Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

”Kaikki uudet tuotteet, jotka auttavat meitä siirtymään kasvipohjaisempaan ruokavalioon tai joissa hyödynnetään esimerkiksi lähivesien kestävästi kalastettuja kaloja, ovat jo itsessään aika vastuullisia”, sanoo S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi.

”On riski kehittää ruokatuote, jossa tätä ei ole otettu huomioon” – Menestysresepti-kilpailun finaalissa näkyy panostus vastuullisuuteen

Teksti:
Iina Kansonen
Kuvat:
Lari Lappalainen
Julkaistu: 3.8.2021
|
Muokattu: 26.8.2021
Mitä kaikkia asioita tuotekehityksessä tulee huomioida, jos halutaan tehdä vastuullinen tuote? Asiantuntijan mukaan maku on vastuullisenkin ruokatuotteen tärkein asia.

On riski kehittää elintarvike, jossa vastuullisuutta ei ole otettu huomioon, sillä vastuullisuus on kuluttajille koko ajan tärkeämpää, sanoo S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi.

”Tuotekehityksessä vastuullisuus voi tarkoittaa muun muassa ympäristövaikutusten tai työntekijöiden oikeuksien huomioimista tuotantoketjun eri vaiheissa. Se voi tarkoittaa myös kotimaisuutta, eläinten hyvinvoinnin huomioimista tai tuotteen terveellisyyttä ja ravitsevuutta”, Loukaskorpi luettelee.

Vastuullisuus on kuluttajille koko ajan tärkeämpää.

Hänen mukaansa jo tuotekehitysvaiheessa on hyvä pohtia, kuinka voi kehittää ilmastoystävällistä ruokavaliota tukevan tuotteen.

”Kaikki uudet tuotteet, jotka auttavat meitä siirtymään kasvipohjaisempaan ruokavalioon tai joissa hyödynnetään esimerkiksi lähivesien kestävästi kalastettuja kaloja, ovat jo itsessään aika vastuullisia”, Loukaskorpi sanoo.

Vastuullisuus näkyy finalistituotteissa

Suomalainen menestysresepti -finaalissa tänä vuonna kisaava Fallero on härkäpavusta valmistettu Fallero. Tuotteen takana on Kuori Foods and Wine Oy:n Marjaana Pohjola, joka pyörittää turkulaista Kuori-kasvisravintolaa.

”Tuotamme vain vegaanisia tuotteita. Se on tätä päivää, ja haluamme toiminnallamme edistää kasvisruoan suosiota”, Pohjola sanoo.

Hänen mukaansa Fallero on kehitetty niin vastuulliseksi tuotteeksi kuin mahdollista.

”Aloimme miettiä, mitä järkeä on kuljettaa Turkista kikherneitä falafeleja varten?"

”Aloimme miettiä, mitä järkeä on kuljettaa Turkista kikherneitä falafeleja varten, kun meillä on täällä kotimaassa aivan loistavan makuinen, maaperään typpeä sitova härkäpapu”, Pohjola kertoo.

Vastuullisuuteen panostaminen näkyy myös muissa Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaalituotteissa. Esimerkiksi Leikkala-lahnaleikkele syntyi, kun Sami Laitinen pohti mökkijärvensä särkikalaongelmaa ja sitä, miten roskakaloina pidettyjä kaloja voisi paremmin hyödyntää ihmisravintona.

”Kun järviä putsataan hoitokalastamalla, saatetaan kalaa heittää tonneittain menemään”, kertoo ravintola Savoyn keittiömestari ja Leikkalaa tuottavan Kamaboko Oy:n tuotekehityspäällikkö Henrik ”Hegi” Kovanen. Leivän päällä maistuva lahnaleikkele syntyi hänen tuotekehityksensä tuloksena.

Hävikki minimiin

Jos haluaa kehittää vastuullisen elintarvikkeen, on S-ryhmän Loukaskorven mukaan tärkeintä tuntea oma tuote läpikotaisin. Silloin on mahdollista arvioida, mitkä ovat suurimmat tuotteeseen liittyvät vaikutukset ja riskit. Tuotekehityksessä tulee kiinnittää huomiota myös tuotteen säilyvyysaikaan, kokoon ja pakkaukseen.

”Niiden avulla turha ruokahävikki voidaan minimoida. Roskiin menevä ruoka on aina turhaan tuotettua, joten myös sen ilmastovaikutukset ovat syntyneet turhaan. Kestävällä pakkaussuunnittelulla voidaan lisäksi edistää materiaalien kiertoa”, Loukaskorpi sanoo.

Huomio myös säilyvyysaikaan, kokoon ja pakkaukseen.

Falleron kehittäjä Marjaana Pohjola kertoo, että he ovat huomioineet vastuullisuuden myös pakkaussuunnittelussa.

”Halvimman mahdollisen sijaan olemme valinneet meille hieman kalliimman pakkauksen, joka on helposti täysin kierrätettävissä.”

Anni Loukaskorpi muistuttaa, että vastuullisenkin tuotteen kaikkein tärkein ominaisuus on kuitenkin maku. Jotta tuote myy, sen täytyy olla hyvänmakuinen.

”Vaikka tuote olisi kuinka vastuullinen, täytyy sen myös maistua hyvältä. Ruoanhan on ennen kaikkea tarkoitus olla hyvää.”

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa kesän aikana. Voittaja selviää 25.8.2021.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisten kausien voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue lisää Suomalainen menestysresepti -kilpailusta

Nyt niitä saa kaupoista! Tällaisia ovat Suomalainen menestysresepti -kilpailun maukkaat tuotteet

Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton vienyt Fallero-falafel tuo ravintolatasoisen kasvisruoan kotiin: ”Tässä kotimaisessa tuotteessa on kaikki palaset kohdallaan”

Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun voittaja on Fallero - Uuden menestysreseptin haku alkaa tammikuussa 2022!

Tässä he ovat – Suomalainen menestysresepti -kisan finalistit! Lue millaisilla tuotteilla kisataan voitosta

Menestysreseptin kehittäjien tiukka paikka: kuinka kuluttaja hurmataan?

Pekka ei löytänyt kaupasta mieleistä valmisruokaa – kehitti sellaisen itse: ”Ravintolatason annos alle viidessä minuutissa”

Suomalainen menestysresepti -finalisti Maria Jalkaselle tarjottiin ruokamessuilla raakasuklaata - syttyi rakkaus, joka toi mukanaan elämäntyön ja perheen

Miki Puikkonen kehittää tuotetta, joka saattaa mullistaa kasvisproteiinimarkkinat: ”Kipeälle vatsalle voi sanoa hyvästit”

”Lahnaa leivän päälle” – huippukokki haluaa unohdetun lahnan takaisin suomalaisiin ruokapöytiin

Suomalainen menestysresepti -finalisti Marjaana Pohjola on yrittäjäluonne, joka ei voisi kuvitella tekevänsä mitään muuta: ”Olen aina ollut oman tien kulkija”

Suomalainen menestysresepti -ohjelman ensimmäisen kauden voittaja Anssi Räntilä kokeilee kilpailussa onneaan jo kolmatta kertaa: ”Olen aina ollut kova myyntimies”

Kurkista kulisseihin – näin kuvataan Suomalainen menestysresepti -ohjelmaa

”Palkokasvit ovat tulevaisuuden ruokahitti”, uskoo Menestysresepti-kilpailun päätuomari Jyrki Sukula

Menestysreseptin kehittäjien tiukka paikka: kuinka kuluttaja hurmataan?

Viime vuoden Menestysresepti-voittaja: Jo seitsemän miljoonaa myytyä Rostista – nyt tuote löytyy myös pakastealtaasta

Finaalista tulee tiukka – nouseeko voittoon kaurapasta, chia-välipala vai kenties Fallerot?