Sinistä huulipunaa, verenpunaista luomiväriä, linnun siipiä muistuttavat kulmakarvat. Siinä esimerkkejä helsinkiläisen Ida Ekmanin, 31, arkimeikeistä. Ekman on paitsi meikkaaja myös sosiaalisen median tähti. Hän jakaa kuvia meikeistään kuvienjakopalvelu Instagramissa ja kerää niillä päivittäin tuhansia tykkäyksiä.
Kadulla moni tunnistaa hänet, toiset jäävät muuten vain tuijottamaan. Aiemmin Kanadassa ja Isossa-Britanniassa työskennellyt Ekman on huomannut, että suomalaiset suhtautuvat meikkileikkeihin harvinaisen vakavasti.
"Huulipunan ostamista jahkataan pitkään, ihan kuin sen pitäisi sopia elämän jokaiseen tilanteeseen seuraavan kymmenen vuoden ajan. Meikkaamisen kuuluisi olla hauskaa!"
Ekman kannustaa opettelemaan meikkaamista nettivideoiden avulla. Sellaisia hän aikoo itsekin tehdä pian Youtubeen.
"Kissarajausta kannattaa harjoitella iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Pahin virhe on kokeilla uutta juttua tärisevin käsin ennen työhaastattelua. Se jää varmasti viimeiseksi kerraksi."
Vaikka oma meikki muuttuu jatkuvasti, Ekmanin luottotuotteet pysyvät: MAC-sarjan kulmakarvasivellin numero 263, Anastasia Beverly Hills -sarjan Dipbrow-kulmaväri ja NYXin Lip Lingerie -huulipunat.
"Omat kulmakarvani ovat harvat ja huonot. Pelkästään niiden esiin piirtäminen tuo heti ryhtiä kasvoille."