Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Vuoden 2021 finalistit

Tässä he ovat – Suomalainen menestysresepti -kisan finalistit! Lue millaisilla tuotteilla kisataan voitosta

Teksti:
Kirsi Riipinen
Kuvat:
Sami Heiskanen
Julkaistu: 1.7.2021
Muokattu: 19.8.2021
Mikä tuote valloittaa seuraavaksi suomalaisten keittiöt? Kuusi finalistia kamppailee kesän aikana jännittävän kilpailun voitosta. Jännittävä finaali nähdään 25.8.2021.

Suomalainen menestysresepti -ohjelman kolmas kausi on parhaillaan käynnissä. MTV3-kanavalla esitettävässä sarjassa etsitään suomaisia ruokainnovaatioita, jotka pääsevät lopulta S-ryhmän kauppojen valikoimiin.

Tuomareiden mielestä taso on tällä kaudella kovempi kuin aiemmin. Sarjan toisessa jaksossa valittiin finalistit ja päätuomari Jyrki Sukula lähti tapaamaan finalisteja eri puolille Suomea.

Nyt voitosta kisaavat Fallerot, Komero-lounasboksi, Bean Better -härkäpapusuikaleet, chia-välipala, kaurapasta sekä lahnaleikkele.

Miten saa pallerosta erottuvan?

Sukula vierailee ensin turkulaisessa Kuori-ravintolassa selvittämässä, mikä on härkäpavusta valmistettavien Falleroiden tilanne.

Marjaana Pohjola kertoo, että kun koronan takia ravintolassa alkoivat lomautukset, oli aikaa uuden kehittämiselle ja Falleron synnylle. Ideana on valmistaa kotimainen versio falafeleista.

Pohjola korostaa vastuullisuutta. Hän on esimerkiksi hankkinut maatilan, jotta oppisi pellolta pöytään -ketjun. Myös raaka-aineiden maanviljelijöillä on tiukat vastuullisuuskriteerit.

Mutta miten tuote erottuu muista palleroista?

Pohjola kertoo, että tuotteen maku on sellainen, joka sopii kaikille lapsista vanhuksiin – myös pienille lapsille. Myös pakkauksella on tarkoitus erottua. Sukula kehottaa miettimään äärimmäisen tarkkaan kuluttajille lähetettävää viestiä ja tarinaa.

Elämäntyönä kaurapasta

Finalistikierros jatkuu Tampereelle katsastamaan, kuinka kaurapastan valmistus sujuu. Vastassa on Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä.

Markkinoilla jo olevissa kaurapastoissa on käytetty osittain vehnää. Räntilän ja hänen tiiminsä on tarkoitus tuoda markkinoille pasta, jossa käytetään ainoastaan kotimaista täysjyväkauraa.

Räntilä on tuttu monelle katsojalle, sillä hän kehitti aiemman voittajahitin, Boltsin. Räntilä itse korostaa, ettei Boltsi ollut hänen elämäntyönsä vaan sitä on nyt kehitettävä kaurapasta.

Sukula huomauttaa nöyrälle ja rohkealle innovaattorille, että tuote vaatii vielä kehittämistä. Nyt kaurapastasta tulee keitettynä liian paksua eikä se tahdo pysyä ehjänä.

”Kokeilu on välillä mennyt päin metsää, kun olemme yrittäneet lyhentää keittoaikaa. Töitä on vielä tehtävä”, Räntilä myöntää auliisti.

Näppärä lounas boksista

Matka jatkuu Kuopioon seuraavan finalistin luo. KomeroFoodin Pekka Nuutinen pääsee esittelemään Komero-lounasboksinsa.

Kyseessä on tuoreista raaka-aineista tehty valmisruoka, johon lisätään vain kuuma vesi. Mitään ei tarvitse pilkkoa, joten hyvänmakuinen ateria valmistuu hetkessä.

”Me haluamme tehdä kuluttajille hyvää ruokaa. Sellaista tarvitaan myös työpäivän lomassa lounaaksi”, Nuutinen kertoo.

Sukula pohtii, kuinka kasvikset saadaan säilymään hyvinä ja kuinka pakkauksena oleva muovikuppi kestää kuuman veden.

Nuutinen kertoo, että uusi kiehuvaa vettä kestävä muovipakkaus on tulossa, mutta että sen saatavuudessa on korona-aikaan ollut omat haasteensa.

”Tilanne hikoiluttaa. Niin monta juttua on vielä vaiheessa. Mutta mahdottomia asioita on tehty ennenkin”, Nuutinen huomauttaa.

Vatsaystävällisiä härkäpapusuikaleita

Seuraavaksi ollaan Hausjärvellä Ferm Foodsissa Miki Puikkosta tapaamassa ja tutustumassa hänen innovaatioonsa, Bean Better -fermentoituun ja marinoituun härkäpapusuikaleeseensa.

Puikkonen on tullut televisiosta tutuksi Master Chef -ohjelmassa. Hän hehkuttaa tuotettaan vatsaystävälliseksi ja helpoksi tuotteeksi. Härkäpapusuikaleita voi käyttää kuten marinoituja broilerisuikaleita.

Sukula pähkäilee, että Puikkosessa on intoa kuin vissypullossa, mutta onko osaamista. Eikä kyseessä ole tuotantolaitoksineen todellakaan mikään pieni investointi!

Puikkonen tietää, että myös aikataulussa pysyminen tietää hurjaa tahtia. ”Mutta toisaalta kiire jos mikä, vie asioita eteenpäin”, Puikkonen kommentoi.

Välipala kilpailluille markkinoille

Vaajakoskella vastassa on Rawmancen Maria Jalkanen ja Foodin Chia Good. Kyseessä on chia-välipala ja sen kaksi makua, mango sekä mustikka-kardemumma.

Jalkanen kertoo, että uudentyyppisen välipalan ravitsemukselliset arvot ovat kiistattomat: siinä on sekä omaga3-rasvahappoja sekä runsaasti kuitua.

”Tämä kategoria on erittäin kilpailtu. On kiinnitettävä huomiota todella paljon siihen, kuinka tuotteen ominaisuuksista kerrotaan. Esimerkiksi, ettei siinä ole lisättyä sokeria”, Sukula kertoo.

Jalkanen on hyvin luottavainen. Heti semifinaalipaikan selvittyä hän alkoi soitella sopimusvalmistajia läpi ja löysi jo sopivan.

Lahnaa leivän päälle

Sitten on vuorossa Paltamo ja Kamabako Finlandin Leikkala, leppäsavustettu lahnaleikkele. Henrik ”Hegi” Kovanen kertoo, kuinka lahnasta valmistettava leikkele on suora vastaus kotimaisen kalan trendiin. Lahna on hieno mutta unohdettu kala, ja sen pyynti järvistä on ympäristöteko.

Leikkalan taustalla on idea japanilaisten vaaleasta kalasta valmistetusta tuotteesta.

Kovanen esittelee Paltamolla vanhaa makkaratehdasta, joka ainakin sarjan kakkososassa on vielä pikemminkin käsityöpaja kuin tuotantolaitos.

Sukula pohtii, kuinka Kovanen onnistuu saamaan aikaan isoja tuotantomääriä. Tällaisella tuotteella voisi olla tosi iso menekki.

Kovasen usko on vankka: muiden leikkeleiden joukossa Leikkala on hieno vaihtoehto.

Seuraava jakso on pakko nähdä. Jaksavatko kaikki finalistit tiukkaa tahtia? Sähläävätkö kiireessä? Entä miten Sukula tosielämän show´ta kommentoi?

Suomalainen menestysresepti -ohjelmassa etsitään uusia suomalaisia ruokainnovaatioita. Sarjaa voi seurata MTV3-kanavalla ja mtv-palvelussa kesän aikana. Voittaja selviää 25.8.2021.

S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen. Voittajatuote on S-ryhmän ruokakauppojen syksyn ykköslanseeraus. Edellisten kausien voittajia ovat Boltsi ja Rostis.

Lue lisää Suomalainen menestysresepti -ohjelmasta