Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

"En ole todellakaan mikään kokki, enkä oikein ruokahifistelijäkään. Pidän ihan perusruuasta, mikä on mielestäni ollut juuri tämän tuotteen kehittelyssä etu", Paavo Vallas toteaa.

Paavon, 27, keksintö villitsi kansan, mutta katosi sitten kaupoista – ”Menestyjät epäonnistuvat usein”

Teksti:
SOK
Kuvat:
Sami Heiskanen, SOK
Julkaistu: 16.6.2020
|
Muokattu: 28.1.2021
Harva tietää, kuinka paljon työtä vaatii ruokatuotteen kehittäminen ideasta koko kansan hittituotteeksi. Suosittu kilpailu ja tv-sarja palaa kesällä ruutuun – lue, mitä eräs viime kauden suosikeista tekisi nyt toisin.

Suomalainen menestysresepti on kilpailu ja tv-sarja, jossa seurataan kuutta pienyrittäjää, joilla on kisaan lähtiessään idea uudesta elintarvikkeesta. Sarjan edetessä kilpailijat oppivat ammattilaisilta tuotekehitystä, markkinointia ja muita alan lainalaisuuksia. Jännittävän matkan aikana menestystuotetta yritetään rakentaa mitä erilaisimmista ideoista.

Viime vuonna kisassa nähtiin muun muassa pieleen menneen sämpyläkokeilun matka voittoisaksi vegepyörykkä Boltsiksi, josta tulikin vuoden 2019 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa. Draamaltakaan ei vältytty: eräs finalisti menetti voittomahdollisuutensa aivan viime metreillä myöhästyneen pakkaustoimituksen vuoksi.

Pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille suunnatun kilpailun finaalissa ihastutti myös suomalaisesta järvikalasta valmistettu kalajauheliha Särvin, jonka keksijä Paavo Vallaksen draivi teki vaikutuksen niin tuomareihin kuin katsojiinkin.

”Hullua ja hämmentävää, mutta hienoa. Kerran elämässä -kokemus, Vallas, 27”, kuvailee osallistumistaan ohjelmaan.

”Olin opiskelija ja sivutoiminen yrittäjä, ja yhtäkkiä televisiossa Jyrki Sukulan kanssa, kun tämä hääräili tuomarina opiskelija-asuntoni keittiössä”, särkikaloista jutellen.

”Tein kaiken sinnikkäästi yksin”

Mitään elintarvikealaan liittyvää Vallas ei ole kouluissa opiskellut. Idea innovaatioon syntyi yliopiston yrittäjyyskurssilla liikeideaa pohtiessa. Yritystoimintaansa ennen ohjelmaa hän kuvailee lähinnä ”läpsyttelyksi”.

”Mutta kokemattomuus oli tavallaan hyvä asia, sillä se sai ajattelemaan asioita laatikon ulkopuolelta”, pohtii Vallas.

Sekä tekijälle että tuotteelle ohjelma oli iso harppaus eteenpäin. Jotain Vallas kuitenkin tekisi nyt toisin.

”Ulkopuolisesta avusta olisi ollut vaativissa tehtävissä hyötyä, mutta tein turhankin sinnikkäästi kaiken yksin.”

Menestystarina katkolla

Menestystuotteen tie on harvoin tasainen alusta loppuun. Alussa Särvin ylitti myyntiodotukset, mutta tällä hetkellä tuotetta on kaupoista turha etsiä.

”Tuotantoketjussa on ollut ongelmia ja lisäksi Särvin-tuotteiden tuotannosta vastannut alihankkija ajautui konkurssiin”, Vallas kertoo.

Takapakki kirpaisee, mutta Vallaksen yrittäjyys on kestävällä pohjalla.

”Jos tekisin tätä vain rahan takia, tuntuisi epäonnistuminen pahemmalta”, Vallas sanoo.

”Mutta taustalla on ajatus siitä, että teen arvojeni mukaista työtä ja toiminnallani maailmasta parempaa paikkaa. Näistä onnistumisista voin iloita.”

Epäonnistuminen kuuluu asiaan

Tänä vuonna kilpailuun haki viime vuotta pienempi, mutta tuomariston mielestä kisaan valmiimpi joukko. Uutta kautta pääsee seuraamaan Nelosella kesäkuussa.

Vallas tahtoo muistuttaa siitä, ettei innovaatioon ja yrittäjyyteen pidä kadottaa itseään.

”Tietysti pitää antaa kaikkensa, mutta muuta elämää ei pidä unohtaa.”

Nuori yrittäjä ei antanut vaikeuksien lannistaa itseään: Särvin tekee paluun kauppoihin elokuussa ja myös uusia tuotteita on suunnitteilla. Lahtelaiseen startup-hubiin yrityksensä Särkifoodin kanssa muuttanut Vallas mainitsee pitävänsä aina mielessä niin sanotun hyväksyttävän riskin periaatteen.

”Menestyvät yrittäjät epäonnistuvat usein. Pitää ottaa sellaisia riskejä, että jos ne toteutuvat, pystyy vielä yrittämään – ja mahdollisesti epäonnistumaan – uudestaan.”

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin viime kauden finalistituotteet, eli härkäpapujäätelö Härtelö, särkikalajauheliha Särvin (palaa kesällä valikoimaan), punajuurilevite Juureva, hyvinvointijuoma Mo'zumo ja Knehtilän snäksit sekä tattarimurot. Kaikki tuotteet ovat löytäneet oman faniryhmänsä. Monet näistä tähtäävät nyt myös vientiin.

Lue enemmän Suomalaisesta Menestysreseptistä