”Epäonnistumista ei saa pelätä” – Juureva-levitteet ponnistivat kauppoihin Menestysresepti-kisasta | Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Alavuden Öljynpuristamon toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha oli mukana Menestysresepti-kilpailun edellisellä kaudella.

”Epäonnistumista ei saa pelätä” – Juureva-levitteet ponnistivat kauppoihin Menestysresepti-kisasta

Teksti:
Marko Eriksson
Kuvat:
Timo Aalto, Marko Eriksson
Julkaistu: 3.6.2020
Muokattu: 3.6.2020
Alavuden Öljynpuristamo otti viime vuonna osaa Suomalainen Menestysresepti -kisaan. Finalistiksi saakka edennyt Juureva-punajuurilevite on nyt saanut seurakseen valkojuuri-palsternakka-version. Tulevaisuuden suunnitelmissa on Juureva-tuoteperhe, joka laajentuu hiljalleen uusilla kotimaisilla mauilla.

Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjan uusi tuotantokausi alkaa Nelosella 22. kesäkuuta kello 20. Tämän vuoden finalistit julkistetaan vasta uuden kauden kahdessa ensimmäisessä jaksossa. Viime kaudella kilpailun voitti Leivon Leipomo Boltsi-kaurapyöryköillään, mutta siinä sivussa myös viisi muuta finalistia sai tuotteensa S-ryhmään valtakunnalliseen myyntiin.

Yksi viime vuoden menestyjistä oli Alavuden Öljynpuristamon JUUREVA-Punajuurilevite. Suomalaisista punajuurista ja kylmäpuristetusta rypsiöljystä valmistettu levite on täysin kasvipohjainen, ja se huomioi myös erityisruokavaliot. Juurevan tekee ainutlaatuiseksi levitteeksi myös se, että tuote ei sisällä palmuöljyä.

Oman uuden tuotteen saaminen valtakunnalliseen myyntiin ohjelman kautta oli toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuhalle ja muille pienyrityksen työntekijöille mahtava uutinen. Menestys pakotti kuitenkin tekemään hyvin pitkää työpäivää, sillä tuotteen kysyntäpiikki yllätti myönteisesti. Viime kuukausina levitteen menekki on ollut tasainen, lähempänä määriä, jollaiseksi Yli-Kuha tiimeineen sen ensi metreille kuvitteli.

Kilpailun kautta julkisuuteen

Ennakoimattoman suuri kysyntä ei ollut ainoa syy, jonka vuoksi Alavuden Öljynpuristamossa on pitänyt sopeutua uudenlaiseen tilanteeseen.

”Yhtäkkiä meidän piti ymmärtää ja osata tehdä päätöksiä vieraista asioista. Markkinointi on ollut haastavinta. Usein on ollut vaikea hahmottaa, mitä olisi järkevää tehdä, koska isoihin epäonnistumisiin ei ole varaa. Tänä aikana on myös ehtinyt oppia sen, että sopivien kumppaneiden löytäminen ei ole helppoa, mutta ehdottoman tärkeää”, Yli-Kuha myöntää.

Palautetta Juurevasta on tullut paljon. Tyypillisimmin kanavana toimii some ja sähköposti, mutta kymmenet ihmiset ovat myös soittaneet. Alavudella moni paikallinen on ollut hyvillään siitä, että kotiseudulta on tullut jotain näin mielenkiintoista.

Uusi Juureva-maku jo kaupoissa

Juureva on profiloitu levitteeksi leivän päälle, mutta se soveltuu myös ruoanlaittoon. Kaiken kaikkiaan se on helppo tapa juuresten käyttöön. Yli-Kuhan mielestä etenkin uusi valkojuuri-palsternakka-versio toimii loistavasti esimerkiksi keittojen ja kalan kanssa.

”Uudella tuotteella lähdimme rohkeasti ja pioneerina kokeilemaan suomalaisille viljelijöille lähes täysin uutta valkojuurta.”

Paikallisten viljelijöiden vuonna 1997 perustamalla Alavuden Öljynpuristamolla on osin pitkälläkin olevia ideoita uusiksi Juureva-tuotteiksi. Tuotekehitystä ohjaa yksi tärkeä asia, jossa kompromisseja ei tunneta – kotimaisuus. Yritys käyttää nyt ja tulevaisuudessa suomalaisia raaka-aineita.

Palaute rakentaa menestystuotteen

Juurevan matka Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa meni Hannan mielestä hyvin. Joitakin asioita olisi voinut tehdä toisin, mutta jossittelut ovat turhia. He saivat luotua onnistuneen tuotteen, josta ihmiset tykkäävät. Se on tärkeintä.

Loppuun vielä Hannan napakat neuvot uuden kauden finalisteille:

”Epäonnistumista ei saa pelätä. Tehtäviin on rohkeasti heittäydyttävä ja tuomariston palaute kuunneltava. Tuotteet kehittyvät valtavan paljon sen perusteella.”

Reseptit

Lisää aiheesta

Lisää aiheesta