”Kilpailijat ovat kehittyneet aivan järjettömästi”, hehkuttaa ruoan monitoimimies, yrittäjä ja kokki Jyrki Sukula, joka tuomaroi Suomalainen menestysresepti -kilpailua kolmatta vuotta.
Kilpailussa etsitään kunnianhimoisia ideoita uusista ruokatuotteista. Finalistit saavat S-ryhmältä tukea tuotekehitykseen. Ohjelmaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa ke 23.6. klo 21 alkaen.
”Homman ytimessä on rohkea ajattelu. Se mahdollistaa uudet tuotteet, joille täytyy saada myös kaupallista menestystä.”
Sukulan mukaan uusien tuotteiden kehittely lähtee kuluttajasta. Ohi on aika, jolloin markkinoille työnnettiin uusia tuotteita siksi, että jotain raaka-ainetta piti saada kaupaksi tai tehtaan pakkauslinjalla oli ylimääräistä kapasiteettia.
”Kuluttajalähtöisyyden pitää olla totta. On mietittävä, minkä asian tuote ratkaisee kuluttajan arjessa ja miten helppo sitä on käyttää. Ja se on osattava kommunikoida.”
Makutottumukset ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä, ja kuluttajalle ekologisuus ja eettisyys ovat yhä tärkeämpiä arvoja. Nekin maistuvat lautasella.
”Reseptin pitää puhutella kuluttajaa kokonaisvaltaisesti: pakkaus, viestintä, arvot ja tärkeimpänä maku, joka varmistaa sen, että kuluttaja ostaa tuotteen uudelleen.”