Äidin patukka on Elite Fitness Oy:n Tommi Juhalalle erityinen tuote ja syystäkin lähellä sydäntä.
”Se on alun perin äitini minulle kotikeittiössään kehittämä proteiinipatukka, suomalaisille tutuista aineista ilman lisäaineita tehty”, liikunnan ja ravitsemuksen parissa pitkään työskennellyt Juhala kertoo.
Vuodesta 2001 toimineen, urheiluravinteita valmistavan Elite Fitness Oy:n tunnetuin tuote lienee Sportlife Whey100 -heraproteiinijauhe. Suomalaisomisteisen, 80 % tuotteistaan Suomessa valmistavan yrityksen tuotteita myydään muun muassa S-ryhmän liikkeissä.
Kolmisen vuotta sitten Juhala vei tuotevastaaville joululahjaksi äitinsä valmistamia patukoita, jotka eivät joulua koskaan nähneet, sillä kaikki syötiin jo saman tapaamisen aikana.
”He kiinnostuivat heti, voisiko tästä saada myytävän tuotteen”, Juhala muistelee.
Äidin patukassa onkin monia hyviä puolia.
”Tämä on helposti lähestyttävä, suurelta osin käsintehty ja kotimainen välipala, jossa ei ole turhia lisäaineita”, listaa Juhala.
Menestystuotteen luomiseen ei hänen mielestään ole olemassa mitään universaalia kaavaa.
”Mutta vähintään pitää pystyä vastaamaan tarpeeseen, tai herättämään tarve, ja sen jälkeen antaa kuluttajan rahoille vastinetta.”
Finaalissa on vielä paljon tehtävää, ennen kuin Äidin patukka voi päästä tavoittelemaan menestystä.
”Sopimuskumppanin löytäminen voi olla haasteellista, sillä tuotteen valmistus vaatii myös käsityötä”, Juhala pohtii.
”Sekin jännittää, miten tämä saadaan skaalautumaan kotikeittiöstä tuhanteen S-ryhmän myymälään.”