Kun turkulainen perheleipomo Rosten lähti mukaan Suomalainen menestysresepti 2020 -kilpailuun, ei leipomossa osattu aavistaa, että voitto tulisi – eikä sitäkään, kuinka suuri vaikutus sillä olisi leipomon toimintaan.
”Kilpailun jälkeen meidän piti kiireellä rakentaa tuotantolinjaa tehokkaammaksi, koska Rostiksen kysyntä yllätti meidät täysin. Elettiin korona-aikaa. Kun muut joutuivat irtisanomaan työntekijöitä, me palkkasimme niitä lisää”, muistelee Rostenin markkinointijohtaja Veera Meltovaara.
Rostiksessa on rapea ruiskuori, jonka sisälle on leivottu riisiä, kananmunaa ja voita – siis modernisoitu versio riisipiirakasta. Meltovaara uskookin sen olevan yksi syy sille, miksi suomalaiset ovat tykästyneet Rostikseen.
”Emme pyrkineet keksimään pyörää uudelleen. Rostiksen makumaailma on suomalaisille tuttu, ja samalla tuote vastaa tämän ajan tarpeeseen, sillä se on helposti mukaan otettava.”