Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Muotisuunnittelija Stacy Igel: Itsetunto ei mene koskaan muodista

Teksti:
Sanna Suokko
Kuvausjärjestelyt:
Ida Jokikunnas/Caravan stylist studio
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 6.8.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Suomeen tulevan Boy Meets Girl -brändin luoja Stacy Igel uskoo isoihin unelmiin, kovaan työhön ja rukouksen voimaan. Hänellä on siitä elävä esimerkki.

Puhelin soi juuri kun muotisuunnittelija Stacy Morgenstern on lähdössä studiolleen.

Ulkona paistaa aurinko, Manhattanin siluetti piirtyy sinistä taivasta vasten kuin kasa valosapeleita. Stacyn pää on täynnä muutaman päivän päästä julkistettavan malliston yksityiskohtia ja asioita, jotka pitää vielä muistaa.

Puhelimessa on Stacyn poikaystävä Brian. Hän käskee Stacya avaamaan television ja pysymään sisällä. On 11. syyskuuta 2001 ja American Airlinesin lento AA11 on juuri törmännyt World Trade Centerin pohjoistorniin.

Stacy ehtii nähdä televisiosta, miten toinen lentokone iskeytyy etelätorniin.

Hän soittaa ystävilleen ja perheenjäsenilleen. Yksi toisensa jälkeen kertoo olevansa turvassa. Ympärillä Manhattan, New York, koko maailma jähmettyy järkytyksestä ja epäuskosta.

"Niin minun kuin monen muunkin newyorkilaisen elämä muuttui sinä päivänä", Stacy sanoo.

"Ensimmäisen vaatemallistoni lanseeraus tuntui äkkiä yhdentekevältä."

Asiat, jotka eivät mene muodista

Nyt Stacyn sukunimi on Igel ja hänen mallistostaan on kasvanut kansainvälinen Boy Meets Girl -brändi. Sen koti on Manhattanin muotialueen sydämessä, toimistotalon 17. kerroksessa. Seinillä on lehtileikkeitä, jotka kertovat Stacyn urasta ja BMG:n kasvusta. Stacy, 40, työskentelee yhä yhtiön luovana johtajana.

WTC-isku muutti brändiä pysyvästi.

"Kun mallistoni WTC-iskujen jälkeen esiteltiin, tiesin heti, mitä minun piti tehdä", Stacy sanoo.

"Sattumalta mallistossa oli yksityiskohtana Yhdysvaltojen lipun värit, ja halusin lahjoittaa osan malliston tuotosta Punaiselle Ristille, joka työskenteli iskujen uhrien auttamiseksi. Samalla tulin valaneeksi pohjan sille, millaisten asioiden puolesta BMG brändinä haluaa seistä."

Se on taistellut syöpää vastaan, nostanut esiin koulukiusaamisen liittyviä ilmiöitä ja liputtanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta Pride-tapahtumien aikana.

"Itseluottamus ja rohkeus eivät mene koskaan muodista. Kaikessa on kyse yhteydestä toisiin ihmisiin, yhdessä tekemisestä ja tarinoista."

"Itseluottamus ja rohkeus eivät mene koskaan muodista."

Nyt BMG tunnetaan yhteiskunnallisten epäkohtien äänitorvena. SoHon hienostoputiikissakin brändin logoa kantava farkkutakki saa newyorkilaisen huokaamaan: "Voi miten cool brändi."

Tähän asti pääseminen on vaatinut Stacyltä sitkeyttä ja kovaa työtä.

Äiti, Donna ja muut vahvat naiset

Stacyn oma tarina alkaa Chicagosta, jossa hän kasvoi kirurgi-isän ja yrittäjä-äidin nuorimpana tyttärenä, isosisko Kathyn vanavedessä.

Kuudennella luokalla Stacy ompeli vaatteita nukeilleen ja itselleen. Myöhemmin hän järjesti kotona muotinäytöksiä: puki, stailasi ja marssitti malleina toimineita ystäviään olohuoneeseen rakennetulla näytöslavalla.

"Vanhemmat kannustivat minua tekemään töitä ja ansaitsemaan omat rahani", Stacy sanoo.

"En tiedä tarkalleen, miten rakkauteni muotiin syntyi, mutta yrittäjyyden opin äidiltäni. Hän kehitti ristiselän tuen, jota ensin pakattiin perheen kotona. Pian yritys kasvoi ulos kellarista, ja 25 vuoden jälkeen äiti myi firmansa."

Ehkä rakkaus muotiinkin tuli äidiltä. Ainakin äiti rakasti vintagea ja Donna Karanin vaatteita. Stacy päätti yliopistossa päästä harjoittelijaksi Donna Karanille. New Yorkin muotimaailmaan oli Wisconsinin yliopistosta Madisonista yli 1500 kilometriä ja kokonainen maailma, mutta Stacy ei antanut sen estää itseään. Hän aloitti tutustumalla newyorkilaisiin opiskelijoihin ja löysi jo seuraavana kesänä itsensä avustamasta Donna Karania itseään hänen näyttelytilassaan New Yorkissa.

"Opin, miten mallistoa testataan ostajilla."

Seuraavana kesänä Stacy kiersi tv-kanava CNN:n legendaarisen muotitoimittajan Elsa Klenschin kanssa kaikki mahdolliset muotinäytökset ja kuunteli, miten tämä haastatteli maailmankuuluja muotisuunnittelijoita.

"Elsa on voimanainen, joka inspiroi minua hurjasti. Opin puhumaan muodista ammattitermein ja näin käytännössä, mikä merkitys medianäkyvyydellä on brändille."

Stacy halusi oppia muotibisneksen kaikki puolet ennen kuin päättäisi, mihin itse keskittyy. Siksi hän lähti opintojensa loppuvaiheessa Lontooseen ja hankkiutui töihin Zandra Rhodesille, prinsessa Dianan ja Freddie Mercuryn kaltaisten superjulkkisten luottosuunnittelijalle.

"Zandra oli joutunut vähentämään työntekijöitään merkittävästi. Näin, millaisia vaikeuksia muotibisnekseen kuuluu, ja millaista kädet savessa -meininkiä glamourin takana on."

Toive toteutuu, jos uskot siihen

Valmistuttuaan Stacy muutti New Yorkiin, tietysti. New York on kovempi paikka kuin mikään: jos menestyy New Yorkissa, menestyy muuallakin. New York myös vaatii kovempaa työtä kuin mihin useimmat pystyvät.

"Mutta New York myös ruokkii luovuutta aivan erityisellä tavalla. On ihanaa sukeltaa pitkän työpäivän jälkeen metron uumeniin, kuulla musiikkia ja nähdä katutanssijoita."

New Yorkissa Stacy tapasi 22-vuotiaan Brianin, joka työskenteli markkinointialalla ja Stacyn mielestä oikea renessanssimies.

"Brian oli älykäs, osaava ja kohtelias, erilainen kuin kukaan muu. Minä olin yleensä se, joka huolehti treffeilläkin kaikesta, mutta Brian ei siihen suostunut. Hän haki minut kotoa ja oli miettinyt kaiken valmiiksi. Treffit olivat upeat ja loppu on historiaa", Stacy sanoo.

Stacyn ja Brianin suhde eteni niin kuin New Yorkissa on tapana: ensin luodaan ura, sitten hankitaan asunto ja kerrytetään varallisuutta. Asuminen on kallista, jos osoitteella on väliä. Brian opiskeli juristiksi ja perusti lakifirman, Stacy keskittyi kasvattamaan BMG:tä.

"Jos jotain tekisin toisin, hankkisin lapsia aikaisemmin", Stacy sanoo.

"Tiesin kyllä haluavani joskus äidiksi, mutta vuodet vierivät huomaamatta ja minä rakensin bisnestä. Yhtenä päivänä tajusin, että lapsen saaminen ei taidakaan onnistua noin vain."

"Yhtenä päivänä tajusin, ettei lapsen saaminen onnistu noin vain."

BMG:n toimiston seinällä on ohuesta kierrätetystä aaltopahvista tehty toiveiden seinä. Kuka tahansa saa kirjoittaa toiveensa paperille, rullata sen pieneksi ja sujauttaa pieneen koloon.

Toiveita ei koskaan lueta, mutta Stacyn mielestä jokaisen toive toteutuu – kunhan uskoo tarpeeksi.

Seinässä on monta Stacynkin toivetta, myös se kaikkein suurin:

"Dylan syntyi rankkojen hedelmöityshoitojen jälkeen kolme vuotta sitten. Se oli vastaus rukouksiini."

Kun perhonen laskeutuu kädelle

Enää Stacy ei venytä työpäiviään yöhön yhtä usein kuin ennen. Dylan on aamun koulussa ja iltapäivät lastenhoitajan hoivissa, mutta iltaisin perhe pelaa lautapelejä, lukee kirjoja ja laulaa. Se on täydellinen vastapaino työn kiihkeydelle.

"Äitiys on tehnyt päivistä merkityksellisempiä. Se kristallisoi elämän tarkoituksen", Stacy sanoo.

"BMG on minulle edelleen huipputärkeä, mutta Dylan ja Brian ovat parasta, mitä minulle on tapahtunut. Haluan olla lähellä myös vanhempiani ja sisareni perhettä. Toivon, että minut muistetaan kuolemani jälkeen hyvänä ystävänä, äitinä, vaimona ja tyttärenä."

Kun Dylan oli yksivuotias ja Stacy oli Brianin kanssa Pariisissa lanseeraamassa BMG:tä kulttimyymälä Coletteen, terroristit iskivät kaupunkiin. Marraskuisessa Pariisissa elettiin kauhun hetkiä, mutta Stacyä ei jostain syystä pelottanut.

"Terroristien edessä ei pidä luovuttaa. Iskua seuraavana aamuna kadunvarsikahvilan barista taiteili kahviini sydämen ja sanoi, että elämä jatkuu. Meidän on pidettävä yhtä ja uskottava parempaan tulevaisuuteen."

Stacy luottaa siihen, ettei elämä pääty kuolemaan. Juutalaiset eivät yleensä usko uudelleensyntymään, mutta Stacy uskoo. Hänellä on siitä todiste.

"Joka vuosi kesä-heinäkuun vaihteessa perhonen laskeutuu jokaisen perheenjäsenemme kädelle. Niin on käynyt kymmenien vuosien ajan siitä asti, kun isoäitini kuoli", Stacy sanoo.

"Ja toisilla treffeillämme Brian vei minut perhosnäyttelyyn tietämättä yhtään, mitä perhonen minulle merkitsee. Matkaamme ohjaa jokin suurempi voima, jos vain sallimme sen."

Boy Meets Girl (BMG)

  • Nuorten naisten vaatebrändi, jonka mallisto tulee myyntiin Prismoihin 16. elokuuta.
  • Yhdysvalloissa BMG:tä myy Nordstrom-tavaratalo, ja pian se tulee myyntiin myös 28 Macy's-tavarataloon. Ranskassa brändiä myy Colette.
  • Aktiivinen somessa. Instagram: @boymeetsgirlusa. Facebook: @BoyMeetsGirlClothing. Behind the Seams with Stacy Igel -blogia voi lukea osoitteessa stacyigel.com.
  • Nettisivu: boymeetsgirlusa.com.

Stacy kertoo videolla, mistä Boy Meets Girl -brändissä on kyse

Lisää aiheesta