Aika, jonka suomalaislapset ja -nuoret käyttävät lukemiseen, vähenee koko ajan. Digitaalinen murros on osaltaan vaikuttanut kaikenikäisten ajankäyttöön: tietokoneet ja älypuhelimet sekä niillä käytettävä sosiaalinen media ja pelit ovat yleistyneet. Ne ovat vieneet osan lehtien ja kirjojen lukemiseen käytetystä ajasta.
Samalla lasten ja nuorten asenteet lukemista kohtaan ovat muuttuneet aiempaa kielteisemmiksi.
Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Anu Laitila tiedostaa digitaalisuuden kasvun ja sen vaikutukset kirjojen suosioon. Hänen mukaansa kirja ei ole ainoa tapa opetella ja kehittää lukutaitoa, mutta kaunokirjallisuudella on erityinen asema.
"Digitaalisuus tuo lukemiskulttuuriin monipuolisuutta, mikä on hyvä asia. Kaunokirjallisuus opettaa kuitenkin paljon muutakin kuin teknistä lukutaitoa. Se kehittää lukijan itsetuntemusta, luovuutta ja mielikuvitusta. Samalla voi oppia esimerkiksi empatiaa, ironiaa ja tunteiden käsittelyä", Laitila perustelee.
Erilaiset opetuspelit voivat kehittää yleissivistystä, ja ne täydentävät hyvin lukuharrastusta. Internet myös mahdollistaa keskustelun esimerkiksi harrastuksista tai kiinnostuksenkohteista. Se voi parhaimmillaan kehittää kielellistä ilmaisua, viestintätaitoja ja sanavarastoa. Toisaalta keskustelu voi olla sisällöltään myös varsin köyhää.
"Lapsia kannattaa kannustaa monipuolisuuteen. Ei älypuhelimista ja pikaviestiohjelmista ole haittaa, jos niiden lisäksi lukee myös kirjoja", Laitila ohjeistaa.
Tärkeintä monipuolisen lukutaidon oppimisen kannalta on lapsena opittu lukemismalli.
"Kodin asenneilmapiiri ratkaisee. Jos vanhemmat lukevat ja kannustavat lapsia tarttumaan kirjaan, lukemisesta tulee todennäköisesti luonteva osa arkea", Laitila summaa.
"Kaunokirjallisuus opettaa empatiaa ja ironiaa."