Vuonna 1960 Oma väki -lehti esitteli pakastamisen historiaa ja valisti, että arktisilla alueilla on aina tiedetty kalansaaliin ja riistan säilyvän jäätyneinä. Ruokapakasteiden teollinen valmistus alkoi Yhdysvalloissa 1920-luvulla, jolloin tuotanto oli vielä kokeiluasteella. Tarvittiin kylmätekniikan kehittämistä, jotta elintarvikkeet säilyisivät sekä varastoissa, kuljetuksessa, myymälöissä että kotioloissa.
Annos pinaattimuhennosta maksoi nykyrahassa 90 senttiä.
SOK:n kokeilukeittiössä testattiin pakasteita ja niihin sopivia reseptejä ja laadittiin Pakasteista parhaat palat -esitelehtinen kuluttajille. Elanto-lehti korosti vuonna 1958 pakasteiden edullisuutta: yksi annos pinaattimuhennosta maksoi vain kolmisenkymmentä markkaa eli nykyrahassa 90 senttiä.
Pakastekalan tuoreutta korostettiin Osuuskauppalehdessä maaliskuussa 1960 kuvailemalla, miten osuuskaupan kylmäauto lähtee Pohjois-Norjan Tromssasta lastinaan 5 000 kilogrammaa vastapakastettua puna-ahventa. Autonkuljettajat Vilho Kellokoski ja Topias Laaksonen ajavat pakasteauton vuorovedoin Etelä-Suomeen.
Myymälänhoitajia kehotettiin vaalimaan upouusia pakastealtaita ja tekemään niistä ”liiketilan magneetin”, ja ”tähän päästään vain tehokkaalla tuotteiden näytteillepanolla, pakastepöydän valaisemisella, sen sijoittamisella keskeiselle paikalle jne.”.