Ajatus lavalle nousemisesta tuntui mahdottomalta.
Henna Lampinen, 32, oli juuri voittanut Pohjoismaiden johtavan Designers’ Nest -muotikilpailun.
Kööpenhaminan trendikkäällä Vesterbron alueella järjestettävä tapahtuma oli kerännyt yhteen muotiväen, joka odotti nyt suomalaista muotisuunnittelijaa lavalle.
Lampinen tiesi, että moni hänen kollegoistaan olisi tehnyt mitä vain, että olisi saanut olla juuri tässä.
Takahuoneessa odottava Lampinen koki kuitenkin toisin. Sydän sykki niin lujaa, että Lampisesta tuntui kuin tykytykset voisi kuulla ulkopuolinenkin.
Hän oli kauhuissaan.
Lampinen koki olevansa esillä oloon liian erilainen, liian lihava.
”Olisi pitänyt olla iloinen, mutta tuntui, etten voi mennä lavalle näyttämään itseäni muotikerman eteen.”
Henna Lampinen
Tapahtumista on jo viisi vuotta, mutta muistot elävät yhä vahvana Lampisen mielessä.
Lihavana ihmisenä muotimaailmassa ei ole ollut helppoa, hän toteaa.
Ala, jossa suunnittelijat tekevät vaatteita pääosin laihoille ihmisille, on tuottanut Lampiselle paljon kehohäpeää.
"Muotimaailma on hierarkkinen, ja olen tiedostanut oman paikkani liiankin hyvin. Lihavana ihmisenä olen kokenut olevani maailmassa, joka ei ole minua varten.”
Lampinen käyttää itsestään ja muista ylipainoisista sanaa lihava, joka on myös akateemisesta maailmasta, kriittisen lihavuustutkimuksen piiristä tuttu käsite.
Lampisen mukaan yritämme piilottaa lihavia ihmisiä marginaaliin kiertoilmauksilla, kuten XL tai kurvikas – siis aivan kuten teemme peittäessämme lihavaa kehoa kaapumaisilla vaatteilla.
Vaikka Lampisen tie muotimaailmaan ei ole ollut helppo, sen kulkeminen on kannattanut.
Viime vuonna Lampinen valittiin Vuoden nuoreksi suunnittelijaksi, ja tänä vuonna hän sai suunniteltavaksi mielenterveystyötä esille tuovan Mielinauhan.
Kampanja muistuttaa, että jokainen mieli tarvitsee lohtua.
Ajatus viehättää muotisuunnittelijaa, joka kokee, että myös vaatteet voivat tuoda niiden kantajille paljon lohtua.
”Materiaali voi helliä ihoa ja värit tuoda iloa elämään. Meidän ihmisten ei pitäisi kokea häpeää kehostamme”, hän sanoo.
Lohtuvaatteen ei tarvitse olla mukava paituli, vaan se voi olla myös rohkea, kurveja nuoleva, räväkkä vaate.
Sellaisia Lampinen myös suunnittelee. Lampisen glitter-paidoissa on strasseja punaisen eri sävyissä ja paljettihousuissa navan mentävä aukko. Hän suosii silkkiä, nahkaa, kierrätysmateriaaleja – ylipäätään materiaaleja, joita ei ole perinteisesti nähty lihavien päällä.
”Haluan elämässäni keskittyä tekemään tilaa samankaltaisille ihmisille kuin minä”, Lampinen sanoo.
Henna Lampinen
Muotimaailmassa lihava ihminen laitetaan marginaaliin, mutta tosielämässä ylipaino ei ole erikoisuus.
Noin 1,2 miljoonan suomalaisen painoindeksi ylittää lihavuuden rajan, kertoo Tilastokeskus.
Vaatekoot ovat kasvaneet. S-ryhmän myyntidatan mukaan yleisin vaatekokomme on 42, josta seuraavaa kokoa pidetään jo plus-mallina.
Silti moni lihava kokee, ettei löydä vaatekaupoista sopivia vaatteita. Värikkäiden vaatteiden sijaan XL-kokoisille tarjotaan usein mustaa, eikä malleissakaan ole runsaudenpulaa. Tyypillistä on, että lihavien vaatteet piilottavat vartalon muodot.
Jos tarjontaa ei ole, lihavien voi olla mahdotonta pukeutua haluamallaan tavalla. Pelkästään kauppojen valikoimaa ei tosin voi syyttää, Lampinen huomauttaa.
”Marketeista, kuten Prismasta, sentään löytyy kokoja, mutta paljon on kyse myös siitä, miten lihava otetaan missäkin vaatteessa vastaan. Jos hän saa olla rauhassa tai tulee positiivisia kommentteja, on helpompaa kokeilla rohkeampaa pukeutumista.”
Lampinen tietää, miltä tuntuu, kun ympäristö ei hyväksy ulkonäköä.
Kun Lampinen oli yläasteella, pojat kiusasivat häntä niin rankasti, että hän koki menettäneensä rohkeutensa puhua. Kesti pitkään, että nuori kykeni puhumaan vapautuneesti vieraille ihmisille.
Muotisuunnittelija kertoo kokeneensa väkivallan uhkaa vielä aikuisenakin.
Vastikään joku poikaporukasta huusi Lampiselle metrossa, että tätä tulisi lyödä, koska ”lihava ei tunne mitään”.
”Kiusaaminen on vienyt aika paljon elämästäni, mutta varsinkin vertaistuen ja terapian avulla olen päässyt purkamaan sosiaalisia traumoja ja oppinut olemaan jännittämättä ihmisten kanssa.”
Esimerkit muotimaailmasta puolestaan kertovat siitä, että laihuus on jälleen muodissa. Tänä vuonna esimerkiksi espanjalaisen muotitalo Balenciagan catwalkeilla käveli jälleen langanlaihoja malleja. Jopa kurveistaan tunnettu Kim Kardashian näyttää nykyään kuvissa huomattavan hoikalta.
Muotivirtausten ei tulisi kuitenkaan sulkea ketään pois.
Siksi Lampinen jatkaa työtään kaikille saavutettavan muodin puolesta. Muotisuunnittelija aloitti vastikään yrittäjänä ja sai heti hyviä uutisia. Lampisen haave siitä, että hän saisi tuotteitaan myyntiin, näyttää toteutuvan.
Kun kadulla kulkee itsestään hieman epävarman oloinen lihava tyttö, Lampisen on helppo ajatella sitä pientä tyttöä itsessään, joka joutui lapsena muiden kiusaamaksi.
Hän toivoo, että kenenkään ei tarvitse kokea samaa.
Mielenterveyttä ja mielenterveystyötä esiin nostavaa Mielinauha-kampanjaa vietetään 3.4.–30.6.
Prismat, S-marketit, Salet, Alepat, Food Market Herkku, ABC:t, Sokokset ja Emotionit myyvät 4 euroa maksavia Mielinauhoja.
Nauhojen tuotoilla tuetaan kotimaista mielenterveys- ja kriisityötä.
Myynnissä on myös muita kampanjatuotteita, kuten leikkokukkia.
S-ryhmä on mukana kampanjassa kolmatta kertaa.