S-ryhmä on julkaissut Omat ostot -palvelun, jonka avulla asiakas voi tutkia, mitä ostaa, paljonko, mistä ja milloin. Palveluun pääsee S-kanavalla.
Yhteishyvä pyysi kolmea henkilöä kertomaan havainnoistaan tutustuttuaan palveluun. Omat ostot -palvelussa jokainen pääsee näkemään vain henkilökohtaiset ostonsa.
37-vuotias perheenisä yllättyi olueen käyttämästään euromäärästä. Kun vuoden kauppaostokset laittoi eurojen mukaan järjestykseen, eniten oli olutostoja. Ensin asia naurattaa, mutta selityskin löytyy.
"Vaimoni käy ehkä minua useammin ruokaostoksilla. Tili on silti yhteinen", mies pohtii.
"Tämä kertoo pikemminkin epäreilusta asetelmasta kauppareissujen suhteen."
Suklaan määrä yllätti
31-vuotias nainen ihmetteli, että hänen ostojensa kärjessä yhtenä tuoteryhmänä keikkui einekset.
"Luulin, että ostan hyvin vähän valmisruokaa".
Koska palvelussa pääsi tutkimaan tuotetasolla kyseisiä einesostoja, selvisi, että muun muassa nyhtökaura ja Härkis kuuluivat tähän tuoteryhmään.
"Positiivinen uutinen oli se, että suklaatuotteita olin ostanut vain kolme kertaa vuoden aikana!".
Erityisesti hän jää odottamaan palvelun kehittymistä, jolloin omista ostoista näkisi kotimaisten tuotteiden määrän, koska haluaisi suosia vielä enemmän suomalaisia tuotteita. Tämä ominaisuus on tulossa palveluun myöhemmin.
224 kertaa lähikauppaan
Perheenäitiä naurattaa ostettujen maito- ja kermatuotteiden määrä: 281 kappaletta.
"Teineille tulee roudattua isoja maitotölkkejä."
Arki näkyi selvästi perheen ostoissa. Kesäloman jälkeen maito- ja kermatuotteiden määrä oli kasvanut reippaasti.
Äidin ostotietojen mukaan hän käy kaupassa tasaisesti jokaisena viikonpäivänä. Lähikaupassa hän on käynyt vuoden aikana yli 224 kertaa.
"Näen selvän tarpeen paremmalle suunnittelulle. Nyt tulee juostua hakemassa maitoa, leipää ja jugurttia. Voisin hyödyntää näissä perusostoissa ruoan verkkokauppaa enemmän. Uskoisin, että pystyn ostotietojen perusteella tekemään verkkokauppatilauksen järkevästi koko viikon tarpeisiin."