Raimo Nuortie menehtyi vuonna 2018.
Sanna ja Riikka kertovat, että isä jätti heille perinnöksi uskon tulevaisuuteen ja ihmisiin. Myös periksiantamattomuus on isän peruja.
"Yrittäjänä hän uskoi omaan tekemiseen ja rohkeisiin tekoihin”, Sanna kertoo.
Raimon kuoleman jälkeen yritystä alkoi johtaa perheen poika Oskari, jonka vaippaongelmia ratkomaan isä oli aikoinaan yrityksen perustanutkin.
Kun Oskari myöhemmin toteutti vaimonsa kanssa unelmansa maailmanympärysmatkasta, toimitusjohtajaksi nousi Sanna, jota hänen kaksossiskonsa kuvailee “järkeväksi ja jämptiksi”. Riikka siirtyi vastaamaan tuotekehityksestä.
Yritys otti askeleen kohti uutta aikakautta, mutta sitä johdettiin yhä samoilla periaatteilla kuin aikaisemmin. "Yhdessä eteenpäin ja päätökset yrityksen etu edellä” -ajatus oli iskostettu kolmikkoon lapsina.
Nykynuoret puhuvat kuukautisista häpeämättä
Kun Delipap yli 40 vuotta sitten perustettiin, naisten yhteiskunnallinen asema oli heikompi.
Nykyisenkaltaista avointa kuukautispuhetta podcasteineen ja sosiaalisen median kirjoituksineen ei ollut.
Moni muistaa tuolta ajalta häveliäät tv-mainokset, joissa kuukautissiteissä oli punaisen veren sijaan sinistä nestettä.
Karhu kertoo, että Delipap teki mainokselle vastineen, jossa veri oli punaista.
Sittemmin häpeä kuukautisten ympäriltä on lieventynyt.
"Se on mennyt niin päin, että nykyään kuukautisista ollaan ylpeitä."
Siihen on vaikuttanut muun muassa naisten yhteiskunnallisen aseman vahvistuminen ja nuori sukupolvi, joka puhuu rohkeasti mistä tahansa kehoonsa liittyvästä asiasta.
”Enää naiset eivät suostu häpeämään”, Riikka sanoo.
Nykyään kuukautisten alkamisen kunniaksi voidaan järjestää vaikkapa juhlat. Riikan perheessä tyttären merkkipäivää juhlistettiin kakkukahveilla.
“Se on mennyt niin päin, että nykyään kuukautisista ollaan ylpeitä”, Sanna muistuttaa.
Riikka puolestaan kertoo, että hänen tyttärensä ovat kaikissa puheissaan – oli kyse sitten kuukautisista tai politiikasta – niin avoimia, että välillä äidin korvia punoittaa.
Tabujen murtaminen kuuluu myös perheyrityksen arvoihin. Siihen kannusti jo isä Raimo, jonka mukaan yritystä tulisi luotsata itseensä ja rohkeisiin tekoihin luottaen.
"Olemme olleet usein aikaamme edellä”, sanoo Riikka.
Tältä tuntui myös viime syksynä, kun yritys lanseerasi tamponin, jonka paketin kyljessä oli teksti ”for men/struation” eli miehille/kuukautisia varten.
Jotkut ihmettelivät, halusiko yritys tehdä sukupuolen korjaamisesta trendikästä ja kannustaa näin herkässä iässä olevia nuoria muutokseen.
Osa arvostelijoista puolestaan piti loukkaavana sitä, että tuote vei huomion naisilta ja tytöiltä, jotka kärsivät päivittäin kuukautistensa takia.
Kriitikoille Sanna ja Riikka vastaavat, että tarkoitus ei ollut tietenkään kannustaa nuoria sukupuolen korjaamiseen, vaan lisätä tietoisuutta siitä, että vain naiset eivät menstruoi. Kuukautiset voivat olla myös transmiehillä, sukupuolettomilla ja muunsukupuolisilla.
”Pyrimme siis laajentamaan keskustelua niin, että se koskisi kaikkia, joilla on kuukautiset”, sanoo Riikka.
Kohu, joka levisi ulkomaiden medioihin, ei kuitenkaan yllättänyt.
”Ymmärrän hyvin vanhempien huolen. Toisaalta saimme paljon myös positiivista palautetta. Oli todella onnellisia ihmisiä, jotka kertoivat lähipiirissään olevan miehiä, jotka menstruoivat”, Sanna kertoo.