Punaviinillä oli aiemmin vahva paikkansa ravintolapöydissä ja ne olivat asiakasomistajaviineistä myydyimpiä vuosikaudet: niiden osuus oli pitkään lähes puolet kaikista viineistä. Viimeisen kahden vuoden* aikana ensin valkoviini ja sitten myös kuohuviini ohittivat suosiossaan punaviinin. Erot ovat pieniä ja kaikkia kolmea viinityyppiä nautitaankin nyt keskenään suunnilleen saman verran S-ryhmän ravintoloissa.
- Viinien menekki on vuosien varrella kokonaisuudessaan kasvanut maltillisesti, koska kulutustottumukset muuttuvat ja entistä useammin alkoholivalinta kohdistuu väkevien sijasta miedompiin alkoholeihin. Toisaalta myös oluen ja siiderin sijaan valitaan yhä useammin lasi viiniä, kertoo johtaja Harri Havia SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
Erityisesti samppanja on kasvattanut suosiotaan.
- Samalla tuotteiden nautintokerrat ovat harventuneet, mutta kun nautitaan, niin elämyksistä ja kokemuksista ollaan valmiita maksamaan. Niinpä erityisesti samppanja on kasvattanut suosiotaan viime vuosina, samalla kun makutottumukset ovat siirtyneet kuivempaan suuntaan.
Riesling on hitti
Jyväskyläläisessä Frans & Sandrassa ravintolapäällikkönä työskentelevä Kalle Heinäsuo tietää, että suomalaiset pitävät erityisesti kuivasta valkoviinistä.
- Nykyään suosittua on tilata Rieslingiä, joka on selvästi muotijuttu. Monipuolisena ja hyvänä viininä se sopii moneen ruokaan. Riesling on selkeästi hittirypäle, jota moni tilaa suoraan listaa katsomatta.
Sitä Heinäsuo suosittelee myös tottumattomalle asiakkaalle, joka haluaa juoda valkoviiniä.
- Vaikka Riesling on kuivaa, sen rypäle antaa makeuden tunteen. Se ei ole liian pistävää. Toinen turvallinen valinta on Sauvignon Blanc.
Heinäsuon mukaan valkoviineissä on nykyään tarjolla laajemmalla skaalalla rypäleitä. Rieslingin lisäksi trendinä on, että nautitaan puhtaita rypäleitä sekoitusten sijaan.
- Nousemassa ovat esimerkiksi Viura- tai Viognier-rypäleet. Näitä on ennen käytetty sekoitteissa siis jonkun muun rypäleen lisänä viinissä.
Rypäleen lisäksi alkuperämaa ja tarinallisuus kiinnostavat.
Jyväskylän Frans & Sandrassa on huomattu, että suomalaiset tuntevat entistä paremmin rypälelajikkeita. Myös viinin alkuperämaa saattaa vaikuttaa viinin valintaan.
- Ihmiset matkustelevat enemmän ja näkevät maailmaa, joten viiniä saatetaan tilata tietyltä alueelta, missä on esimerkiksi lomailtu, Heinäsuo kertoo kokemuksestaan.
Hänen mukaan asiakkaita kiinnostavat nykyään myös viinien takana olevat tarinat liittyen tuottajaan tai valmistustapaan.
Valkoviiniä grilliruoan kanssa
Valkoviini ja kuohuviini ovat olleet läpi vuosien olleet kesällä suositumpia kuin punaviini. Sää kuitenkin aina myös vaikuttaa asiaan: kylmänä ja sateisena kesänä punaviiniä myydään enemmän kuin aurinkoisilla terassikeleillä. Jos toukokuu yhtään antaa suuntaviivaa alkavasta kesästä, voi odotettavissa olla huippukesä kevyille viineille.
Kalle Heinäsuon mielestä valkoviini sopii mainiosti kesäruokiin eikä vain kalan tai salaatin kanssa nautittavaksi.
- Valkoviini sopii mainiosti kaiken grillattavan kanssa. Grillatun possun kanssa se on älyttömän hyvää!
Roséen makeutta vierastetaan
Erityisesti kesäajan terassijuomaksi mielletty roséviini kasvattaa myös hiljalleen suosiotaan. Rosén myynti on S-ryhmän ravintoloissa kuitenkin edelleen selvästi muita viinejä pienempää. Käytännössä roséta myydään lähinnä pääkaupunkiseudulla, eikä se ole löytänyt samaan tapaan kansan suosioon kuin esimerkiksi länsinaapurissa Ruotsissa.
Roséta myydään lähinnä pääkaupunkiseudulla
Kalle Heinäsuo epäilee, että roséssa vierastetaan sen makeutta. Monelle on voinut jäädä myös negatiivinen mielikuva, jos on maistanut hyvin edullista roséta, jonka maku voi olla hiivainen. Heinäsuon mukaan rosén laatu on noussut vuosien aikana.
- Rosé on haastava juoma, mutta sopii erinomaisesti esimerkiksi mansikka-mozzarellasalaattiin, Heinäsuo vinkkaa.
Ruotsinkielisillä alueilla kuluu samppanjaa
Harri Havia SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo, että viinien suosiossa on eroja eri puolilla Suomea.
- Trendit tulevat nopeammin pääkaupunkiseudulle, mutta osa trendeistä voi myös jäädä vain tänne ja poistua unholaan uusien trendituulten puhaltaessa. Yleisellä tasolla kaksi- tai ruotsinkielisillä alueilla kuluu enemmän samppanjaa, mutta toisaalta nautitaan hillitymmin. Lappiin taas mennään loma-aikoina, jolloin luontaisesti alkoholia kulutetaan enemmän kuin normaaliarjessa. Lapin talvisesonkeja ovat mm. talvilomaviikot ja pääsiäinen jolloin syödään tyypillisesti punaista lihaa ja lammasta, jolloin punaviini kohdistuu usein ruokajuomaksi. Muutenkin Pohjois-Suomessa punaviini pitää edelleen pintansa suosikkiviininä.
Yli miljoona pulloa viiniä
S-ryhmän ravintoloissa vierailee vuosittain 30 miljoonaa asiakasta ja viiniä myydään yli miljoona pulloa. Noin puolet myydyistä viineistä on asiakasomistajaviinejä, jotka ovat hinta-laatu-suhteellaan vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten pöydissä.
Seurusteluun sopivina viineinä ne antavat kuvan suomalaisten maku- ja kulutustottumuksista maanlaajuisesti. Asiakasomistajaviinien myyntejä seurataan aina toukokuusta seuraavan vuoden huhtikuuhun, jolloin viinivalikoimaa vaihdetaan.
*Asiakasomistajaviinien kausi on vuosittain toukokuusta huhtikuuhun. Luvuissa on huomioitu asiakasomistajaviininä kyseisellä kaudella myytyjen viinien koko myynti, josta osa ylitti varsinaisen sopimuskauden.
Lue lisää
Tutustu vuoden 2018 asiakasomistajaviineihin
Näin maistat viiniä oikein – vältä turhat mokat ravintolassa