Hittipalvelussa verotusongelma
Airbnb:n kaltaisten palveluiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Vuokrauksen alkuperäinen ajatus oli viaton: yksittäiset ihmiset vuokraavat asuntonsa matkailijoille sillä aikaa, kun ovat itse poissa.
Palvelun pariin ovat kuitenkin löytäneet myös ammattimaiset toimijat, jotka kiertävät majoitusalaa koskevaa lainsäädäntöä ja pyörittävät pimeitä hotelleja. Asunnon vuokraaja voi siis tietämättään syyllistyä harmaan talouden tukemiseen.
Yksityinen, ammattimainen majoitustoiminta on kilpailullisesti epäreilua hotelleja ja hostelleita kohtaan, minkä lisäksi asunto-osakeyhtiön muut osakkaat voivat joutua kärsimään.
"Ihmiset käyttäytyvät lomalla eri tavalla kuin normaalisti. Asunnossa ja rappukäytävässä metelöidään, ja vahinkoja syntyy helpommin. Vettä ja sähköä käytetään yleensä huomattavasti enemmän. Muut asunto-osakeyhtiön jäsenet joutuvat yhden osakkaan liiketoiminnan maksumiehiksi", Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.
New Yorkissa Airbnb-asuntojen määrä kasvoi niin suureksi, että kaupunki julisti lopulta viime keväänä asunnon vuokraamisen palvelun kautta laittomaksi. Suomessa ongelma ei ole vielä yhtä suuri, mutta palvelua käytetään täälläkin yhä enemmän.
Yksityisen majoituksen kapasiteetti oli pääkaupunkiseudulla vuoden 2013 lopussa keskikokoisen hotellin verran. Noin vuotta myöhemmin kapasiteettia on jo neljän hotellin verran.
"Suurin kysymys on se, että jos tällaisten harmaan talouden ilmiöiden annetaan kasvaa, mistä otamme jatkossa rahat yhteiskunnan ylläpitämiseen", Lappi pohtii.
Palvelu vie voiton
SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Harri Ojanperä uskoo, että hotellimatkailu on tulevaisuudessakin niin pettämätön konsepti, ettei yksityisistä majoittajista ole vastusta tämänhetkisestä buumista huolimatta.
"Ihmiset haluavat edelleen sellaisia palvelu- ja hemmottelukokemuksia, joita yksityisessä vuokra-asunnossa ei ole mahdollista saada."
Useimmiten vuokra-asunnossa siivous ja ruoanlaitto ovat matkailijan harteilla, hotellissa matkailija voi vain nauttia olostaan.
Sokos Hotelleissa aiotaan kilpailun kasvaessa panostaa entistä parempaan, monipuolisempaan ja yksilöllisempään palveluun. Jo nyt kolme erilaista tuoteperhettä vastaavat asiakkaiden moniin eri tarpeisiin.
"On eri asia lähteä poikien kesken jääkiekkoreissulle kuin perheen tai vaimon kanssa lomalle", Ojanperä toteaa.
Helppous ja varmuus ovat Ojanperän mukaan hotellin lyömättömiä kilpailuvaltteja.
"Kun asiakas varaa huoneen hotellista, hän tietää, mitä saa. Asiakas voi aina luottaa hotellin kanssa tehtyyn sopimukseen toisin kuin yksityisen asunnonvuokraajan kanssa."
Myös hotellit ovat heränneet tarjoamaan asiakkaille perinteisestä poikkeavia majoituskokemuksia, ja erilaisten design- ja lifestyle-hotellien määrä kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Lapissa matkaaja voi yöpyä lasikattoisessa iglussa revontulia bongaillen ja Ruotsissa taas puuhun rakennetussa majassa keskellä luontoa.
"Matkailija voi saada ainutlaatuisia kokemuksia myös hotellissa."
"Ihmiset haluavat edelleen sellaisia palvelu- ja hemmottelukokemuksia, joita yksityisessä vuokra-asunnossa ei ole mahdollista saada."