Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Erika Poussan keksiresepti hurmasi Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomariston.

Erikalla on käsissään vuoden suurin ruokahitti – ”Suomalaiset ovat keksikansaa”

Teksti:
Sanna Wallenius
Kuvat:
Aleksi Poutanen
Julkaistu: 24.1.2024
|
Muokattu: 25.1.2024
Erika Poussa kehitti jo teinivuosinaan suklaahippukeksin, josta tuli perheen ja kaveripiirin suosikki. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa Bakerika-keksit hurmasivat myös tuomariston.

Erika Poussan pieni leipomo-kahvila Helsingin Punavuoressa on jo itsessään soma kuin karkki. Vaaleansinisen Bakerika’sin hyllyissä on pino kauniita leivoslaatikoita ja vitriinissä kukilla koristeltuja nakukakkuja, avokadobageleita ja simpukan muotoisia macaroneja. Nurkassa sihahtelee kahvikone, sininen sekin.

Poussan Bakerika-yrityksen tunnetuin tuote löytyy kuitenkin myyntitiskiltä lasipurkista. Paistovalmiista keksitaikinasta valmistetut suklaahippukeksit hurmasivat Suomalainen menestysresepti 2024 -kilpailun tuomariston niin, että tuote nousi ylivoimaiseksi voittajaksi. Kilpailu nähtiin tuttuun tyyliin 10-osaisena ohjelmana MTV-kanavalla.

”Katsoin vuosi sitten yhden jakson Suomalainen menestysresepti -ohjelmasta ja päätin, että minun on päästävä mukaan ja voitettava kilpailu”, 26-vuotias Poussa tunnustaa.

Poussan kehittelemästä keksireseptistä tuli pienen piirin ilmiö jo kymmenen vuotta sitten, kun hän leipoi niitä isoveljensä kotibileisiin. Muisto huvittaa leipuria vieläkin.

”Yleensä kotibileissä juominen on pääasia, mutta sinä iltana vieraat olivat innostuneempia kekseistäni kuin alkoholista.”

Nuori yrittäjä haki ideoita Australiasta

Leipomisesta Poussa kiinnostui jo lapsena, ja kotitalon uuni kuumenikin päivittäin. Ruoanlaitto oli koko perheen yhteinen harrastus mutta leivonnaiset Poussan bravuuri. Keksejä, muffinsseja ja sämpylöitä syntyi sitä tahtia, että vanhemmat kehottivat tytärtänsä tarjoamaan niitä myös naapurustoon.

”Saatoin laittaa naapureille aamulla viestiä, että aion leipoa koulun jälkeen pullaa, haluatteko ostaa. Pian minulta alettiin tilata synttärikakkuja ja myös suolaisia herkkuja.”

Peruskoulun jälkeen Poussa päätyi Helsingin ravintolakoulu Perhoon, sillä lukiossa pänttääminen ei kiinnostanut. Jo ensimmäisenä koulupäivänä hän tiesi tehneensä oikean valinnan.

”Olin motivoitunut oppimaan ja halusin päästä näkemään, kuinka asiat toimivat oikeassa työympäristössä. Parasta oli, että vanhempani kannustivat minua alusta asti.”

”Saatoin laittaa naapureille viestiä, että aion leipoa pullaa, haluatteko ostaa.”

Laajempaa kokemusta ruoka-alasta Poussa ehti kartuttaa muun muassa Tomi Björckin Bronda- ja Farang-ravintoloissa. Oman catering- ja leipomoyrityksensä hän perusti jo 17-vuotiaana, mutta käväisi vielä parikymppisenä hakemassa lisäoppia Australian ravintoloista.

”Se oli nuorelle naiselle loistava paikka itsenäistyä. Maisemanvaihto teki hyvää myös uralleni, kun pääsin kehittämään taitojani uudessa keittiössä. Australiassa minulla oli aikaa miettiä, millaista brändiä haluan Bakerikan ympärille rakentaa.”

Epävarmuuden hetkiä ja vahvoja visioita

Ruokakaupoissa myytäväksi tarkoitettua keksitaikinaa Poussa alkoi kehitellä muutama vuosi sitten. Tavoitteena oli luoda pakasteena myytävä valmistaikina, josta kaiken tasoiset leipojat osaisivat paistaa kotona herkullisia suklaahippukeksejä. Toiseksi taikinamauksi hän kehitti kaakaopohjaisen keksitaikinan, jossa on maitosuklaata ja maapähkinävoita.

”Yhdysvalloissa keksitaikinoille on iso markkina, ja tiedän, että suomalaisetkin ovat kahvi- ja keksikansaa. Tällä hetkellä kotimaan markkinoilla ei ole vastaavia tuotteita.”

Valmistaikina ehtikin olla vuonna 2021 myynnissä helsinkiläisessä Anton & Anton -kaupassa ja kerätä kehuja, mutta tuolloin se ei saanut tarpeeksi nostetta alleen.

”Vaikka käsissä olisi kuinka hyvä tuote tahansa, sen markkinoiminen vaatii resursseja ja rahaa”, Poussa tietää nyt.

Suomalainen menestysresepti -konseptia Poussa pitää tarpeellisena ponnahduslautana pienille yrittäjille, joilta puuttuu usein verkostoja, budjettia ja osaamista tuotteidensa lanseeraukseen. Kilpailijat saavat asiantuntijoilta hyvän käsityksen siitä, mitä kaupan hyllylle pääseminen käytännössä edellyttää.

”Minulla oli täysi luotto tuotteeseen, mutta koin kilpailussa usein epävarmuuden hetkiä. Esimerkiksi tuotepakkausta suunnitellessa yritin tasapainotella omien mielipiteideni ja tuomarien ehdotusten välillä, sillä en halunnut, että minut nähdään televisiossa ylimielisenä ihmisenä.”

Heikoimpia hetkiään Poussa ei halunnut näyttää kameralle vaan pohdiskeli hankalia asioita ensin itsekseen.

”Halusin suojella itseäni, sillä olen vielä nuori. Toisaalta opin kilpailussa, kuinka tärkeää on, että yrittäjä uskaltaa pitää visiostaan kiinni.”

Taianomainen päivä: oma tuote kaupan hyllyllä

Erika Poussa myöntää, että toiminnan kasvattaminen on jännittänyt eniten. Bakerika’s-kahvilan avaaminen vuonna 2022 oli nuorelle yrittäjälle taloudellisesti iso investointi ja vaati myös lisävoimien palkkaamista.

”Heti, kun peliin tulee kiinteitä kuluja, myös vastuu yrittäjänä kasvaa. Mutta sellainen riski pitää uskaltaa ottaa, jos haluaa laajentaa toimintaa. Ymmärsin, etten pysty toteuttamaan unelmiani yksin, vaan tarvitsen tuekseni tiimin. Ja onhan onnistumisia kivempi jakaa porukalla.”

Poussa käytti ulkopuolisen, elintarvikelinjastoihin perehtyneen asiantuntijan apua etsiessään keksitaikinalleen sopimusvalmistajaa. Sellainen löytyi lopulta Juvalta, Siiskosen kotileipomosta, jossa taikinan valmistus aloitettiin joulukuussa 200 000 pakkauksen erästä.

”Ymmärsin, etten pysty toteuttamaan unelmiani yksin, vaan tarvitsen tuekseni tiimin.”

”Hyvän sopimusvalmistajan löytäminen on oleellisin pala kuviossa. On todella tärkeää, että meillä on sama käsitys tuotteesta.”

Etelä-Savon alueella toimivalle Siiskosen kotileipomolle ja sen yrittäjäveljeksille Anttu ja Henri Rautiolle toimeksianto on tarkoittanut uuden opettelua.

”Tilaus on mielenkiintoinen, sillä emme ole aiemmin valmistaneet näin isoa satsia yhtä leipomotuotetta. Tässä tapauksessa on huomioitava muun muassa pakastetilojen riittävyys, jotta voimme säilyttää keksipaketit täällä ennen kuin ne lähtevät jakeluun”, Anttu Rautio kertoo.

Oman tuotteen ilmestyminen S-ryhmän kauppoihin tuntuu Erika Poussasta yhä ihmeeltä.

”Tämä on ollut heittämällä hienoin kokemus urallani ja todiste siitä, että olen onnistunut luomaan tuotteen, joka on muidenkin mielestä kiinnostava ja hyvänmakuinen.”

Mutta mikä oli lopulta voittoreseptin salaisuus?

”Se, etten ole pelännyt epäonnistumista vaan tehnyt lujasti töitä unelmani eteen. Uskon, että paljon elämässä on kiinni myös oikeasta ajoituksesta ja onnesta. Nyt oli minun vuoroni.”

Bakerika Oy

  • Erika Poussa perusti catering- ja leipomoyritys Bakerika Oy:n 17-vuotiaana vuonna 2014. Vuonna 2022 yritys kolminkertaisti liikevaihtonsa (169 000 euroa). Bakerika Oy työllistää viisi ihmistä, ja yrityksellä on oma kahvila Helsingin Punavuoressa.
  • Suomalainen menestysresepti 2024 -kilpailun voiton myötä Erika Poussan kehittämä Bakerika-pakastekeksitaikina pääsi myyntiin S-ryhmän kauppoihin.
  • Bakerika-taikinan sopimusvalmistaja on Kotileipomo Siiskonen Oy, joka työllistää 26 henkilöä. Vuonna 1964 perustetun perheyrityksen tehdas sijaitsee Juvalla. Kotileipomoa pyörittävät yrittäjäveljekset Anttu ja Henri Rautio.