Perttu Pölösen, 24, ansioluettelo on hengästyttävä. Hän on keksijä, säveltäjä ja tuore kirjailija, ja onpa hänet valittu myös Euroopan lupaavimpien innovaattoreiden joukkoon.
Pölönen osaa ravistella kuulijoitaan muutoksen väistämättömyyteen. Tästä hän oli puhumassa viime vuonna parissa sadassa yritystilaisuudessa eri puolilla Suomea.
Kierroksellaan Pölönen perehtyi osuustoimintaan aiempaa perusteellisemmin. Hän sanoo, että osuustoiminnan tarina on hieno, mutta sitä ei tunneta tarpeeksi.
”Tänä päivänä isot yritykset voittavat isommin ja pienempien on vaikeampi taistella heitä vastaan. Omistuksen hajautus on hyvin ajankohtaista ja erinomainen tapa pitää toiminta dynaamisena.”
”Kun osuustoimintaliikkeen tarina pystytään tuomaan tähän päivään raikkaasti, se saa varmasti vastakaikua.”
Paikallisuus kasvaa ja kukoistaa
Kansainvälisyys on päivän sana, mutta Pölönen arvioi, että yhtä lailla paikallisuudella on nyt hyvä maaperä nousta, kasvaa ja kukoistaa.
”Kiitos valtavirtamedioiden ja Hollywoodin massaviihteen, pienistä kulttuureista, paikallisista yhteisöistä sekä suomen kielestä ja murteista tulee vastatrendinä yhä arvokkaampia ja kiinnostavampia.”
Pohjois-Karjala ja erityisesti Kontiolahti on Pölöselle isän puolen juurien ansiosta tuttu paikka – elokuvaohjaaja Markku Pölönen on kuitenkin toista sukuhaaraa.
”Pohjois-Karjalalle ja sen ihmisille olennaista on pystyä kertomaan muille se oma tarinansa”, Perttu Pölönen korostaa.
”Mitä parempia meistä tulee, sitä varovaisemmiksi muutumme."
Tuoreessa kirjassaan Tulevaisuuden lukujärjestys hän kokoaa kansien väliin ne taidot, joilla muuttuvassa maailmassa menestytään. Keskiössä ovat kommunikointi ja tarinankerronta. Tämä pätee ihmisten ohella yrityksiin.
”Mitä parempia meistä tulee, sitä varovaisemmiksi muutumme. Jos yrityksellä menee hyvin, se saattaa laiskistaa pitämään vanhasta kiinni, vaikka maailma ympärillä muuttuu kiihtyvällä vauhdilla.”
”Nuoret tunnistavat jo kilometrien päähän, kun joku yrittää vaikuttaa heihin. Kuluttaminen on nykyään yhä enemmän mielleyhtymiä, mielikuvia sekä persoonan jatke – mitä minusta kertoo, että käytän tiettyä brändiä? Yrityksen tarinan on oltava aito ja rehellinen.”