Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Jyrki Sukula pitää Rostista yksinkertaisuudessaan nerokkaana tuotteena. ”Varmasti samantapaisia tuotteita on valmistettu muuallakin ja myyty torilla parillesadalle ihmiselle, mutta Rostista myydään miljoonille”, hän sanoo.

”Palkokasvit ovat tulevaisuuden ruokahitti”, uskoo Menestysresepti-kilpailun päätuomari Jyrki Sukula

Teksti:
Kirsi Hemanus
Kuvat:
Anna Huovinen
Julkaistu: 18.6.2021
|
Muokattu: 27.9.2021
Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään jälleen uusia suomalaisia ruokainnovaatioita keskiviikosta 23.6. alkaen. Päätuomari Jyrki Sukula tietää, että kaiken pitää osua nappiin, jotta tuotteesta tulee menestys. Hän kehuu vuolaasti aiempien kausien voittajia, Boltsia ja Rostista.

”Kilpailijat ovat kehittyneet aivan järjettömästi”, hehkuttaa ruoan monitoimimies, yrittäjä ja kokki Jyrki Sukula, joka tuomaroi Suomalainen menestysresepti -kilpailua kolmatta vuotta.

Kilpailussa etsitään kunnianhimoisia ideoita uusista ruokatuotteista. Finalistit saavat S-ryhmältä tukea tuotekehitykseen. Ohjelmaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa ke 23.6. klo 21 alkaen.

”Homman ytimessä on rohkea ajattelu. Se mahdollistaa uudet tuotteet, joille täytyy saada myös kaupallista menestystä.”

Sukulan mukaan uusien tuotteiden kehittely lähtee kuluttajasta. Ohi on aika, jolloin markkinoille työnnettiin uusia tuotteita siksi, että jotain raaka-ainetta piti saada kaupaksi tai tehtaan pakkauslinjalla oli ylimääräistä kapasiteettia.

”Kuluttajalähtöisyyden pitää olla totta. On mietittävä, minkä asian tuote ratkaisee kuluttajan arjessa ja miten helppo sitä on käyttää. Ja se on osattava kommunikoida.”

Makutottumukset ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä, ja kuluttajalle ekologisuus ja eettisyys ovat yhä tärkeämpiä arvoja. Nekin maistuvat lautasella.

”Reseptin pitää puhutella kuluttajaa kokonaisvaltaisesti: pakkaus, viestintä, arvot ja tärkeimpänä maku, joka varmistaa sen, että kuluttaja ostaa tuotteen uudelleen.”

”Rostiksessa meni monta asiaa oikein”

Ideoita suomalaisen ruokatuotannon kehittämiseksi riittää, mutta matka ideasta tuotteeksi on pitkä ja vaatii tietoa kuluttajien käyttäytymisestä.

Sukulan yksi oma veikkaus tulevaisuuden ruokahitiksi ovat palkokasvit. Esimerkiksi härkäpavun potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty kokonaan.

”Pidän härkäpavusta ideologisesti tosi paljon. Siinä on proteiinia ja kuitua, ja se parantaa maata eli sitoo typpeä. Se on verraton vuoroviljelykasvi. Viisi vuotta sitten sitä pidettiin vielä rehukasvina”, Sukula muistuttaa.

Suomalainen menestysresepti -kilpailun ovat aiemmin voittaneet Boltsi ja Rostis. Tuomari Jyrki Sukula ylistää molempia.

”Niistä on tullut isoja myyntihittejä. Boltsissa jyvä- ja kasvipohjainen tuote arkipäiväistettiin kaikelle kansalle.”

Sukula sanoo Rostista eräänlaiseksi karjalanpiirakan nykyaikaiseksi käyttöliittymäksi, jossa on munavoi mukana.

”Rostiksessa meni monta asiaa filosofisesti oikein. Resepti ei yksin riitä, kun halutaan tehdä hyvä tuote. Se pitää myös kaupallistaa.”

Rohkeita ruokainnovaatioita etsimässä

  • Kolmatta kertaa järjestettävä Suomalainen menestysresepti -kilpailu etsii ideoita uusiksi ruokatuotteiksi. Alkukarsintojen jälkeen finalistit saavat S-ryhmältä taloudellista tukea tuotekehitykseen. Kilpailua seurataan MTV-kanavalla ja mtv-palvelussa ke 23.6. klo 21 alkaen.

  • Kilpailun tuoma näkyvyys auttaa uuden tuotteen lanseerauksessa. Vuonna 2020 kaikki finalistit saivat tuotteensa S-ryhmän kauppoihin, vaikka voittajia valitaan vain yksi. Voittaja selviää elokuussa.

  • Tuomareina toimivat Jyrki Sukula, Jukka Kurttila, Suvi Luoma sekä Sampo Päällysaho.

Lue lisää