Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.
Kukkakaali – Salaateista sosekeittoon

Kukkakaali – reseptit salaateista sosekeittoon

Kukkakaalista voit taikoa sekä raakana että kypsennettynä kymmeniä erilaisia herkkuja.

Kukkakaalissa on C- ja B- sekä E- ja K-vitamiineja, kalsiumia, proteiinia ja kuitua. Energiaakin on vain 24 kcal/100 g.

Raakana saat parhaiten kaikki ravintoaineet.

Muista myös hyödyntää kukintoja suojaavat vihreät lehdet silppuamalla ne ruokiin mukaan.

Tiesitkö kukkakaalista?

• Säilytä kukkakaali muovin sisässä jääkaapin vihanneslaatikossa.

• Saat rapean, valkoisen ja tuoksuttoman kukkakaalin, kun lisäät keitinveteen vajaan teelusikallisen ruokasoodaa.

• Valkoisen kukkakaalin lisäksi tarjolla on myös vihreitä, violetteja ja oransseja versioita. Violetti kukkakaali on risteytetty punakaalin kanssa.

Monenlaista herkkua

Popsi raakoja kukkakaalilohkoja kylmien dippien tai juustofonduen kanssa. Tarjoa raakana sormiruokana myös lapsille.

Salaatit saavat uutta makulisää kukkakaalista. Myös pikkelöinti tuo kivaa vaihtelua.

10 erilaista tapaa käyttää kukkakaalia:

Raastettu tai oikein hienoksi hakattu kukkakaalisilppu taipuu niin kuskusiksi kuin vähähiilihydraattiseksi pizzapohjaksi. Kukkakaalikeitosta saat täysin vegaanisen pyöristämällä sen kaura-, manteli- tai kookosmaidolla.

Kokeile myös grillata tai paahtaa kukkakaalia.

Kun keität tai paistat kokonaista tai paloiteltua kukkakaalia, älä ylikypsennä kasvista – hieman al dente on paikallaan.