Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Saku Tuominen (kuva: Arto Wiikari / Otava) ja Maija Silvennoinen (kuva: Nina Piippanen)

Millaiselle menestysreseptille Suomessa olisi tilausta? Näin vastasivat ruokavaikuttajat Saku Tuominen ja Maija Silvennoinen

Teksti:
Irina Björkman
Kuvat:
Arto Wiikari / Otava, Nina Piippanen, , Juho Kahilainen, Sami Heiskanen
Julkaistu: 20.12.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Suomalainen Menestysresepti -tv-sarja saa toisen tuotantokauden, mutta minkälaisia ruokaideoita ja innovaatioita suomalaiset kaipaavat? Entä mitä hyötyä kisasta oli? Ruoka-alan asiantuntijat Saku Tuominen ja Maija Silvennoinen sekä kisaan viime vuonna osallistunut Minna Sakki-Eerola vastaavat.

Särkeä tortillan väliin, luomuviljoista kehitettyjä snackseja ja lihapullalta maistuvia kasvispyöryköitä. Näiden kaikkien tarinaa, kehittelyä ja markkinointia seurattiin viime kesänä televisiosta S-ryhmän ja Aito Median luomassa Suomalainen Menestysresepti -sarjassa. Kilpailun voitti lopulta tamperelainen Leivon Leipomo kaurasta ja siemenistä valmistetulla Boltsi-pyörykällään..

Nyt etsitään uusia kotimaisia ruokaideoita ja innovaatioita kamppailemaan Suomalainen Menestysresepti 2020 -tittelistä. Mutta minkälaisia ruokainnovaatioita suomalainen ruokakulttuuri tällä hetkellä oikein kaipaa?

Saku Tuominen: Kaipaan myös jotain ihanaa ja herkullista

Innovaatioista ja ruuasta paljon kirjoittaneen kirjailija, yrittäjä ja tuottaja Saku Tuomisen mielestä ruokakulttuuri tarvitsee innovaatioita ihan kaikkeen, tuotteista tuotantoketjuun.

”Muuten kaikki, niin ruoka-alakin, näivettyy. ”

Juuri tällä hetkellä Tuominen näkee ympärillään lukuisia kiinnostavia ruoka-alan start up -yrityksiä, mikä on hänestä mahtavaa. Ideoita pitää pyöritellä, pallotella ja joskus haudata, jotta saadaan taas tilaa uusille. Innovaatiot kun syntyvät Tuomisen mukaan usein sellaiseen tilaan, jossa niitä ei loppujen lopuksi ole juuri edes osattu odottaa.

”Uskon, että Boltsitkin ovat syntyneet vähän näin. Vasta kun tuotetta on ollut saatavilla, ihmiset ymmärtävät, että ai, näitähän me olemmekin tarvinneet tai halunneet.”

Tällä hetkellä Tuomisen mielestä ekologisuus ja terveellisyys näkyvät lähes kaikissa ruokatrendeissä.

”Se on tietysti aivan hienoa, mutta suoraan sanottuna, itse kaipaan myös jotain ihanaa ja herkullista. On tärkeää, ettei kaikki ruoka ole vain järkevää, vaan että meillä olisi myös nautintoja.”

Maija Silvennoinen: Kasviksia ja silakkaa ostoskoriin

Kokki ja ravintola-alan yrittäjä Maija Silvennoinen on Saku Tuomisen kanssa samoilla linjoilla. Ekologisuus näkyy yhä useammin myös kuluttajien ruokavalinnoissa ja tämä luo paineita uusille ideoille ja tuotteille.

”Uskon, että vegaaniset valinnat näkyvät. Lähiruoka, ekologiset tuotantoprosessit ja kasvikset jalostuvat varmasti kisaan mukaan.”

Silvennoinen toivoisi, että myös kotimaiset kalat näkyisivät kisassa, vaikka kalan logistiikkaketju on haastava.

”Uskon, että lähiaikoina muun muassa silakka kasvattaa suosiotaan ja siitä kehitellyt tuotteet voisivat olla mielenkiintoisia.”

Myös Saku Tuomisen mielestä kalan logistiset ratkaisut vaativat uusia näkemyksiä ja ideoita.

”Täytyy muistaa, etteivät ruoka-alan innovaatiot ole vain tuotteita kaupan hyllyllä, ne voivat olla myös juuri tällaisten logististen ketjujen ratkaisuja, että miten vaikkapa saadaan kala mahdollisimman tuoreena ravintolan pöytään.”

Niin Silvennoisen kuin Tuomisenkin mielestä on hyvä, että ruoka-alan uudet tuoteideat saavat televisioidusta kilpailusta näkyvyyttä ja julkisuutta.

”Kaikki mikä parantaa kotimaisten tuotteiden pääsyä kuluttajien koriin, on hienoa”, Silvennoinen summaa.

  • Suomalainen Menestysresepti 2020 on kiihdytyskaista suoraan elintarvikealan huipulle. Alkukarsintojen jälkeen 5–7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen ja heidän ponnistuksiaan seurataan kesällä 2020 Nelosella. Finalistien ideoita kirittää rautainen tuomaristo: kokki ja yrittäjä Jyrki Sukula, Finlaysonin Jukka Kurttila, Foodwestin Suvi Luoma, S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

Rankka mutta palkitseva kisa

Palopurossa sijaitsevan Knehtilän tilan emäntä Minna Sakki-Eerola edusti vuoden 2019 Menestysresepti-kisassa tilaa kahdella tilan tattarista tuotetulla tuotteella, tattaripippuri-snäkseillä ja tattarimuroilla. Kisasta jäi Sakki-Eerolalle hyvä mieli.

”Puoli vuotta, jonka kisa ja ohjelman teko kesti, oli tietysti raskasta mutta myös todella kiinnostavaa.”

Sakki-Eerola ja yritys saivat paljon pohdittavaa. Ja tietysti myös näkyvyyttä tuotteilleen kaupoissa.

”Tuotteiden menestys kisan päättyessä oli meille yllätys. Siihen emme olleet osanneet varautua”, Sakki-Eerola toteaa.

Uusia ideoita pyöritellään edelleen.

”Lanseeraamme ensi vuonna ainakin vähän eri tuotekokoja ja Snäkseille uuden makuvaihtoehdon.”

Lue lisää aiheesta Suomalainen Menestysresepti:

Joko olet kokeillut näitä reseptejä?

Lisää aiheesta