Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Pekka Nuutinen

”Olemme käyttäneet paljon aikaa mahdollisimman ekologisen pakkauksen suunnitteluun", Pekka Nuutinen kertoo.

Pekka ei löytänyt kaupasta mieleistä valmisruokaa – kehitti sellaisen itse: ”Ravintolatason annos alle viidessä minuutissa”

Teksti:
Iina Kansonen
Kuvat:
Sami Heiskanen
Julkaistu: 13.7.2021
Muokattu: 23.6.2021
Ateriakipot syntyivät halusta helpottaa arkiruokailua. Uudenlainen tuore valmisruoka kisaa Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun voitosta.

Kun korona sulki lounaspaikat keväällä 2020, kuopiolaisen KomeroFoodin toimitusjohtaja ja perustajaosakas Pekka Nuutinen joutui hakemaan lounaansa kaupan valmisruokahyllyltä.

”Mikään valmisruoka ei vastannut täysin toiveitani. Niinpä ajattelin, että täytyy kehittää sellainen valmisruoka, mikä kelpaisi minullekin”, Nuutinen muistelee.

Niin syntyi Ateriakippo, joka on yksi Suomalainen menestysresepti 2021 -kilpailun finalisteista. Inspiraatiota Nuutinen yhtiökumppaneineen sai Lontoossa suosituista Jar Meal -aterioista. Niissä aterian ainekset kootaan lasipurkkiin, joihin lisätään ennen syömistä kiehuva vesi. Lisäksi jotkut ateriat kypsennetään pannulla tai uunissa.

KomeroFoodin Ateriakipot eivät vaadi kuin kiehuvan veden lisäämisen. ”Alle viidessä minuutissa on valmiina ravintolatason ruoka tuoreilla kasviksilla”, Nuutinen kehaisee.

Huippukokki mukana suunnittelussa

Nimenomaan tuoreita kasviksia Nuutinen kaipasi maistelemiinsa valmisruokiin, joten oli selvää, että niitä tulisi Ateriakippoihin.

”Kehitimme tofu-, lohi- ja kanakipon. Jokaisessa kipossa on proteiinin lisäksi kasviksia, nuudeleita ja itämaisia makuja, kuten teriayki- ja satay-kastikkeita. Kastikkeet ovat meidän juttumme, ja panostamme niihin”, Nuutinen kertoo.

Kipoissa pyritään käyttämään kotimaisia raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi kirjolohi savustetaan Kuopiossa.

Nuutinen toivoo, että Kipot auttavat ihmisiä syömään kasvispitoisemmin ja sitä myötä myös terveellisemmin. Täyttäviä ne kuitenkin ovat, hän lupaa.

Tavoitteena helpottaa arkea

Vuonna 2015 perustettu KomeroFood sai alkunsa Nuutisen ja tämän yhtiökumppanin Jussi Räisän halusta helpottaa arkiruoanlaittoa ja kaupassa käymistä.

”Viimeksi eilen tuskailin sitä, miten kaupassa käynti ahdistaa”, Nuutinen kertoo.

Hän ja Räisä halusivat tarjota ihmisille kokkaamisen iloa mahdollisimman helposti. Mukaan tarvittiin kuitenkin ruoka-alan ammattilainen. Niinpä Nuutinen soitti kokki Henri Alénille, jonka aktiivista menoa hän oli seurannut Twitterissä.

Alén innostui KomeroFoodin ideasta. Yhteistyössä kehitettiin ensin ateriabokseja, joissa on valmiina resepti ja kaikki raaka-aineet herkullisen ja ravitsevan aterian valmistukseen. Nyt Alénin kädenjälki maistuu myös Ateriakipoissa.

Hyvän ruoan ei tarvitse olla monimutkaista

Tuotekehityksen diplomi-insinöörinä Nuutinen on ollut innolla kehittämässä paitsi Ateriakippojen ruokia myös niiden pakkauksia.

”Olemme käyttäneet paljon aikaa mahdollisimman ekologisen pakkauksen suunnitteluun. Pakkaus on täysin kierrätettävä ja erottuu hyllyssä muista pakkauksista.”

Suomalainen menestysresepti -kilpailu tarjoaa Nuutisen mukaan pienelle toimijalle hyvän mahdollisuuden tuoda tuotteitaan ihmisten tietoisuuteen.

”Olen sen verran kilpailuhenkinen kaveri, että lähdin voittamaan. Mutta leikkimielellä”, Nuutinen nauraa.

Hän uskoo, että Ateriakipoille riittää kysyntää.

”En varmasti ole ainut, jolla on tarve terveelliselle, tuoreelle ja laadukkaalle valmisruoalle. Kipot ovat osoitus siitä, ettei hyvän ruoan tarvitse olla monimutkaista.”

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata kesän aikana MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa keskiviikkoisin klo 21.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittaja selviää elokuussa ja voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisen kauden voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue lisää Suomalainen menestysresepti -kilpailusta