan ole ollut mikään kevyt ponnistus.

– Kyllähän tämä on myös vienyt voimia, sillä tehdas on pyörinyt tässä rinnalla. Takana on kaksi haastavaa koronavuotta, joiden aikana liikevaihdosta putosi puolet pois. Hotelli- ja ravintolapuolella on meille niin iso merkitys. Kun pandemia helpotti ja liikevaihto tuplaantui, meillä oli haastetta saada tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa.

Iso oppimatka tuotteistukseen ja tuotekehitykseen

Suomalainen Menestysresepti 2023 on Terolle kiinnostava retki ja iso oppimatka tuotteistukseen ja tuotekehitykseen.

– Meidän tuotekehitys on tämän projektin aikana muuttanut suuntaa ihan totaalisesti. Tulossa on tosi paljon uusia tuotteita. Koko meidän bisnes on mullistunut, kiitos huippuammattilaisten, joiden kanssa on asioita sparrailtu.

Mattila Bros. valmistaa tällä hetkellä noin neljääkymmentä perustuotetta, jotka jakautuvat 150 lopputuotteeseen. Yritys ja sen herkut tunnetaan parhaiten Pirkanmaalla, mutta niitä löytyy kaupan hyllyltä ympäri valtakunnan.

Suosituin tuote jo 64 vuoden ajan on ollut saunapalvikinkku, jota tehdään edelleen aidossa savusaunassa.

– Sitä menee tonneja viikoittain, ja se on edelleen meidän kivijalka, vaikka maailma onkin muuttunut. Meidän portinpielessä lukee ”lihanjalostamo”, mutta jos saisin tehdä pidemmän kyltin, siinä lukisi ”notkea elintarvikealan toimija”, sillä alamme olla enemmän tehdas kuin pelkkä lihanjalostamo.

Yrityksen liikevaihto on tänä vuonna noin 3,5 miljoonaa euroa, ja ensi vuonna on kasvua odotettavissa jopa 1-2 miljoonaa euroa.

– Se on huima kasvu tämän kokoluokan yritykselle, sanoo toimitusjohtaja, joka kuitenkin myöntää ajan olevan hankala monin tavoin.

Ei vähiten siksi, että lihan hinta on noussut reilusti viime vuodesta. Myös sähkölaskut ovat kolminkertaistuneet. Omia hintoja ei voi nostaa kesken sopimuskauden.

– Koko ajan tapahtuu jotakin, joten onhan tämä homma tosi kivaa ja antoisaa. En toivo, että arki olisi tasaista. Joskus kuitenkin olisi mukavaa, jos edes yhtenä päivänä kaikki vaan menisi tasaisesti ja sujuvasti.

Terolla ja Essillä on 9- ja 11-vuotiaat lapset. Essi työskentelee terapeuttina. Myös Tero opiskelee parhaillaan terapeutiksi, joten kiirettä on pitänyt monella rintamalla. Makkara- ja lihabisnestä Tero ei kuitenkaan aio jättää.

– Opiskelen oman itseni takia, sillä haluan selvittää, kuka olen, mistä tulen ja mihin haluan olla menossa. Kalenteri on punaisena, mutta se on silti selkeä, hän naurahtaa ja mainitsee kuvauksien ja opintojensa aikaan sattuneesta ”rytmihäiriökeikasta”.

– Oli stressiä ja sydän meni väärään rytmiin. Sama oli tapahtunut jo kaksi vuotta aiemminkin. Matkalla Meilahteen lanssihoitaja kuului toteavan, että pulssi lakkasi tuntumasta. Katsoin ambulanssin takaikkunasta, että jaa-a, tähänkö minä kuolen, Herttoniemen liikennevaloihin. Sitten selvisi, että yksi johto vaan oli irronnut.