Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Kurkista kulisseihin – näin kuvataan Suomalainen menestysresepti -ohjelmaa

Teksti:
Kirsi Riipinen
Kuvat:
Aito Media
Julkaistu: 6.7.2021
|
Muokattu: 26.8.2021
Huippukokki Jyrki Sukulan tähdittämää televisio-ohjelmaa on tekemässä kolmisenkymmentä ammattilaista.

”Kuvaus alkaa, hiljaisuus! Kilpailijat, olkaa hyvä, otetaan tämä uudestaan!” pyytää ohjaaja Susa Salminen.

Suomalainen menestysresepti -ohjelman kuvaukset ovat käynnissä Ravintola Sipulissa Helsingin Katajanokalla. Kilpailuun valitut finalistit kävelevät peräkanaa kameroiden eteen päätuomarin Jyrki Sukulan tentattaviksi ja kuulemaan seuraavasta tehtävästä.

Ohjaajalta tulee kehotus olla edelleen hiljaa, sillä ensin otetaan kuvituskuvia. Kamera siirtyy kilpailijasta toiseen, ja ohjaaja seuraa kuvia omalta näytöltään. Yksi kameroista kuvaa herkeämättä Sukulaa.

”Se oli siinä.”

Ohjaaja Salminen varmistaa, että kaikki on kunnossa ja sitten jatketaan. Sukula toivottaa finalistit tervetulleiksi ja kysyy, vieläkö heillä on paukkuja todella tiukan kevään jälkeen.

Marjaana Pohjola on yksi kilpailijoista. Hän vakuuttaa muiden tavoin, että paukkuja löytyy. Hänen tulisi löytää vielä sopimusvalmistaja ja sen löytäminen onkin nyt etusijalla. Pohjola haluaa sopimusvalmistajan, jonka arvot olisivat lähellä heidän yrityksensä arvoja.

Sukula kertoo, että tulikaste on tähän saakka onnistunut. Nyt on aloitettava huolellinen valmistautuminen kunkin tuotteen lanseeraukseen.

”Tuotteen tuominen markkinoille on kallista, ja sen on onnistuttava. Massasta erottuminen on tosi haastavaa. Lanseeraaminen pitää tehdä harkiten, analysoiden sekä omaan tunteeseen, kokemukseen ja tietoon uskoen."

Ohjaaja kehottaa Sukulaa toistamaan uudelleen viimeisen lauseen ”Nyt viimeistään varmistetaan, miten tuotteesta tehdään ilmiö ja saadaan kuluttaja valitsemaan juuri se.”

Sukula painottaa vielä loppuspiikissään, että kilpailijat ovat nostaneet riman hyvin korkealle. Hän odottaa todella korkeatasoista tekemistä.

Seuraavaksi kamera kiertää kilpailijasta toiseen, kun he tiivistävät tuotteensa yhteen lyhyeen lauseeseen.

Yhtä jaksoa tehdään jopa neljä viikkoa

Aito Median vastaava tuottaja Carolina Bermúdez kertoo kuvaustauolla, että korona-ajasta huolimatta sarjan kuvauksia on onneksi voitu jatkaa.

”Pandemia on toki vaatinut lisätoimenpiteitä ja ylimääräisiä resursseja, mutta kaikki on mennyt hyvin ja olemme välttyneet tartunnoilta.”

Suomalainen menestysresepti -sarjassa yhden jakson tekemiseen menee aikaa kolmesta neljään viikkoa. Tuona aikana kukin jakso suunnitellaan, kuvataan ja leikataan. Kun kilpailijat ja tuomarit lasketaan mukaan, tekemiseen osallistuu noin 30 ihmistä.

Kuusi jatkoon päässyttä finalistia on melkoisen paineen alla. Yksittäisen uuden ruokatuotteen kehittämiseen voi mennä aikaa jopa pari vuotta. Nyt tuote on puristettava valmiiksi markkinoille puolessa vuodessa.

”Jokainen kuvauspäivä on erilainen, ja tiukka aikataulu kuuluu tässä sarjassa asiaan. Kuvauksissa näkyy, kuinka kiire saa aikaan vaikeita tilanteita, joihin on pakko reagoida saman tien”, Bermúdez kertoo.

Huikea yrityskoulu

Millaista kisaaminen on kilpailijoiden mielestä? Kannattiko lähteä mukaan?

”Kaikkien mielestä kyllä, ehdottomasti!” Anssi Räntilä kertoo olevansa mukana finaalissa jo toistamiseen. Hänen Boltsi-tuotteensa voitti ensimmäisellä kaudella.

Savoyn keittiömestarina toimivan Henrik "Hegi" Kovasen päivät ovat enemmän kuin täydet, kun hän sovittaa kilpailutuotteensa valmistusta varsinaisen työnsä lomaan. Hän lähtee kuvauksista yöjunalla Paltamoon, menestysreseptinsä tuotantolaitokselle.

Kiireestä huolimatta hän ei vaihtaisi kokemusta pois, koska tämä on ollut huikea yrityskoulu.

Tunnelma tiivistyy, sillä ohjelmasarjan finaalin kuvaukset lähestyvät.

”Onneksi sarjasta ei ole edes yritetty tehdä ihmissuhdedraamaa, sillä sitä ei irtoaisi. Me tsemppaamme jatkuvasti toisiamme”, kertoo yhteishengestä kilpailija Miki Puikkonen.

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa kesän aikana. Voittaja selviää 25.8.2021.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisten kausien voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue lisää Suomalainen menestysresepti -kilpailusta

Nyt niitä saa kaupoista! Tällaisia ovat Suomalainen menestysresepti -kilpailun maukkaat tuotteet

Suomalainen menestysresepti -kilpailun voiton vienyt Fallero-falafel tuo ravintolatasoisen kasvisruoan kotiin: ”Tässä kotimaisessa tuotteessa on kaikki palaset kohdallaan”

Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun voittaja on Fallero - Uuden menestysreseptin haku alkaa tammikuussa 2022!

Tässä he ovat – Suomalainen menestysresepti -kisan finalistit! Lue millaisilla tuotteilla kisataan voitosta

Menestysreseptin kehittäjien tiukka paikka: kuinka kuluttaja hurmataan?

Pekka ei löytänyt kaupasta mieleistä valmisruokaa – kehitti sellaisen itse: ”Ravintolatason annos alle viidessä minuutissa”

Suomalainen menestysresepti -finalisti Maria Jalkaselle tarjottiin ruokamessuilla raakasuklaata - syttyi rakkaus, joka toi mukanaan elämäntyön ja perheen

Miki Puikkonen kehittää tuotetta, joka saattaa mullistaa kasvisproteiinimarkkinat: ”Kipeälle vatsalle voi sanoa hyvästit”

”Lahnaa leivän päälle” – huippukokki haluaa unohdetun lahnan takaisin suomalaisiin ruokapöytiin

Suomalainen menestysresepti -finalisti Marjaana Pohjola on yrittäjäluonne, joka ei voisi kuvitella tekevänsä mitään muuta: ”Olen aina ollut oman tien kulkija”

Suomalainen menestysresepti -ohjelman ensimmäisen kauden voittaja Anssi Räntilä kokeilee kilpailussa onneaan jo kolmatta kertaa: ”Olen aina ollut kova myyntimies”

”Palkokasvit ovat tulevaisuuden ruokahitti”, uskoo Menestysresepti-kilpailun päätuomari Jyrki Sukula

”On riski kehittää ruokatuote, jossa tätä ei ole otettu huomioon” – Menestysresepti-kilpailun finaalissa näkyy panostus vastuullisuuteen

Menestysreseptin kehittäjien tiukka paikka: kuinka kuluttaja hurmataan?

Viime vuoden Menestysresepti-voittaja: Jo seitsemän miljoonaa myytyä Rostista – nyt tuote löytyy myös pakastealtaasta

Finaalista tulee tiukka – nouseeko voittoon kaurapasta, chia-välipala vai kenties Fallerot?