Huono Äiti on sosiaalisen median yhteisö ja nettisivu, jolla on satojen tuhansien naisten viikoittainen yleisö. Sen perustaja ja vetäjä on journalistitaustainen Sari Helin, joka keksi Huonon Äidin idean työvuosinaan Washingtonissa. Joku saattaakin yllättyä nähdessään Helinin nyt elintarvikeinnovaatiokilpailussa.
”Huono Äiti -ruoka on kotimaisista raaka-aineista Juvalla käsin tehtyä valmisruokaa”, kertoo Helin.
”Sellaista, jolla ei ole oikeastaan mitään tekemistä 'eineksen' kanssa.”
Tuote sai alkunsa Helinin omasta tarpeesta löytää laadukasta valmisruokaa, jonka hinta ei nousisi pilviin. Mukaan suunnitteluun otettiin myös Huono Äiti -yhteisö.
Menestystuote syntyy Helinin mielestä vastaamaan kuluttajan tarvetta. Huono äiti -valmisruoka ei itsessään olekaan se varsinainen innovaatio – innovatiivista on se, että Helin haki kilpailuun ennen kuin tuotetta edes oli olemassa. Vain kohdeyleisö oli valmiina.
Tämä on täysin uudenlainen lähestymistapa, sillä yleensä tehdään ensin tuote ja sitten vasta mietitään, kenelle sitä myytäisiin.
”Pitää olla myös hyvää kehitystyötä ja reseptiikka kunnossa. Pitää maistattaa tuotetta, kuunnella testaajia, tehdä muutoksia ja tietysti myös markkinoida – muuten kukaan ei tuotetta löydä”, hän sanoo.
Ennen Suomalaista menestysreseptiä Helin nauraa hankkineensa kokemusta elintarvikealasta ennen kaikkea loistavana ruoan lämmittäjänä.
”Tosin viime vuonna toimme markkinoille Huono Äiti -suklaan, mutta tämä ruokahanke on hyvin eri tyyppinen, sillä esimerkiksi säilyvyys on suklaassa ja valmisruoassa hyvin erilainen.”
Finaaliin Helin sanoo lähtevänsä kiitollisella mielellä.
”Sanon itselleni aina kun on hirveä kiire tai vaikea hetki, että Sari, sun somebrändi on tosissaan mukana tässä tekemässä ruokaa. Leuka ylös, tämä on saavutus, josta pitää nauttia!”