Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Jussi Pajunen on tyytyväinen, että Alepa on edelleen kauppa, jonne on helppo tulla ja josta löytää vaivatta sen mitä päivittäisessä kulutuksessa tarvitsee.

Ex-kaupunginjohtaja Jussi Pajusen suku perusti Alepan: Isäni keksi myydä elintarvikkeita viidenneksen kilpailijoita halvemmalla

Teksti:
Leena Lukkari
Kuvat:
Maija Astikainen
Julkaistu: 28.1.2019
|
Muokattu: 31.8.2020
Alepan entinen toimitusjohtaja Jussi Pajunen on ylpeä siitä, että suvun perustama yritys on kestänyt aikaa.

"Toukokuun 24. päivänä 100 vuotta sitten, isovanhempani, Edvard ja Hilja Pajunen, perustivat Helsingin Sörnäisiin Kulmavuorenkadulle siirtomaatavaraliikkeen, eli tuontitavaroihin erikoistuneen lähikaupan. Kun minä synnyin oli Pajusen omistamia kivijalkakauppoja jo useita.

Pienestä pojasta asti olin mukana kaikissa kaupan töissä. Se oli meidän perheen elämäntapa. Hyllytin, pussitin ja pakkasin. Olin mukana toimittamassa etukäteen tilatut ostokset kaupunkilaisten kotiovelle ja päivän päätteeksi osallistuin kassalippaiden keräämiseen liikkeistä tilityksiä varten.

"Hyllytin, pussitin ja pakkasin."

Mullistavaa oli, kun isäni keksi alkaa myydä elintarvikkeita viidenneksen kilpailijoita halvemmalla. Tämä onnistui kannattavasti supistamalla tuotevalikoimaa 500 tuotteeseen ja luopumalla palvelutiskeistä. Tuohon aikaan kaikissa ruokakaupoissa oli leipätiskit sekä liha- ja kalatiskit, joissa asiakkaita palveli työntekijä.

Meillä luovuttiin myös aikaa vievästä yksittäisten tuotteiden hinnoittelusta. Kun kilpailijat liimasivat hintalaput jokaisen tuotteen kylkeen, me Pajuset kärräsimme tavarat rullakoissa ja laatikoissa liikkeeseen ja laitoimme hinnan ainoastaan laatikon kylkeen.

Tehokkuutta lisäsi myös automaatio, jota ei 1970- ja 1980-luvuilla saatu vielä tietotekniikasta vaan henkilökunnan ilmiömäisestä muistista. Jokainen tuote sai kolminumeroisen koodin, ja kassat opettelivat koodit ulkoa. Muutos perustui tutkimukseen siitä, kuinka suuren määrän numerosarjoja ihminen kykenee suhteellisen helposti tallettamaan muistiinsa. Jos joku koodi unohtuikin, sen saattoi tarkistaa manuaalista.

"Alepa-nimi syntyi vuonna 1979 sanoista alennus ja Pajunen."

Nämä muutokset otettiin käyttöön aluksi kahdessa myymälässä, Asematunnelissa ja Hämeentie 25:ssä. Uudet liikkeet saivat myös uuden nimen: Alepa-nimi syntyi vuonna 1979 sanoista alennus ja Pajunen.

Asematunnelin liikkeen avajaispäivänä olimme koko perhe liikkeessä töissä. Isä istui kassalla, vaikka ei hän sitä hommaa osannutkaan. Asiakkaat kuiskuttelivat, että mitä tuokin äijä luulee tekevänsä.

Muutos täytyy nähdä itse

Myöhemmin toimin Alepa-ketjun toimitusjohtajana vuoteen 1987, jolloin myimme Alepat SOK:lle.

Minulla on Alepasta pelkkiä lämpimiä muistoja. Ei niinkään liiketoiminnasta vaan ihmisistä. Meillä oli vahva yhteinen missio: halusimme tarjota kaupunkilaisille elintarvikkeita halvemmalla, jotta heillä olisi varaa käyttää rahaa myös johonkin muuhun.

"Minulla on Alepasta pelkkiä lämpimiä muistoja."

Monia tuon aikaisia brändejä ei enää ole, mutta Alepa näyttää kestävän aikaa, mistä olen ylpeä ja iloinen.

Pari vuotta sitten minulla oli Helsinki-Vantaan lentokentällä vähän ylimääräistä aikaa ennen koneen lähtöä ja päätin piipahtaa vasta avatussa lentokentän Alepassa. Moni asia muistutti siitä, miten homma hoidettiin silloin ennen. Henkilökunta hymyili, hyllyistä löysin monia ennestään tuttuja laadukkaita tuotteita, eikä kaupassa ollut vieläkään yhtään palvelutiskiä.

Meillä Pajusilla oli aikoinaan ajatus, että Alepan täytyy olla kauppa, jonne on helppo tulla ja josta löytää vaivatta sen mitä päivittäisessä kulutuksessa tarvitsee. Se pätee edelleen.

"Alepa on löytänyt nuoret asiakkaat."

Alepa on löytänyt nuoret asiakkaat, mikä on viisasta, kun ajatellaan pääkaupunkiseudun väestörakenteen kehitystä. Helsingissä on poikkeuksellisen paljon yhden hengen talouksia muuhun maahan verrattuna.

Eikä Alepa ole unohtanut tulevaisuutta. Ei pidä odottaa, että ulkopuolelta luodaan sääntöjä, joita sitten noudatetaan, vaan pitää itse nähdä millaista muutosta kauppa tarvitsee. Nuoret arvostavat kestävää kehitystä ja eettisiä arvoja. Alepa on menossa niissäkin hyvään suuntaan.”

Jussi Pajunen, 64, on entinen Alepan toimitusjohtaja. Hän toimi Helsingin kaupunginjohtajana vuosina 2005–2017. Nykyisin Pajunen työskentelee taas perheyrityksessä. Hän asuu Laajasalossa vaimonsa kanssa. Pajusilla on viisi aikuista lasta.

Lue myös

Lisää aiheesta