Muodin maailmaan kuuluu muutos: trendejä ja muotimerkkejä tulee ja menee. Mutta yksi on ja pysyy.
Suomalaisten ikisuosikki löytyy Helsingin Sörnäisten teollisuusalueelta. Konttorin oven avaa Noora Niinikoski, Nanson pääsuunnittelija. Nanso puolestaan on yksi Suomen vanhimpia vaatebrändejä. Sen tarina alkoi hitusen yli sata vuotta sitten.
Nanson pääkonttori ja showroom sijaitsevat suuressa valoisassa teollisuustilassa, entisessä hattutehtaassa. Enää täällä ei tehtailla tuotteita, mutta ideoita uusista mallistoista ja tulevista bisneksistä kylläkin.
Nokialla sijainneesta ja vuonna 2016 suljetusta Nanson tehtaasta on tuotu tänne muistoksi valtava viherkasvi, joka kukoistaa keskellä konttoria. Se toimii ikään kuin tilanjakajana: viherkasvin toisella puolella esitellään Nanson seuraavan kauden uutuuksia ja toisella puolella ovat Nanson valmistamat Voguen syksyn sukkamallit.
Osa tilasta on avotoimistoa. Rekeillä vaatteet odottavat pääsyä verkkokaupan kuvauksiin.
Tiloja ja mallistoja esittelevä Noora Niinikoski on tehnyt komean uran suunnittelijana: hän on valmistunut maineikkaasta Central Saint Martinsin muotikoulusta Lontoosta ja toiminut Marimekon pääsuunnittelijana.
Kahdeksan viime vuotta Niinikoski on luotsannut Nanson suunnittelua. Ne ovat olleet hyviä vuosia: Nanson brändiä on kirkastettu ja tulosta kasvatettu.
”Meillä on valtavasti potentiaalia Suomessa. Olemme tutkitusti Suomen tunnetuin vaatebrändi”, Noora Niinikoski sanoo.
Omia kivijalkamyymälöitä on jo 25.
”Avaamme noin neljä myymälää vuodessa. Uusin liike avattiin Vaasaan.” Nansolle tärkeitä ovat myös Sokokset ja Prismat, jotka myyvät merkkiä kaikkialla Suomessa.
”Sokoksilla on laaja ja monipuolinen valikoima Nanson tuotteita. Sokoksissa tuotteemme ovat hienosti esillä. Myös Prismat tavoittavat valtavan määrän ihmisiä. Moni kohtaa niissä Nanson ja tutustuu tuotteisiimme.”