Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mikä on polkupyörän ekologinen jalanjälki?

Teksti:
Petja Partanen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 24.3.2015
|
Muokattu: 31.8.2020
Pyöräilijän hiilidioksidipäästöt ovat reilusti alhaisemmat kuin autoilijan tai bussilla matkustavan.

Euroopan pyöräilyjärjestö ECF vertasi marraskuussa 2011 polkupyörän, henkilöauton ja bussikyydin hiilidioksidipäästöjä matkustuskilometriä kohti. Vertailussa otettiin huomioon muun muassa ajoneuvon valmistuksesta sekä käytöstä aiheutuva CO2-kuormitus.

Pyöräilijän polttoaineena on ruoka, jonka tuotanto kuormittaa ympäristöä. Polkiessaan 16 kilometrin tuntinopeudella pyöräilijä tarvitsee energiaa neljä kilokaloria per painokilo autoilijaa enemmän. Näin ollen 70-kiloisen pyöräilijän polttoaineenkulutus on noin 175 kilokaloria tunnissa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa hiilipäästöinä kilometriä kohden? Tilastojen mukaan keskiverto EU-kansalainen nauttii päivässä 3 466 kilokaloria ja tuottaa ruokailullaan vuodessa 1,83 tonnin hiilipäästöt. Näillä laskentaoletuksilla pyöräilijän käyttämä polttoaine tuottaa kilometriä kohden 16 grammaa hiilidioksidia. Vertailussa autokyydin päästöarvo on 229 g/km.

Nykyautojen ilmoitettuihin päästöarvoihin verrattuna lukema kuulostaa suurelta, mutta laskelmissa on esitetty niin sanotut Well to Wheel -päästöt, jotka huomioivat myös polttoaineen valmistuksessa kuluneen energian.

Keskivertopyöräilijän hiilidioksidipäästöjen määrä on 16 g/km.

CO2-päästöt ajokilometriä kohden eri kulkutavoilla

(ajokin valmistus + ajokin käyttö = yhteensä g/km)

Polkupyörä: 5 + 16 = 21

Henkilöauto: 42 + 229 = 271

Bussi: 6 + 95 = 101