Millaisella tuotteella maailma valloitetaan? Näin vastaa asiantuntija - Yhteishyvä
Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Millaisella tuotteella maailma valloitetaan? Näin vastaa asiantuntija

Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoman mukaan puhtaus ja luonnollisuus ovat valttia maailmalla.

Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoman mukaan puhtaus ja luonnollisuus ovat valttia maailmalla.

Tulevana keväänä S-ryhmä ja Foodwest sparraavat innovatiivisia suomalaistuotteita Menestysresepti-kilpailussa.

Jaa Somessa
Teksti
Leena Lukkari
Kuvat
Marjaana Malkamäki, Suomalainen menestysresepti

Millaisella tuotteella maailma valloitetaan, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma? Pitääkö tuotteen menestyä ensin kotimaassa?

”Ei tarvitse. On tuotteita ja tuoteryhmiä, joiden kanssa voidaan tähdätä heti muille kuin Suomen markkinoille.”

Luoman mukaan kuluttajien odotukset ovat yhä yksilöllisempiä. Kaikille markkinoille ei voi lähteä samalla työkalupakilla, jopa suomalaisissa ja ruotsalaisissa kuluttajissa on yllättäviä eroja.

”Kun testautimme erään uuden tuotteen makua, havaitsimme, että ruotsalaisia miellytti makeampi versio kuin suomalaisia.”

Tästä ei pidä mennä tekemään yleistystä, että ruotsalaiset olisivat enemmän sokerin perään. Luoman mukaan uusien tuotteiden lanseeraukset perustuvat liian usein olettamuksiin kuluttajien mausta. Päätösten pitäisi pohjautua tuotetestaukseen.

Luoman mukaan kuluttajien odotukset ovat yhä yksilöllisempiä.

Menestys voi löytyä myös oivaltavasta jatkojalostuksesta. Esimerkiksi Luoma nostaa Juustoportin syksyllä lanseeraamaan kollageenijogurtin.

”Aikaisemmin mielsimme kollageenin ikääntymisen merkkejä silottavien voiteiden ainesosaksi. Nyt sama proteiini voi olla osa aamupalaamme.”

Luoma uskoo, että tulevaisuudessa ilmastoystävällinen tuotantotapa on tärkeä menestystekijä.

Tämän hetken globaaleja menestys-tekijöitä ovat Suvi Luoman mukaan puhtaus ja luonnollisuus.

Esimerkkinä hän mainitsee Atrian, joka on hyödyntänyt puhtaan Pohjolan imagoa sianlihan viennissä Kiinan giganttisille markkinoille.

”Onnistumisen takana oli vuosien taustatyö. Atria neuvotteli kiinalaisviranomaisten kanssa kymmenen vuotta ennen kuin sianlihan vientilupa myönnettiin.”

Luoma uskoo, että tulevaisuudessa ilmastoystävällinen tuotantotapa on tärkeä menestystekijä.

Suomen kuuluisin elintarvike?

S-ryhmä ja Foodwest etsivät Menestysresepti-kilpailulla Suomen kuuluisinta elintarviketta vuonna 2019.

Pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille suunnatussa kilpailussa etsitään uusia, kekseliäitä tuotekonsepteja. 5–7 finalistia valitaan tammikuun lopussa.

Finaalivaiheeseen pääsevät yritykset saavat sparrausapua tuotekehitykseen, tuotteen pakkausdesigniin, reseptiikkaan, tuotteen tarinaan ja markkinointiin kevään ja kesän 2019 aikana.

Kilpailun voittaja julistetaan elokuussa 2019.

Lue lisää

Julkaistu: 22.1.2019
Muokattu: 14.6.2019
Jaa Somessa