Kauppapäivä.
Ostoskoriini valikoituu nykyään todennäköisemmin keittoaineksia ja kauden kasviksia kuin sisäfilettä tai lohta.
Syynä on tietenkin inflaatio. Kuluttajahintojen nousu on saanut monet muutkin suomalaiset käyttäytymään samoin kuin minä.
Edullinen ruoka kiinnostaa.
”On tapahtunut valtava muutos. Aiemmin valtatrendeinä olivat yksilöllisyys ja pehmeät arvot. Nyt hinnan merkitys on korostunut”, kertoo S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen SOK Marketkaupasta.
Edullisia tuotteita löytyy etenkin kaupan omista merkeistä, jotka ovat niin sanottuja a-brändejä huokeahintaisempia tuotesarjoja. Niiden suosio on viime aikoina kasvanut. Omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan myynnistä on noin viidennes.
S-ryhmällä omia merkkejä on useampia. Moni tietää esimerkiksi kotimaisuuslupauksista tunnetun Kotimaista-sarjan, Pohjoismaissa suositun, hinta-laatusuhteeltaan mainion Coopin, aina edullisen Xtran ja astetta parempaan arkeen ja juhlaan sopivan Herkun.
Paavilainen kertoo, että omien merkkien brändin rakentamiseen ja markkinointiin käytetään vähemmän rahaa, ja tämä osaltaan vaikuttaa niiden edulliseen hintatasoon.
”Mitä isompia pakkaussarjoja tehdään, sitä vähemmän ne maksavat”, kertoo pakkaussuunnittelija Aino Borg SOK Marketkaupasta.