Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Samuli Laurikainen, Tommi Juhala ja Katariina Vesterinen ovat Suomalainen Menestysresepti 2020 -kilpailun finalisteja.

Oma tuote on pienyrittäjälle sydämen asia – ”Halusin tehdä jotain, mitä suomalaiset rakastaisivat”

Teksti:
SOK
Kuvat:
Saku Tiainen
Julkaistu: 29.6.2020
|
Muokattu: 3.6.2021
Menestyvä ruokatuote voi saada alkunsa äidinrakkaudesta, pienestä oivalluksesta tai raaka-aineesta, jossa on potentiaalia vaikuttaa jopa koko maapallon ruokatuotantoon. Tutustu Suomalainen Menestysresepti -sarjan finalisteihin!

Tälläkin kaudella ohjelmassa nähdään sekä huikeita onnistumisia että karvaita pettymyksiä. Suosittua kilpailua voi seurata Neloselta ja Ruudusta maanantaisin. Millä mielin kisaan lähtevät Katariina Vesterinen, Tommi Juhala ja Samuli Laurikainen?

”Joskus pieni oivallus tekee keksinnön”

Aina elintarvikeinnovaatioon ei tarvita mitään suurta ja ihmeellistä.

”Pieni oivallus voi riittää, idea joka tekee jo olemassa olevasta tuotteesta paremman tai tuo siihen sellaista ekstraa, mitä kukaan muu ei ole ajatellut”, sanoo tuotekehittäjä Katariina Vesterinen Rostenin Leipomosta.

Rosten tunnetaan Varsinais-Suomessa hyvin. Jo 80 vuotta toiminut turkulainen perheyritys leipoo tummia ja vaaleita ruokaleipiä, siemennäkkäreitä sekä kaikenlaisia leivonnaisia viinereistä munkkeihin ja pumppernikkeleihin. Perinteikkäät tuotteet ovat tärkeitä, mutta leipomo myös kehittää valikoimaansa jatkuvasti.

Aiemmin ravintola-alalla työskennellyt Vesterinen tuli taloon tuotekehittäjäksi viime vuonna.

”Johtoryhmä heitteli kaikenlaisia ideoita, jotka vein kotikeittiööni ja aloin kokeilla”, Vesterinen kertoo.

Eräs kokeiluista johdatti Vesterisen lopulta Suomalainen menestysresepti- sarjan finaaliin asti. Hänen keksintönsä Finpanadas on suomalainen vastine espanjalaiselle empanadalle.

”Tämä on karjalanpiirakan ja pasteijan risteytys, jonka ohuen ruiskuoren sisällä on runsaasti täytettä”, kuvailee Vesterinen.

”Halusin tehdä jotain, mitä suomalaiset rakastaisivat. Tässä on tuttu, karjalaisista juurista ammentava maku nykyaikaan päivitettynä.”

Vesterinen nauraa, ettei ole oikein ehtinyt edes tajuta olevansa kohta televisiossa.

”Vaikea kuvitella katsovansa omaa suoritusta kotona televisiosta. Mutta siinä vaiheessa tämä ohjelmassa mukana oleminen varmaan vasta konkretisoituu.”

”Viisasten kiveä tai kaavaa ei menestykseen ole”

Äidin patukka on Elite Fitness Oy:n Tommi Juhalalle erityinen tuote ja syystäkin lähellä sydäntä.

”Se on alun perin äitini minulle kotikeittiössään kehittämä proteiinipatukka, suomalaisille tutuista aineista ilman lisäaineita tehty”, liikunnan ja ravitsemuksen parissa pitkään työskennellyt Juhala kertoo.

Vuodesta 2001 toimineen, urheiluravinteita valmistavan Elite Fitness Oy:n tunnetuin tuote lienee Sportlife Whey100 -heraproteiinijauhe. Suomalaisomisteisen, 80 % tuotteistaan Suomessa valmistavan yrityksen tuotteita myydään muun muassa S-ryhmän liikkeissä.

Kolmisen vuotta sitten Juhala vei tuotevastaaville joululahjaksi äitinsä valmistamia patukoita, jotka eivät joulua koskaan nähneet, sillä kaikki syötiin jo saman tapaamisen aikana.

”He kiinnostuivat heti, voisiko tästä saada myytävän tuotteen”, Juhala muistelee.

Äidin patukassa onkin monia hyviä puolia.

”Tämä on helposti lähestyttävä, suurelta osin käsintehty ja kotimainen välipala, jossa ei ole turhia lisäaineita”, listaa Juhala.

Menestystuotteen luomiseen ei hänen mielestään ole olemassa mitään universaalia kaavaa.

”Mutta vähintään pitää pystyä vastaamaan tarpeeseen, tai herättämään tarve, ja sen jälkeen antaa kuluttajan rahoille vastinetta.”

Finaalissa on vielä paljon tehtävää, ennen kuin Äidin patukka voi päästä tavoittelemaan menestystä.

”Sopimuskumppanin löytäminen voi olla haasteellista, sillä tuotteen valmistus vaatii myös käsityötä”, Juhala pohtii.

”Sekin jännittää, miten tämä saadaan skaalautumaan kotikeittiöstä tuhanteen S-ryhmän myymälään.”

“Tarvitaan myös laukauksia maalin ohitse”

1071 runkosarjamaalia on NHL:n maaliennätys, jota uransa vuonna 1999 päättänyt Wayne Gretzky pitää edelleen hallussaan.

“Mutta Gretzky on laukonut valtavasti myös maalin ohi”, huomauttaa Snafu Oy:n Samuli Laurikainen.

“Onnistumiseen tarvitaan epäonnistumisia. Päämäärän pitää silti olla kirkkaana mielessä, jotta sitä kohti voi kulkea.”

Seitsemänvuotiaana Laurikainen ilmoitti paikallislehden haastattelussa, että hänestä tulee maanviljelijä. 25 vuotta myöhemmin konetekniikan diplomi-insinööri ja kauppatieteiden ylioppilas lunasti lupauksensa ryhtymällä luomuviljelijäksi.

Snafu Oy on Laurikaisen vuonna 2012 perustama yhtiö, joka viljelee ja myy ituja sekä versoja Silmusalaatti-brändin alla. Yhden työntekijän yritys on kasvanut kahdeksan henkilöä vakituisesti työllistäväksi toimijaksi, jonka Silmusalaatti-tuotteet ovat monelle tuttuja kauppojen hyllyiltä. Lemna sen sijaan on jotain aivan uutta.

“Lemna Minor on kotimainen, ympäri maata kasvava kasvi ja samalla Suomen pienin kukka”, kertoo Laurikainen innostuneena.

Laurikaisella ei kisaan lähtiessään ollut varsinaista tuotetta, vain pelkkä potentiaalinen raaka-aine. Mahdollisuudet ovat kuitenkin huikeat. Lemnalla voisi hyvinkin muuttaa maailmaa, sillä kasvi kasvaa nopeasti ja helposti ja on todellinen terveyspommi.

“Se on erikoinen kasvi. Valtavan yleinen ja silti vain vähän tunnettu, mutta ravintoarvoiltaan erinomainen!”

Laurikainen sai idean lähteä jalostamaan Lemnaa tuotteeksi Twitterin kautta Tampereen yliopiston tutkijalta, joka lähetti hänelle viestin aiheesta.

“Innostuin heti, hankin kaiken mahdollisen aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja rakensin pienen testilaitteiston keittiön nurkkaan”, Laurikainen muistelee.

“Lemnan potentiaali on huikea. Maapallon ravinnontuotantoon on löydettävä uusia ratkaisuja. Valmis tuote tämä ei vielä ole, mutta kilpailen loistavalla raaka-aineella ja hyvällä idealla.”

Enemmän luettavaa Suomalainen Menestysresepti -kilpailusta