Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Suomalainen menestysresepti -finalisti Marjaana Pohjola

Suomalainen menestysresepti -finalisti Marjaana Pohjola on yrittäjäluonne, joka ei voisi kuvitella tekevänsä mitään muuta: ”Olen aina ollut oman tien kulkija”

Teksti:
Linda Lietsala
Kuvat:
Aito Media
Julkaistu: 15.7.2021
Muokattu: 23.6.2021
Suomalaisessa menestysreseptissä kilpaileva ja Fallero-falafelin kehittänyt Marjaana Pohjola on lapsesta asti ollut kekseliäs.

Marjaana Pohjola, 37, on lapsesta asti ollut yrittäjähenkinen ja kekseliäs. Ajatus siitä, että tekee ja rakentaa itselleen tuntui jo varhain omalta.

”Ei sitä tietenkään niin ajatellut, mutta minulla oli jo lapsuudessa kaikenlaisia projekteja. Muistan selvästi, että myimme ystäväni kanssa esimerkiksi itse tekemiämme tupsuja, sämpylöitä ja kukkia ovelta ovelle. Leikkiravintolaakin pyöritimme”, Pohjola kertoo.

Ruuasta Pohjola kiinnostui, kun alkoi 11-vuotiaana kasvissyöjäksi. Teini-iässä hän alkoi valmistaa omia ruokia.

”Lukioiässä heräsi ajatus omasta kasvisravintolasta. Tuohon aikaan kasvisruokaa tarjoavia ravintoloita oli vähän. Tuolloin kasvisravintolat keskittyivät terveyspainotteiseen ruokaan. Varsinaisia iltaravintoloita ei juuri ollut”, Pohjola muistelee.

Ajatus siitä, että tekee ja rakentaa itselleen tuntui jo varhain omalta.

Parikymppisenä Pohjola opiskeli Turussa ravintola-alaa. Myöhemmin hän opiskeli ammattikorkeakoulussa keittiömestariksi ja suoritti restonomin tutkinnon.

Valmistuttuaan Pohjola lähti kiertämään Aasiaa ja päätyi kahdeksaksi kuukaudeksi Australiaan töihin.

”Suomeen palasin vuonna 2014. Idea omasta ravintolasta oli kypsynyt. Etsin liiketilaa Helsingistä, kunnes vanhempani vinkkasivat, että Turun kauppahallissa on muutama vapaa tila vuokrattavana”, Pohjola kertoo.

Pohjola päätyi vuokraamaan yhden Turun kauppahallin vapaista liiketiloista. Syntyi Roots Kitchen, joka keskittyy moderniin, värikkääseen ja ravitsevaan kasvisruokaan. Vaikutteet annoksiin tulevat Aasiasta ja muualta maailmasta, mausteita käytetään rohkeasti ja raaka-aineet ovat tuoreita.

”Roots Kitchen on pyörinyt jo seitsemän vuoden ajan. Välissä meillä oli liiketila myös Helsingin Hakaniemen kauppahallissa, mutta elokuussa 2020 suljimme sen”, Pohjola sanoo.

Falafelbaarista kauppojen hyllylle

Roots Kitchen ei ole jäänyt Pohjolan ainoaksi ravintolaksi. Vuonna 2016 hän perusti yhtiökumppaninsa Katariina Vesterisen kanssa Kuori Food And Wine -ravintolan.

Kuoren konseptiin kuuluu kunnianhimoisten lounas- ja illallisannosten lisäksi falafelbaari, jossa tarjoiltiin Pohjolan omalla reseptillä valmistettuja falafeleja.

”Kevät 2020 toi mukanaan koronapandemian. Kun ravintolat suljettiin keksimme, että alamme myymään pidettyä falafeliamme kauppoihin”, Pohjola muistelee.

Yrittäjäkaksikko otti yhteyttä muutamaan turkulaiseen kauppaan, jotka innostuivat ajatuksesta. Falafelien vähittäiskauppoihin viemistä varten yritys sai Business Finlandin kehitystuen. Falafel tuntui kelpaavan asiakkaille, joten Pohjola ja Vesterinen pohtivat, voisiko myyntiä tehdä suuremmalla volyymilla.

”Tuossa vaiheessa mieleemme juolahti, että miksi ihmeessä roudata turkkilaisia kikherneitä Suomeen, kun lähipelloilla kasvaa härkäpapua. Kokeilemalla syntyi lopulta nykyinen Fallero-resepti”, Pohjola kertoo.

Ajatus Suomalainen menestysresepti -kilpailuun osallistumisesta syntyi, koska Pohjolan yhtiökumppani oli osallistunut ohjelman edelliselle tuotantokaudelle. Alkuperäinen suunnitelma oli tehdä yhteistyötä Foodwestin kanssa, mutta useilta suunnilta kannustettiin mukaan ohjelmaan.

Kuvauksissa on ollut hauskaa, ja ennakkoluulot ovat karisseet.

”Aluksi pohdin, haluanko lähteä mukaan tv-ohjelmaan. Mietin, kannattaako kaiken kansan eteen lähteä sekoilemaan”, Pohjola nauraa.

”Viimeisenä päivänä kuitenkin laitoin hakemuksen. Soitin videolla kitaraa ja lauloin Fallero-laulun”, Pohjola kertaa.

Jälkikäteen Pohjola on tyytyväinen, että lähti mukaan. Kuvauksissa on ollut hauskaa, ja ennakkoluulot ovat karisseet.

”Varmaan joku julkisen nolaamisen pelko oli taustalla. Ei se oikeasti niin vakavaa ole”, Pohjola sanoo.

Yrittäjäelämää maatilalla

Falleron suhteen Pohjolalla on jo selvät sävelet. Tavoitteena on tuoteperhe ja kasvu, kilpailun lopputuloksesta riippumatta.

”Haluamme tuoda lisää makuvariantteja markkinoille. Lisäksi majoneesin voisi tuoda tuotteen rinnalle. Mahdollisesti voisimme lanseerata myös muita uutuustuotteita tuoteperheeseen”, Pohjola pohtii.

Ravintolatoiminnan ja Falleron lisäksi Pohjolalla on myös muita haaveita. Aikaa kuluu maatilalla ja musiikin parissa.

”Asun maatilalla. Viljelemme itse vihanneksia. Meillä on eläimiä sekä navetta, jonka olemme rakentaneet juhlatilaksi. Teen itse musiikkia ja haluan käyttää aikaani myös siihen”, Pohjola kertoo.

Pohjola viihtyy hyvin luovan tekemisen, kuten ruuan, musiikin ja maalaamisen parissa. Yrittäjyydestä hän ei kuitenkaan aio toistaiseksi luopua.

”Tämä kaikki tuntuu tosi omalta. Yrittäjänä päivät vaihtelevat todella paljon. Olen aina ollut oman tien kulkija”, Pohjola sanoo.

Jos kilpailun voitto osuu kohdalle, Pohjola haluaa iloita menestyksestä hetken.

”Järjestettäisiin yhtiökumppanin kanssa ihan kunnon bileet. Ei mitään sen ihmeempää, sillä työ jatkuu sen jälkeen. Mahdollisessa lanseerauksessa on paljon hommaa”, Pohjola toteaa.

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata kesän aikana MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa keskiviikkoisin klo 21.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittaja selviää elokuussa ja voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisen kauden voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue lisää Suomalainen menestysresepti -kilpailusta