Katariina, 34, voitti Menestysresepti-kisan: Rostis haastaa suosiossa karjalanpiirakan | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Rostenin Leipomon Rostis voitti Suomalainen Menestysresepti 2020 -kilpailun. Katariina Vesterinen uskoi tuotteeseen alusta alkaen.

Rostenin Leipomon Rostis voitti Suomalainen Menestysresepti 2020 -kilpailun. Katariina Vesterinen uskoi tuotteeseen alusta alkaen.

Katariina, 34, voitti Menestysresepti-kisan: Rostis haastaa suosiossa karjalanpiirakan

Teksti:
SOK
Kuvat:
SOK, Saku Tiainen
Julkaistu: 24.8.2020
Muokattu: 24.8.2020
Tuotekehittäjäksi hypännyt ravintoloitsija yhdisti meksikolaisen ja suomalaisen klassikon. Konstailematon Rostis on rustiikkisen ronski makuelämys.

Rostenin leipomon tuotekehittäjä Katariina Vesterinen kuulostaa vapautuneelta ja iloiselta. Hänen ruokakeksintönsä Rostis on juuri voittanut Suomalaisen menestysreseptin toisen kauden. S-ryhmän järjestämässä, pienille ja keskisuurille yrityksille suunnatussa kilpailussa etsittiin uusia suomalaisia elintarvikeinnovaatioita.

”Voitto maistuu makealta, tietenkin”, hän nauraa.

Idearikkaus johdatti leipomoon

Jo lapsena Vesterinen vietti keittiössä paljon aikaa, sillä sekä hänen isänsä että mummonsa olivat ahkeria ruoanlaittajia. Pieni Katariina oppi mukana tehden. Ravintola-alalle suuntautuminen oli luonteva valinta.

Omaa ravintolaa pyörittäessä Vesterisestä ei kuitenkaan tuntunut siltä, että hän olisi saanut täysin toteuttaa itseään. Aktiivisesti ruoka-alaa ja sen trendejä seuraava nainen tunsi pursuavansa ideoita, joille ei ollut suorittavassa työssä aikaa.

”Halusin päästä luomaan jotain ihan uutta, mutta minulla ei ollut kokemusta tuotekehityksestä. Hain silti työpaikkaa Rostenin Leipomosta, ja heti ensimmäisessä tapaamisessa löysimmekin yhteisen sävelen”, Vesterinen sanoo.

Hän sai työpaikan ja hyvin pian syntyi Rostiksen ensimmäinen versio, Finpanadas.

Päänvaivaa nimestä

Espanjalaislähtöisen empanadan ja supisuomalaisen karjalanpiirakan parhaita puolia yhdistelevä Rostis on runsastäytteinen, ohueen ruiskuoreen leivottu makuelämys. Suomalaiset raaka-aineet ja tutut maut – voi, riisipuro, kananmuna ja ruis – ovat vahvasti läsnä.

”Tuomarit pitivät tuotteesta heti”, Vesterinen sanoo.

”Mutta nimi Finpanadas herätti epäilyksiä. Empanadat tunnetaan Suomessa huonosti ja tuotteen sanottiin olevan nimen tasolla vaikea ymmärtää.”

Oivalluksen uudesta nimestä teki Rostenin Leipomon markkinointijohtaja Veera Meltovaara, joka oli myös kannustanut Vesterisen mukaan kilpailuun.

”Rostis on mainio nimi, suuhun sopiva, hauska lyhenne vihiksen ja lihiksen tyyliin. Siinä kaikuu valmistaja Rosten ja mukana on myös pientä sanaleikkiä roasted-rustic -tyyliin”, Vesterinen taustoittaa.

Kapisen läpyskän lumoava rumuus

Läpi kilpailun tuomaristo oli ihastunut Rostiksen makuun. Ulkonäkö sen sijaan kohtasi arvostelua.

Jukka Kurttila kutsui Rostista rumaksi, kapiseksi läpyskäksi”, Vesterinen sanoo.

”Mutta loppujen lopuksi se oli myös hänelle osa Rostiksen viehätystä. Tuomaristo piti hyvin tärkeänä, että siinä säilyisi tietty kotikutoisuus ja aitous.”

Leipomon tuotantolinja ei työnnäkään uumenistaan identtistä Rostista toisensa perään, vaan jokainen on hieman eri tavalla paistunut ja eri muotoinen. Muotteja on käytössä kolme erilaista, joista jokaisessa näkyy Vesterisen oma kädenjälki.

Itseään pitää kannustaa

Kilpailuun osallistuminen oli Vesterisen mukaan antoisa mutta rankka kokemus. Koronan johdosta kuvaukset jouduttiin ensin keskeyttämään ja myöhemmin tuotantoaikataulu pitikin kuroa kiinni.

”Kuvauspäivät venyivät kymmentuntisiksi. Lyhyillä yöunilla oli aika haastavaa näyttää freesiltä kameran edessä”, Vesterinen naurahtaa.

Kokemusta hän ei silti vaihtaisi.

”Olen tavannut tosi hyviä tyyppejä ja päässyt tekemään yhteistyötä suomalaisen ruoka-alan avainhenkilöiden kanssa”, Vesterinen iloitsee.

Vastaavaan kilpailuun lähtijöitä hän kehottaisi tekemään parhaansa mutta olemaan kuitenkin itselleen armollisia.

”Tuomarit ovat ihania ja kannustavia ja muut kilpailijat tsemppaavat, mutta kannustusta tarvitsee aina myös itseltään.”

Rostikset löytyvät nyt S-kauppojen paistopisteiltä kautta maan – tutustu, maista ja ihastu!

Lisää luettavaa Suomalainen Menestysresepti 2020 -kisasta:

Lisää aiheesta