"Sosiaalisen median palvelut kuuluvat kiinteästi nykylasten ja nuorten elämään. Mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä enemmän myös kaverielämää ja sosiaalisia verkostoja ylläpidetään netissä", toteaa mediakasvatuksen kehittäjä Satu Valkonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.
ebrand Oy:n ja Oulun kaupungin tekemä Some ja nuoret 2015 -tutkimus vahvistaa Valkosen sanat. Tutkimuksen mukaan jo noin neljännes 13–15-vuotiaista viettää sosiaalisessa mediassa 10–20 tuntia viikossa. Useimpien elämässä sosiaalinen media täydentää normaalia kanssakäymistä kaverien kanssa ja sitä käytetään ensisijaisesti tuttujen kesken. Somessa ollaan, koska muutkin ovat.
Monet lasten vanhemmista ovat opetelleet sosiaalisen median käyttöä vasta aikuisiällä, ja ilmiö tuntuu vielä vieraalta. Siksi se saattaa huolestuttaa, ja huomio kiinnittyy liiankin helposti sosiaalisen median kääntöpuoliin, kuten nettikiusaamiseen, asiattomiin kommentteihin sekä yksityisyyden suojaan. Aikuiset eivät välttämättä vielä ymmärräkään sosiaalisen median merkitystä tämän päivän nuorten elämässä.
"Some voi näyttäytyä aikuisille pahana ja pelottavana paikkana, jolta lapsia täytyy suojella. Lapsille ja nuorille sosiaalinen media on ollut olemassa aina, eivätkä he tiedä maailmaa, jossa sosiaalista mediaa ei ole. He eivät näe sitä pahana tai toisaalta hyvänäkään", toteaa verkkopedagogi Maarit Nyqvist Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:stä.
Myös mediakasvatus on vanhemmille vielä uutta.
"Mitä vanhempi lapsi on, sitä todennäköisemmin hänen tekniset taitonsa ovat paremmat kuin vanhemmillaan. Nuoret tarvitsevat kuitenkin aikuisia mediasisältöjen tulkitsemisessa sekä niiden herättämien tunteiden käsittelyssä", Nyqvist muistuttaa.
Opeta pelisäännöt
Satu Valkonen ei pidä sosiaalista mediaa yhtään sen turvattomampana paikkana kuin nuorisotaloa tai koulun pihaa. Hän vertaakin sitä esimerkiksi lapsen liikkumiseen kaupungilla: tarjolla on kivaa tekemistä ja tuttuja kavereita mutta myös tilanteita, joissa pitää olla tarkkana.
Valkosen mielestä tärkeintä on, että aikuinen on aidosti kiinnostunut lapsensa toiminnasta sosiaalisessa mediassa. Myös nuoret näyttävät jakavan Valkosen toiveen, sillä Some ja nuoret -tutkimuksen mukaan 70 prosenttia vastaajista haluaisi sosiaalisen median opetusta koteihin ja kouluihin. Siksi Valkonen ohjeistaa tutustumaan sosiaaliseen mediaan varsinkin pienimpien kanssa yhdessä.
"Mitä pienempi lapsi on, sitä tärkeämpää on seurata vieressä, mitä hän tekee. Lapselta on hyvä kysellä, missä palveluissa hän on, kenen kanssa hän juttelee ja viettää aikaa. Lisäksi kannattaa sopia, ettei lapsi lataa mitään sovelluksia, ennen kuin niihin on tutustuttu yhdessä", Valkonen muistuttaa.
Myös Maarit Nyqvist suosittelee sosiaalisen median pelisääntöjen opettelua yhdessä. Tällöin käydään läpi, mitkä ovat palvelun ikärajat, käyttöehdot ja tarkoitus.
"Ruutuaikaa tärkeämpää on huomioida kokonaisuus. Jos netin käyttö ei haittaa koulunkäyntiä, nukkumista, sosiaalisia suhteita tai harrastuksia, verkossa vietetystä ajasta ei tarvitse olla huolissaan."
Kysele ja kuuntele, älä pakota
Lain mukaan lapsellakin on oikeus yksityisyyteen, eikä hänen viestejään saa lukea salaa. Toisaalta aikuisella on velvollisuus edistää hyvää lapsuutta. Jos aikuinen epäilee, että sosiaalisessa mediassa tapahtuu jotain haitallista, voi hän tarvittaessa käydä lapsensa viestejä läpi.
"Vanhempien pitäisi tuntea oma lapsensa niin hyvin, että hän tunnistaa, milloin tilanteeseen tulee puuttua. Jos lapsen ja vanhemman luottamussuhde toimii, lapsi uskaltaa kertoa väärinkäytöksistäkin helpommin", Valkonen toteaa.
Myös Nyqvist suosittelee käyttämään kyselyä ja kuuntelua pakottamisen sijaan.
"Tiedän vanhempia, jotka vaativat lastaan ottamaan vanhemman kaverikseen jossain palvelussa voidakseen seurata tämän käyttäytymistä. Monissa palveluissa on kuitenkin mahdollista määritellä, mitä julkaisuja ja kuvia millekin kohderyhmälle näkyy, joten tämä keino ei ole aukoton. Kysy kenen kanssa lapsi on jutellut verkossa ja mistä asioista. Pyydä häntä näyttämään itse, mitä tekee."
Valkonen ohjeistaa pohtimaan yhdessä myös sitä, miten sosiaalinen media eroaa keskustelusta kaverin kanssa koulussa. Tällöin tulee kertoa, että sosiaalisessa mediassa asiat saattavat levitä nopeasti hyvin suuren joukon nähtäväksi ja seurausten suuruusluokka on aivan toinen.