Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kaksoset Sanna Karhu (vas.) ja Riikka Nuortie kasvoivat kodissa, jossa puhuttiin avoimesti kuukautisista.

Isä Raimo suunnitteli työkseen terveyssiteitä – lapset valehtelivat isänsä työstä, mutta nyt he luotsaavat samaa yritystä

Teksti:
Maarit Rasi
Kuvat:
Johanna Levomäki
Julkaistu: 22.2.2024
|
Muokattu: 22.2.2024
Kaksoset Riikka Nuortie ja Sanna Karhu luotsaavat veljensä kanssa Vuokkoset-terveyssiteistään tunnettua perheyritystä. Kiitos avoimen puheen, naisten kokema kuukautishäpeä on vähentynyt. Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tilanne oli täysin toinen.

”Oli suuri häpeä, mitä isä teki työkseen. Siksi sanoin aina koulussa, että faija on paperialalla.”

Vuokkoset-siteitä valmistavan Delipapin tuotekehityspäällikkö Riikka Nuortie, 51, purskahtaa hersyvään nauruun. Muistot lapsuudesta ovat paikoin katkeransuloisia.

Kun Riikka Nuortie ja hänen kaksossiskonsa Sanna Karhu, 51, olivat nuoria, heidän isänsä, Delipap-yrityksen perustajan Raimo Nuortien työ oli koulussa salaisuus.

Tytöt pitivät vaippoja ja terveyssiteitä valmistavan perheyrityksen toimialaa häpeällisenä, mutta isäänsä he ihailivat.

“Isä oli eräänlainen Pelle Peloton”, muistelee Sanna.

Raimo-isä tunnettiin laajasta yleissivistyksestä, rapujuhlista ja seuramiehen maineesta, mutta myös siitä, että kotona isän työ oli kaiken keskiössä.

"Meillä keskusteltiin työasioista joka päivä. Kotona oli aina side- ja vaippapaketteja."

Kun siskosten kaverit tulivat kylään, he joutuivat vastaamaan jo ovella Raimon kyselyihin siitä, minkä merkkisiä kuukautissiteitä he käyttivät ja miksi.

Perheen sunnuntaipäivällisillä oli täysin tavallista, että isä kaatoi testimielessä pöydällä olleisiin kuukautissuojiin kahvia ja muita nesteitä.

“Meillä keskusteltiin työasioista joka päivä. Kotona oli aina side- ja vaippapaketteja”, Sanna kertoo.

Kuukautishäpeältä isän työ ei kaksosia kuitenkaan suojannut.

Riikka ja Sanna keskustelivat kyllä kuukautistensa alkamisesta kavereiden kanssa, mutta ei tullut kuuloonkaan, että he olisivat hiiskuneet asiasta isälleen. Naiseuteen ja kehollisuuteen liittyi vielä 1980-luvulla nykyistä enemmän häpeää.

Lapset jatkavat isänsä perustamaa yritystä

Raimo Nuortie menehtyi vuonna 2018.

Sanna ja Riikka kertovat, että isä jätti heille perinnöksi uskon tulevaisuuteen ja ihmisiin. Myös periksiantamattomuus on isän peruja.

"Yrittäjänä hän uskoi omaan tekemiseen ja rohkeisiin tekoihin”, Sanna kertoo.

Raimon kuoleman jälkeen yritystä alkoi johtaa perheen poika Oskari, jonka vaippaongelmia ratkomaan isä oli aikoinaan yrityksen perustanutkin.

Kun Oskari myöhemmin toteutti vaimonsa kanssa unelmansa maailmanympärysmatkasta, toimitusjohtajaksi nousi Sanna, jota hänen kaksossiskonsa kuvailee “järkeväksi ja jämptiksi”. Riikka siirtyi vastaamaan tuotekehityksestä.

Yritys otti askeleen kohti uutta aikakautta, mutta sitä johdettiin yhä samoilla periaatteilla kuin aikaisemmin. "Yhdessä eteenpäin ja päätökset yrityksen etu edellä” -ajatus oli iskostettu kolmikkoon lapsina.

Nykynuoret puhuvat kuukautisista häpeämättä

Kun Delipap yli 40 vuotta sitten perustettiin, naisten yhteiskunnallinen asema oli heikompi.

Nykyisenkaltaista avointa kuukautispuhetta podcasteineen ja sosiaalisen median kirjoituksineen ei ollut.

Moni muistaa tuolta ajalta häveliäät tv-mainokset, joissa kuukautissiteissä oli punaisen veren sijaan sinistä nestettä.

Karhu kertoo, että Delipap teki mainokselle vastineen, jossa veri oli punaista.

Sittemmin häpeä kuukautisten ympäriltä on lieventynyt.

"Se on mennyt niin päin, että nykyään kuukautisista ollaan ylpeitä."

Siihen on vaikuttanut muun muassa naisten yhteiskunnallisen aseman vahvistuminen ja nuori sukupolvi, joka puhuu rohkeasti mistä tahansa kehoonsa liittyvästä asiasta.

”Enää naiset eivät suostu häpeämään”, Riikka sanoo.

Nykyään kuukautisten alkamisen kunniaksi voidaan järjestää vaikkapa juhlat. Riikan perheessä tyttären merkkipäivää juhlistettiin kakkukahveilla.

“Se on mennyt niin päin, että nykyään kuukautisista ollaan ylpeitä”, Sanna muistuttaa.

Riikka puolestaan kertoo, että hänen tyttärensä ovat kaikissa puheissaan – oli kyse sitten kuukautisista tai politiikasta – niin avoimia, että välillä äidin korvia punoittaa.

Tabujen murtaminen kuuluu myös perheyrityksen arvoihin. Siihen kannusti jo isä Raimo, jonka mukaan yritystä tulisi luotsata itseensä ja rohkeisiin tekoihin luottaen.

"Olemme olleet usein aikaamme edellä”, sanoo Riikka.

Tältä tuntui myös viime syksynä, kun yritys lanseerasi tamponin, jonka paketin kyljessä oli teksti ”for men/struation” eli miehille/kuukautisia varten.

Jotkut ihmettelivät, halusiko yritys tehdä sukupuolen korjaamisesta trendikästä ja kannustaa näin herkässä iässä olevia nuoria muutokseen.

Osa arvostelijoista puolestaan piti loukkaavana sitä, että tuote vei huomion naisilta ja tytöiltä, jotka kärsivät päivittäin kuukautistensa takia.

Kriitikoille Sanna ja Riikka vastaavat, että tarkoitus ei ollut tietenkään kannustaa nuoria sukupuolen korjaamiseen, vaan lisätä tietoisuutta siitä, että vain naiset eivät menstruoi. Kuukautiset voivat olla myös transmiehillä, sukupuolettomilla ja muunsukupuolisilla.

”Pyrimme siis laajentamaan keskustelua niin, että se koskisi kaikkia, joilla on kuukautiset”, sanoo Riikka.

Kohu, joka levisi ulkomaiden medioihin, ei kuitenkaan yllättänyt.

”Ymmärrän hyvin vanhempien huolen. Toisaalta saimme paljon myös positiivista palautetta. Oli todella onnellisia ihmisiä, jotka kertoivat lähipiirissään olevan miehiä, jotka menstruoivat”, Sanna kertoo.

Tätä asiaa kaikki eivät tiedä kuukautisista

Viime vuosina kuukautistabujen rikkojia on ilmestynyt julkisuuteen sellaisella ryminällä, että suuri yleisökin alkaa olla niistä tietoinen.

Kuukautisverellä taiteilevat taiteilijat, sosiaalisessa mediassa kehostaan keskustelevat nuoret tai vaikkapa menkkapodcasteja julkaisevat auttavat kaikki vähentämään häpeää, joka kuukautisiin voi yhä liittyä.

Tiedolle on tarvetta.

"On täysin tavallista, että kuukautiset ovat välillä niukemmat, sitten runsaammat."

Sannan ja Riikan mukaan kaikki eivät tiedä esimerkiksi sitä, että saman ihmisen kuukautiset voivat olla eri elämänvaiheissa erilaiset. Muun muassa hormonit ja ikä vaikuttavat kuukautisten runsauteen.

“On täysin tavallista, että kuukautiset ovat välillä niukemmat, sitten runsaammat. Normaalin skaala on laaja”, sanoo Sanna.

Normaaliuden rajojen rikkominen kuuluu myös siskosten työhön. He haluavat jatkossakin murtaa tabuja, joita kuukautisiin liittyy.

Yrittäjäkaksikon vauhti tuntuu vain kiihtyvän, vaikka kaksoset täyttivät viime vuonna yhteensä sata vuotta.

Työntekijät järjestivät heille yllätysjuhlat. Bailut lauluineen ja syömisineen olivat ikimuistoiset, mutta eivät takuulla jääneet elämän viimeisiksi huippuhetkiksi.

Riikka ja Sanna ovat nimittäin sitä mieltä, että huumori ja hyvät juhlat ovat elämän kantava voima. He ovat vakuuttuneita, että jatkossa elämä vain paranee.

”Kohta jäävät menkatkin pois”, Riikka sanoo ja nauraa jälleen hersyvää nauruaan.

Suomen ainoa sidetehdas

Delipap on Suomen ainoa kertakäyttöisten terveyssiteiden ja vaippojen valmistaja. Pääkonttori ja naisten hygieniatuotteita valmistava tehdas sijaitsee Kirkkonummen Veikkolassa, lasten hygieniatuotteet tehdään Tammisaaressa.

Paperialan asiantuntija Raimo Nuortie patentoi ideansa innovatiivisesta pehmolevyrakenteesta ja perusti Delipap Oy:n vuonna 1979.

Terveyssiteitä valmistuu vuosittain 35 miljoonaa kappaletta. Yritys pyrkii kuormittamaan tuotannollaan ympäristöä niin vähän kuin mahdollista: tuotteiden valmistuksesta ei synny kaatopaikkajätettä, raaka-aineet pyritään hankkimaan mahdollisimman läheltä ja laitoksissa käytetään vain uusiutuvaa, vesivoimalla tuotettua sähköä.

Vuonna 2006 Delipap sai ensimmäisenä valmistajana maailmassa Joutsenmerkin kuukautissuojille. Merkki myönnetään kunnianhimoiset ympäristövaatimukset täyttäville tuotteille. Kaikki Vuokkoset-tuotteet ovat hiilineutraaleja.

Tuotteilla on myös kotimaisesta työstä kertova Avainlippu-tunnus, ja vegaanisen Vuokkoset Bio -sarjan tuotteet olivat ensimmäiset kuukautissuojat, jotka saivat EU:n ympäristömerkin. Lisäksi Bio-sarjan tuotteille on myönnetty vegaanisuudesta kertova kansainvälinen V-label.

Tuotteisiin ei lisätä ylimääräisiä kemikaaleja, kuten hajusteita, tuoksuja, valkaisu- tai väriaineita. Vuokkoset-tuotteilla on Allergia-, Iho- ja Astmaliiton hyväksyntä.

Tuotteissa käytetään pääasiassa pohjoismaisista kestävän kehityksen metsistä saatavaa selluloosaa. UPM:n Rauman tehtailla selluloosa käsitellään revinnäismassaksi ilman klooria. Kun tuotantojäte on klooritonta, se voidaan polttaa ja hyödyntää lämpöenergiana. Näin valmistuksesta ei synny kaatopaikkajätettä.

Delipap työllistää noin 65 työntekijää.

Lisää aiheesta