Videolla mies kävelee ruokakauppaan iso, vihreä ulkotakki yllään. Pöyhkeilevästi hän kulkee lihahyllyille, nappaa pari pakettia kyljyksiä ja piilottaa ne takkinsa sisuksiin. Säilykehyllyltä takin uumeniin päätyy ruokatölkkejä, toiselta hyllyltä pussillinen sipsejä.
Valvontakamera kuvaa, ja vartijan silmät seuraavat, kun mies lipuu käytävältä toiselle ja täyttää takkiaan. Ulko-oven luota hän nappaa vielä lehden mukaansa ja astelee turvaporttien läpi ulos kaupasta.
Tässä vaiheessa vartija ryntää miehen perään ja pyytää miestä pysähtymään: ”Anteeksi, mutta unohditte ottaa kuitin ostoksistanne!”
Video on IBM:n mainos tulevaisuuden ostamisesta, ja se on ladattu nettiin yli kymmenen vuotta sitten. Mainoksessa visioidaan, millaista maksaminen voisi tulevaisuudessa olla. Tuotteissa olisi yksilöidyt RFID-tägit, joista hinnan voi lukea etänä. Ostokset veloitettaisiin automaattisesti asiakkaan tililtä. Video oli aikoinaan villi visio maksamisen tulevaisuudesta, mutta visioista tulee nopeasti todellisuutta.
Amazon Go on olemassa oleva kauppaketju, jossa ei ole yhtään kassaa. Itsepalvelumyymälöitä on alkanut ilmestyä eri puolille Yhdysvaltoja. Kassoja ei tarvita, koska kaupassa hyödynnetään konenäköä, upotettuja sensoreita ja tekoälyä.
Asiakas skannaa sisään tullessaan Amazonin puhelinsovelluksesta henkilökohtaisen koodinsa, lastaa ostokset kassiinsa ja kävelee portin kautta kaupasta ulos. Tuotteiden hinta vähennetään tililtä. Kätevää!
Valvontakamera kuvaa, kun mies lipuu käytävältä toiselle ja täyttää takkiaan.
Tuskin kestää kauaakaan ennen kuin koto-Suomessakin kassaneidin tai -herran työnkuva on muuttunut toiseksi. Askeleita siihen suuntaan otetaan jo. Monissa kaupoissa on itsepalvelukassoja, joilla asiakkaat hoitavat itse rahastuksen.
Omat isovanhempani olivat kauppiaita. Heidän aikanaan asiakkaita palveltiin tiskin takaa henkilökohtaisella otteella: juteltiin tuotteista, ja elämästä yleensäkin, hinnat laskettiin päässä yhteen.
Myös oma työurani alkoi kolmisenkymmentä vuotta sitten kaupan kassalta. Silloin me kassatytöt naputtelimme hintalapuista numerosarjoja kassakoneeseen. Työtä nopeuttavat viivakoodit tulivat muutamaa vuotta myöhemmin.
Kehityksen seuraava suunta on jo selvillä. Teknologia korvannee kassatoimintoja. Ihmistä kuitenkin tarvitaan kaupassa edelleen asiantuntijana, neuvojana ja asiakkaan auttajana.
Ehkäpä otammekin askeleen taaksepäin: palaamme aikaan, jolloin ihmisillä oli aikaa ostoksia tehdessä kohdata toisensa ja vaihtaa kuulumisia.