Netti mahdollistaa sen, että verkosta voi tilata kotiin lähes mitä tahansa. Kotisohvalta shoppailu ei kuitenkaan ole uusi ilmiö, sillä suomalaiset ostivat postimyynnistä jo yli sata vuotta sitten. Silloin kotiin saattoi tilata lähes mitä tahansa, mitä kuluttajamarkkinoilla oli saatavilla: kaikkea aina alkoholista aseisiin.
Myös intiimihygieniaan ja ehkäisyyn liittyvät tuotteet olivat suosittuja postitse tilattavia tavaroita 1900-luvun alun Suomessa. Ne sai postimyynnistä suoraan kotiin huomiota herättämättömästi, eikä niitä näin tarvinnut noutaa kotipitäjän apteekista.
Vuoteen 1939 saakka postimyynnin merkittävin tuote oli kuitenkin polkupyörä. Valmisvaatteet valtasivat markkinan vasta sodan jälkeen.
Valmisvaatteet valtasivat markkinan sodan jälkeen.
Nykyään suomalaiset ostavat verkosta erityisesti vaatteita, ruokaa ja elektroniikkaa mutta yhä useammin myös palveluita, kuten vakuutuksia, suoratoistopalveluita sekä matka- ja tapahtumalippuja.
Etämyynti ei ole uusi ilmiö
Postimyynnin maailmanvalloitus alkoi vuonna 1867, kun pariisilainen Au Bon Marché -tavaratalo julkaisi 500-sivuisen tekstiilien tuotekatalogin.
Yhdysvalloissa postimyynnin pioneeri oli Montgomery Ward vuodesta 1872 lähtien. Yritys myönsi tuotteilleen palautusoikeuden. Alan jättiläiseksi nousi Sears, Roebuck & Co, joka aloitti toimintansa vuonna 1886.
Suomessa K. J. Gummerus lähetti jo 1870-luvulla Kyläkirjasto-aikakauslehden mukana tieto- ja kaunokirjoja ympäri maata. Maamme ensimmäinen varsinainen postimyyjä oli vaasalainen kauppias Eino Louhivuori (1871–1926). Asiamiesten ja tuoteluetteloiden välityksellä tapahtunut myynti alkoi vuonna 1897, ja vuosien varrella Louhivuori myi erityisesti kelloja, ompelukoneita sekä ”mies- ja naispolkupyöriä”.