On riski kehittää elintarvike, jossa vastuullisuutta ei ole otettu huomioon, sillä vastuullisuus on kuluttajille koko ajan tärkeämpää, sanoo S-ryhmän marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi.
”Tuotekehityksessä vastuullisuus voi tarkoittaa muun muassa ympäristövaikutusten tai työntekijöiden oikeuksien huomioimista tuotantoketjun eri vaiheissa. Se voi tarkoittaa myös kotimaisuutta, eläinten hyvinvoinnin huomioimista tai tuotteen terveellisyyttä ja ravitsevuutta”, Loukaskorpi luettelee.
Vastuullisuus on kuluttajille koko ajan tärkeämpää.
Hänen mukaansa jo tuotekehitysvaiheessa on hyvä pohtia, kuinka voi kehittää ilmastoystävällistä ruokavaliota tukevan tuotteen.
”Kaikki uudet tuotteet, jotka auttavat meitä siirtymään kasvipohjaisempaan ruokavalioon tai joissa hyödynnetään esimerkiksi lähivesien kestävästi kalastettuja kaloja, ovat jo itsessään aika vastuullisia”, Loukaskorpi sanoo.