Millaisella tuotteella maailma valloitetaan, Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma? Pitääkö tuotteen menestyä ensin kotimaassa?
”Ei tarvitse. On tuotteita ja tuoteryhmiä, joiden kanssa voidaan tähdätä heti muille kuin Suomen markkinoille.”
Luoman mukaan kuluttajien odotukset ovat yhä yksilöllisempiä. Kaikille markkinoille ei voi lähteä samalla työkalupakilla, jopa suomalaisissa ja ruotsalaisissa kuluttajissa on yllättäviä eroja.
”Kun testautimme erään uuden tuotteen makua, havaitsimme, että ruotsalaisia miellytti makeampi versio kuin suomalaisia.”
Tästä ei pidä mennä tekemään yleistystä, että ruotsalaiset olisivat enemmän sokerin perään. Luoman mukaan uusien tuotteiden lanseeraukset perustuvat liian usein olettamuksiin kuluttajien mausta. Päätösten pitäisi pohjautua tuotetestaukseen.
Luoman mukaan kuluttajien odotukset ovat yhä yksilöllisempiä.
Menestys voi löytyä myös oivaltavasta jatkojalostuksesta. Esimerkiksi Luoma nostaa Juustoportin syksyllä lanseeraamaan kollageenijogurtin.
”Aikaisemmin mielsimme kollageenin ikääntymisen merkkejä silottavien voiteiden ainesosaksi. Nyt sama proteiini voi olla osa aamupalaamme.”
Luoma uskoo, että tulevaisuudessa ilmastoystävällinen tuotantotapa on tärkeä menestystekijä.
Tämän hetken globaaleja menestys-tekijöitä ovat Suvi Luoman mukaan puhtaus ja luonnollisuus.
Esimerkkinä hän mainitsee Atrian, joka on hyödyntänyt puhtaan Pohjolan imagoa sianlihan viennissä Kiinan giganttisille markkinoille.
”Onnistumisen takana oli vuosien taustatyö. Atria neuvotteli kiinalaisviranomaisten kanssa kymmenen vuotta ennen kuin sianlihan vientilupa myönnettiin.”
Luoma uskoo, että tulevaisuudessa ilmastoystävällinen tuotantotapa on tärkeä menestystekijä.