Lapin Mariassa tehdään tuotteita aina maku edellä – Villipestossa maistuu suomalainen luonto | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Lapin Mariassa tehdään tuotteita aina maku edellä

Lapin Mariassa tehdään tuotteita aina maku edellä – Villipestossa maistuu suomalainen luonto

Teksti:
Pirjo Latva-Mantila
Kuvat:
Saska Tuomasjukka
Julkaistu: 29.6.2020
Muokattu: 6.7.2020
Mitä tapahtuu kun suomalaisen metsän maut yhdistetään parhaaseen pestoperinteeseen? Syntyy Villipesto, Lapin Maria Oy:n menestysresepti.

Lapin Marian yrittäjällä Saska Tuomasjukalla on aivan erityinen suhde Lapin luontoon ja sen antimiin, sillä hän syntyi ja kasvoi Sodankylässä, jossa luonto ja metsä olivat läsnä ja lähellä.

Vaikka nuori Saska lähti opintojen perässä Turkuun, Lappi ei lähtenyt hänestä. Valmistuttuaan elintarvikekemian tohtoriksi hän perusti oman elintarvikeyrityksen, joka hyödyntää pohjoisen villin luonnon puhtaita antimia.

Vuonna 2009 perustettu, Kaarinassa toimiva Lapin Maria erikoistui luomumehuihin ja –smoothieihin, ja nykyään yritys on myös Suomen suurin luomuglögien tekijä.

Yksi Tuomasjukan lempilapsista ja Lapin Marian suosituimmista juomista on kerkkäglögi, jonka raaka-aine innoitti yrittäjän myös uusien kokeilujen pariin ja kehittämään Kerkkäpestoa.

”Me halutaan tehdä suomalaista ruokaperinteitä tuomalla sitä tähän päivään ja käyttää raaka-aineita, joita näillä kurjilla pohjan perillä käytetiin silloin, kun muuta ei voitu.”

Uudesta tuotteesta tuli Villipesto. Nimi putkahti Tuomasjukan mieleen syksyllä 2019 ja iski tajuntaan sata nolla.

Pienen pieni tehdas

Villipestot on Tuomasjukan mukaan kehitetty maku edellä, aivan kuten muutkin Lapin Marian tuotteet.

”Meillä ei ole tehty ikinä superfoodeja, vaan ruokaa, joka maistuu.”

Tuomasjukalla on Villipestojen suhteen sama tavoite kuin 11 vuotta sitten yritystä perustaessa:

”Se, että kaikki suomalaiset tuntevat tuotteen ja tottuvat käyttämään arkipäivän ruoissaan oman maan antimia. Tavoitteena on tehdä tuote, jolle on kysyntää myös ulkomailla.”

Menestysresepti-kilpailu on ollut Lapin Maria -yrittäjälle mielenkiintoinen kokemus.

”Tässä on tehty vuoden työt puolessa vuodessa, tai oikeastaan neljässä kuukaudessa. Kun asioissa edetään pikaisesti, haastavinta on ylläpitää tuote korkealaatuisena. Siinäkin on silti onnistuttu.”

Yritys on työllistänyt 5-6 henkilöä sesonkina, mutta kiitos Villipeston, kaksi työntekijää voidaan nyt palkata ympärivuotisesti.

”Se on pieni määrä, mutta meille merkittävä askel. Tämä on mukava osoitus siitä, miten tärkeää on hakea uusia tuoteryhmiä.”

Lue lisää:

Lisää aiheesta