Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Henrik ”Hegi” Kovanen

”Olen vältellyt tietoisesti kokkiohjelmiin osallistumista, mutta tämän kilpailun konsepti on hieno. Sehän on suomalainen innovaatio sekin”, sanoo Henrik ”Hegi” Kovanen.

”Lahnaa leivän päälle” – huippukokki haluaa unohdetun lahnan takaisin suomalaisiin ruokapöytiin

Teksti:
Iina Kansonen
Kuvat:
Sami Heiskanen
Julkaistu: 27.7.2021
Muokattu: 12.8.2021
Suositusta japanilaisesta kamaboko-kalakakusta innoituksensa saanut Leikkala-lahnaleikkele on yksi Suomalainen menestysresepti 2021 -kisan finalisteista.

Sami Laitinen oli seuraillut jo vuosia mökkijärvensä särkikalaongelmaa ja pohtinut, miten kaloja voisi paremmin hyödyntää ravintona. Vastaus kannettiin hänen eteensä eräällä Japanin matkalla, kun Laitinen maistoi ravintolassa sinistä, kumimaista kalamöhkälettä.

Kyseessä oli kamaboko, japanilainen kalakakku, jonka valmistuksella on maassa pitkät perinteet. Laitinen tykästyi sen makuun, perusti Kamaboko Finland Oy:n ja alkoi valmistaa kamabokoa suomalaisista särkikaloista.

”Olen matkustellut paljon ja ollut aina kiinnostunut ruoasta. Erityisesti minua kiinnostaa kansainvälisten ruokien soveltaminen suomalaiseen makuun”, Laitinen kertoo.

Parikymmentä testiversiota

Ravintola Savoyn keittiömestari Henrik "Hegi" Kovanen päätyi mukaan Kamabokoon sattumalta. Hän tapasi Laitisen Ismo Alangon ja Kimmo Pohjosen musiikkivideon kuvauksissa. Laitinen toimi videon apulaisohjaajana, ja Kovanen oli lupautunut apuriksi.

”Sami kuuli, että olen kokki. Kuvausten jälkeen hän soitti ja kysyi, haluaisinko mennä katsomaan, mitä hän puuhailee.”

Laitinen kutsui Kovasen työhuoneelleen Helsingin Lapinlahden vanhalle sairaala-alueelle. Laitinen esitteli kamabokon Kovaselle, joka innostui tuotteesta. Kovanen alkoi pohtia, miten kamabokoa voisi kehittää paremmin suomalaiseen makuun sopivaksi.

”Maistelimme kamabokoa leivän päällä, joten siitä lähti idea lahnaleikkeleestä”, Sami Laitinen kertoo.

Kovanen teki ensimmäiset Leikkala-koekokkailut Lapinlahden pienessä keittiössä. Tähän päivään mennessä hän on testannut lahnaleikkeleestä parikymmentä versiota. Nykyään Kovanen toimii Kamaboko Finland Oy:n tuotekehityspäällikkönä ja partnerina.

Ohjelmaan osallistuminen ei ollut itsestäänselvyys

Kamaboko Oy:n kahdeksanhenkinen tiimi uskoo vahvasti Leikkalaan. Siksi he hakivat Suomalainen menestysresepti -kilpailuun. Hegi Kovaselle televisio-ohjelmaan mukaan lähtö ei kuitenkaan ollut itsestäänselvyys.

”Olen vältellyt tietoisesti kokkiohjelmiin osallistumista, mutta tämän kilpailun konsepti on hieno. Sehän on suomalainen innovaatio sekin.”

Kovanen kuvaa Suomalainen menestysresepti -kilpailua pikakouluksi, jossa opiskellaan, kuinka uusi elintarvike tuodaan markkinoille.

”Hyppäsimme tuntemattomaan. Meille on ollut tosi iso juttu jo päästä kuuden parhaan joukkoon. Tärkeintä on se, että saamme tuotteemme markkinoille.”

Ensimmäisiksi tuotantoon pääseviksi Leikkala-leikkeleen mauiksi ovat valikoituneet savustetun, maustamattoman leikkeleen lisäksi roseepippuri ja yrttisekoitus.

Miedon makuinen lahna sopii leikkeleeksi

Henrik Kovanen kertoo, että lahnaleikkeleen makua on kuvailtu hieman kalkkunaleikkeleen kaltaiseksi.

”Lahna on miedon makuinen kala. Leikkala maistuu lapsille ja niillekin, jotka eivät pidä vahvasta kalan mausta.”

Maun lisäksi Leikkalassa on tärkeää ekologisuus, Kovanen sanoo.

”Hoitokalastuksessa saatetaan putsata vesistöistä tonneittain kalaa. Lahnaa on heitetty paljon pois, vaikka se on iso, hieno kala, joka sopii hyvin ravinnoksi.”

Kovanen muistelee, kuinka hänen isoisänsä savusti aikanaan lahnoja, jotka syötiin mökillä suoraan savustimesta.

”Savustettu lahna on yksinkertainen suomalainen herkku, joka on jäänyt unohduksiin. Me haluamme tuoda sen takaisin ihmisten ruokapöytiin ja sydämiin.”

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa kesän aikana. Voittaja selviää 25.8.2021.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisten kausien voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue myös